Zon opgang of ondergang

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

M1chel

Member
Lid geworden
12 feb 2019
Berichten
67
Waarderingsscore
24
Punten
8
Locatie
Nederland
Ik wil eens gaan properen om een timelapsopname te maken van de zon opgang of ondergang! Maar kan camera daar schade van oplopen? Ik vroeg me dat af omdat de camera op dat moment blootgesteld wordt aan een grote hoeveelheid licht op een punt! Zou dat in kunnen branden? Waar moet ik op letten?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Bij een zonsopgang of -ondergang waar je met je blote oog ook naar kunt kijken zal het waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn. Maar ik doe het per definitie niet (meer).

Bij mijn vorige camera heb een continu roze vlekje in beeld opgelopen. Als je niet weet waar die zit valt het niet op. Maar als je 'm eenmaal gezien hebt, blijf je 'm bij elke opname of foto terug zien. Ik weet niet met zekerheid of dit door de zon is gekomen, maar dat is wel mijn sterke vermoeden. Om deze ergernis te voorkomen heb ik voor me zelf besloten nooit meer rechtstreeks in de zon te filmen of fotograferen. Laat staan een langdurige exposure van de sensor voor een timelapse-opname.
 
Bij een zonsopgang of -ondergang waar je met je blote oog ook naar kunt kijken zal het waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn. Maar ik doe het per definitie niet (meer).

Bij mijn vorige camera heb een continu roze vlekje in beeld opgelopen. Als je niet weet waar die zit valt het niet op. Maar als je 'm eenmaal gezien hebt, blijf je 'm bij elke opname of foto terug zien. Ik weet niet met zekerheid of dit door de zon is gekomen, maar dat is wel mijn sterke vermoeden. Om deze ergernis te voorkomen heb ik voor me zelf besloten nooit meer rechtstreeks in de zon te filmen of fotograferen. Laat staan een langdurige exposure van de sensor voor een timelapse-opname.

Oké, bedankt! Toch nog maar eens over nadenken of ik dat risico wil nemen! Beter om het misschien dan niet te doen!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Als je een time-laps maakt dan neemt de camera toch iedere bv sec een foto en die plakt hij aan elkaar toch een time-laps.
De sluiter zal dan iet heel lang open staan iedere keer omdat er genoeg zonlicht binnen komt voor een korte sluitertijd.
Dus schade aan je sensor kan dat niet opleveren in mijn ogen. Heb met mijn gewone camera ook vaak en time-laps gemaakt en dan werkt het ook zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: M1chel
Je hebt gelijk. Bij een timelapse plak je afzonderlijke foto's achter elkaar.

Verzonden met mijn HTC One_M8 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: M1chel
Let even goed op, alleen een spiegelreflexcamera heeft een echte sluiter die de sensor afdekt. De meeste vol-digitale camera’s die onder de meeste drones hangen hebben dus geeeen sluiter. Als je de camera naar de zon richt zal de sensor altijd zonlicht ontvangen. De ‘sluitertijd’ is bij de meeste camera’s softwarematig geregeld. Mijn advies: gewoon zoveel mogelijk zon vermijden en zeker niet te lang stilhangen richting de zon!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en M1chel
ik heb een timelapse is gemaakt met de x3zoom lens van DJI. Eenzelfde sensor als in de meeste drones.
Wanneer de zon aan de hemel verschijnt is deze niet krachtig. Idd niet doen als de zon heel sterk is.
Verder zijn je instellingen bepalend voor de hoeveelheid licht ( die is dus variabel)
Kan het filmpje hier niet uploaden ( wel een foto) maar op mijn Facebook pagina is deze terug te vinden
Klaas Doting

_MG_1031.jpg



Owner Dutch-Droneflights.nl
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
ik heb een timelapse is gemaakt met de x3zoom lens van DJI. Eenzelfde sensor als in de meeste drones.
Wanneer de zon aan de hemel verschijnt is deze niet krachtig. Idd niet doen als de zon heel sterk is.
Verder zijn je instellingen bepalend voor de hoeveelheid licht ( die is dus variabel)
Kan het filmpje hier niet uploaden ( wel een foto) maar op mijn Facebook pagina is deze terug te vinden
Klaas Doting

Bekijk bijlage 869



Owner Dutch-Droneflights.nl
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Prachtige foto!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app