Zorgelijk (?) bericht RDW filmpje YouTube

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Elpedro

New Member
Lid geworden
17 dec 2020
Berichten
27
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
60
Locatie
Nieuwerkerk aan den IJssel
Gisteren mijn nieuwe DJI Mini 2 drone ontvangen, maar sinds dat moment zit ik op cruciaal besluitmoment... uitpakken of terugsturen!
Al in een eerder bericht sprak ik over een 'ontmoedigingsbeleid' van de overheid maar toen ik vanochtend het filmpje van de RDW op YouTube (RDW - regels en registratie ) bekeek en beluisterde viel ik over het volgende citaat vanaf minuut 1:34.
Ik citeer 'Ook programmeer je dit (registratie)nummer in je drone en zorg je er voor dat die het nummer altijd uitzendt. Zo is iedere drone te traceren'.
Wat ik hier uit opmaak is dat alle informatie omtrent locatie (no fly zone!), hoogte, afstand en eigenaar verstuurd kan worden naar een instantie die dus op basis hiervan je. als je bijvoorbeeld onbewust net binnen de grens van een no-fly zone of te hoog, een bekeuring kan geven.
En dan praat ik nog niet eens over inbreuk op privacy van waar je allemaal geweest bent!
Of lees en interpreteer ik dit verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen, dat het systeem van traceren, pas na enige tijd (jaren ?) in werking zal treden bij de dan nieuwe drones.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Wacht ff...een filmpje op YT van het RDW, dit is de Rijksdienst voor het Wegverkeer....die gaan over typegoedkeuring van voertuigen en de technische staat daarvan.
Dus dingen met wielen die het asfalt aanraken.
Als iemand die zogenaamd zegt te spreken namens zo een dienst een filmpje maakt en dat op yt plempt moet ik dan dan gaan aannemen voor waar en slikken als zoete koek?
NOOIT!
Ik vlieg met mijn MP uit 2017 zonder tracking aan boord waarbij ik me houdt aan de regels van het GBV (gezond boeren verstand).
Dat is goed genoeg.

Ruud
 
Voor zover ik heb begrepen moet jij je als gebruiker van een MINI 2 als persoon laten registreren bij de RDW. Dat kost een inschrijfgeld en elk jaar opnieuw betaal je dan een soort jaar abonnement.
Dus niet je drone (minder dan 250 gram) maar jij als "piloot" wordt dan geregistreerd als gebruiker.
Dit kan echter pas na 1 jan 2021
 
Wacht ff...een filmpje op YT van het RDW, dit is de Rijksdienst voor het Wegverkeer....die gaan over typegoedkeuring van voertuigen en de technische staat daarvan.
Dus dingen met wielen die het asfalt aanraken.

Dat was mjin eerste gedachte ook, maar op hun website staat het volgende:
De RDW heeft de opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gekregen om vanaf 31 december 2020 onbemande luchtvaart te registeren. Het vliegbewijs en het exploitantnummer vraagt u bij ons aan.
 
Ja Sjakie,

Maar een overheidsinstantie gebruikt yt niet als communicatie kanaal.

Daarvan gaat mijn bullshit radar piepen.

Ruud
 
Maar een overheidsinstantie gebruikt yt niet als communicatie kanaal.

Waarom niet? Ze zijn niet de eerste en enige overheidsinstantie die filmpjes op YouTube plaatst. Ik denk dat je het niet anders moet zien dan een aanvulling op de officiele websites.
En het is natuurlijk ook wel hip om je zo te profileren.
 
Dat was mjin eerste gedachte ook, maar op hun website staat het volgende:
De RDW heeft de opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gekregen om vanaf 31 december 2020 onbemande luchtvaart te registeren. Het vliegbewijs en het exploitantnummer vraagt u bij ons aan.
jouw drone is minder dan 250 g volgens de toekomstige wet- en regelgeving hoef jij jou drone niet te registreren. zowel jij niet als jou drone niet. Dus je hoeft je nergens zorgen om te maken.
 
jouw drone is minder dan 250 g volgens de toekomstige wet- en regelgeving hoef jij jou drone niet te registreren. zowel jij niet als jou drone niet. Dus je hoeft je nergens zorgen om te maken.
Dit klopt niet. Als je drone minder weegt dan 250 gram (zoals de mini 2), maar hij geeft wél een camera, dan moet je je wel als exploitant registreren. Enkel als de drone minder weegt dan 250 gram én deze géén camera heeft dan hoeft registratie niet.
 
Remote ID is vanaf 1 januari 2023 verplicht (uitgezonderd C0 drones en legacy drones onder de 250 gram, waaronder de Mini 2).

Maar maak je geen illusies: als jij ergens met een DJI drone vliegt, ongeacht het model, is de kans groot dat er ergens in een meldkamer al een alarmpje klinkt. DJI heeft namelijk een paar jaar geleden AeroScope op de markt gebracht, en die vangt alle dronevluchten met DJI toestellen in een straal van enkele tientallen kilometers op. Dus anoniem vliegen is er in veel gevallen allang niet meer bij.

Check ook dit bericht: Brancheorganisatie luidt noodklok om illegale dronevluchten nabij Nederlandse luchthavens
 
  • Leuk
Waarderingen: NPVDB
Remote ID is vanaf 1 januari 2023 verplicht (uitgezonderd C0 drones en legacy drones onder de 250 gram, waaronder de Mini 2).

Maar maak je geen illusies: als jij ergens met een DJI drone vliegt, ongeacht het model, is de kans groot dat er ergens in een meldkamer al een alarmpje klinkt. DJI heeft namelijk een paar jaar geleden AeroScope op de markt gebracht, en die vangt alle dronevluchten met DJI toestellen in een straal van enkele tientallen kilometers op. Dus anoniem vliegen is er in veel gevallen allang niet meer bij.

Check ook dit bericht: Brancheorganisatie luidt noodklok om illegale dronevluchten nabij Nederlandse luchthavens
Ok... maar een remote ID geldt dus niet voor een Mini 2, die je wel moet registreren.
Zeg je hiermee dat de DJI Mini 2 na 1 januari 2023 niet getraceerd kunnen/mogen worden?
Daarnaast is 'anoniem vliegen' al een issue op zich, maar het gaat mij vooral om het vervolg.
Kunnen/mogen ze op basis van deze tracering boetes uitdelen en is dit dan weer niet in strijdt met
de privacy?
Niet dat ik dit wil, maar waarom doen ze dit dan (ook) niet bij auto's!?

En RuudF, ik begrijp je reactie en 'frustatie'... die heb ik ook.
Maar het gaat mij nu even over de feiten, los van de emotie.
 
Ok... maar een remote ID geldt dus niet voor een Mini 2, die je wel moet registreren.
Zeg je hiermee dat de DJI Mini 2 na 1 januari 2023 niet getraceerd kunnen/mogen worden?
Daarnaast is 'anoniem vliegen' al een issue op zich, maar het gaat mij vooral om het vervolg.
Kunnen/mogen ze op basis van deze tracering boetes uitdelen en is dit dan weer niet in strijdt met
Ik weet niet precies welke kant het opgaat, maar ik acht het niet ondenkbaar dat je op een goed moment automatisch een bekeuring krijgt, als blijkt dat je bijvoorbeeld te hoog vloog met je drone. Net zoals dat je nu een prent krijgt als je te hard rijdt op een stuk weg met trajectcontrole.

De Mini 2 hoeft inderdaad geen remote ID aan boord te hebben, maar effectief gezien heeft hij dit wel. Maar het gaat om een DJI specifieke techniek. Het is nog onduidelijk hoe de uiteindelijke Remote ID-implementatie eruit gaat zien, maar ik vermoed dat het veel weg heeft van hoe DJI het nu heeft geregeld.

Ik sluit zelfs niet uit dat op een goed moment alle drones verplicht een actieve internetverbinding moeten hebben (al dan niet via de controller), om zodoende hun actuele positie te kunnen doorgeven aan het U-space netwerk. Maar voordat het zover is zijn we wel een paar jaar verder....
 
Er komt vast wel een slimmerik op internet, die tegen betaling het e.e.a. kan “aanpassen”.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb al een operator nummer (een Duits nummer) in de software van mijn Mavic Mini staan. Jij rijdt ook zonder kentekenplaat op je auto, zeker?
 
Ik heb al een operator nummer (een Duits nummer) in de software van mijn Mavic Mini staan. Jij rijdt ook zonder kentekenplaat op je auto, zeker?
En jij accepteert a.d.h.v. je kenteken op je auto dat ze precies kunnen volgen waar je heen gaat, hoe laat, hoe hard je over het gehele traject gereden hebt?
En misschien op basis van deze informatie achteraf je reclameblaadjes te sturen van interessante meubelbedrijven gelegen
op dat traject ? ;)
 
En jij accepteert a.d.h.v. je kenteken op je auto dat ze precies kunnen volgen waar je heen gaat, hoe laat, hoe hard je gereden hebt?
Houd er rekening mee dat je nu al op allerlei manieren gevolgd kunt worden; en wellicht al gevolgd wordt. Zo kan nu ál jouw internet gedrag gevolgd worden; jouw provider is verplicht dat een aantal maanden te bewaren voor het geval opsporingsdiensten daar nog eens inzage in willen hebben.
Verder kan je gevolgd worden d.m.v. jouw mobiele telefoon a.d.h.v. de gsm-masten waarmee jouw mobiel contact heeft gemaakt. Banken brengen jouw betaalgedrag in kaart. Google, Microsoft en Amazon (en vele vele anderen) handelen in jouw zoekgedrag. Etc, etc, etc.

De lijst is eindeloos, de mogelijkheden zijn dat ook.....
Onze privacy wordt inmiddels aan alle kanten ondergraven. De AVG probeert hier wat aan te doen, maar het is vechten tegen de bierkaai ben ik bang.
 
Houd er rekening mee dat je nu al op allerlei manieren gevolgd kunt worden; en wellicht al gevolgd wordt. Zo kan nu ál jouw internet gedrag gevolgd worden; jouw provider is verplicht dat een aantal maanden te bewaren voor het geval opsporingsdiensten daar nog eens inzage in willen hebben.
Verder kan je gevolgd worden d.m.v. jouw mobiele telefoon a.d.h.v. de gsm-masten waarmee jouw mobiel contact heeft gemaakt. Banken brengen jouw betaalgedrag in kaart. Google, Microsoft en Amazon (en vele vele anderen) handelen in jouw zoekgedrag. Etc, etc, etc.

De lijst is eindeloos, de mogelijkheden zijn dat ook.....
Onze privacy wordt inmiddels aan alle kanten ondergraven. De AVG probeert hier wat aan te doen, maar het is vechten tegen de bierkaai ben ik bang.
Zo naief ben ik ook weet niet hoor, daar ben ik mij van bewust ;)
Maar ik heb toch tien keer liever ongevraagde reclame, ongevraagd advies van een bank in mijn mailbox e.d.
dan een geautomatiseerd systeem die oom agent opdracht geeft om mij te bekeuren omdat ik 50 meter binnen de no-flyzone heb gevlogen of omdat ik op een veldje welke helaas binnen een no-fly zone valt even met mijn drone aan het oefenen was!

Nb. heb mijn DJI mini 2 nog steeds niet uitgepakt... ben nog niet overtuigd door de reacties.
 
Ik zou gewoon de belangrijkste regels erop naslaan en daarna lekker gaan vliegen met je Mini 2. Er gebeurt nog altijd niet veel op het gebied van handhaving, tenzij je het heeeeel bont maakt (bijvoorbeeld in de buurt van Schiphol vliegen, of veel hoger dan 120 meter vliegen en dan de beelden daarvan online zet). Zo'n geautomatiseerd boetesysteem is er nog lang niet, als het er al komt. Tegen die tijd is jouw Mini 2 allang versleten (of gecrasht). ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: blok74, peSHIr en rcee