Zo kan het dus ook!

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

arachnida

New Member
Lid geworden
17 sep 2022
Waarderingsscore
10
Punten
3
Leeftijd
63
Ik was vorige week even in Schotland en het viel me op hoe drone minded de Schotten wel zijn. Je mag er op veel plekken vliegen, als het weer tenminste mee zit. Dit is aan The Kelpies, de moeite om een vluchtje te maken. Spijtig genoeg had ik regen, maar zeker je drone meenemen als je naar daar gaat!IMG_4968 small.jpg

Op heen en terugvlucht met KLM werd mijn handbagage wel telkens eruit gepikt, maar men stelde geen vragen. Het Falkirk Wheel lijkt me ook de moeite maar was nu in onderhoud, gaat einde de maand maart weer open dus jij kan zeker gaan varen! Have fun! Ik heb wel kunnen vliegen aan de oever van Loch Lomond.

Het is een toeristische site, je kan dus veel volk verwachten en ik denk niet dat ze willen dat je met een zware drone boven de hoofden van mensen vliegt. Aan één kant is er een vaart, andere kant een autostrade. Verder nog parking, café en souvernirshop. Je kan dus moeilijk afstand houden.

Maar je kan je wel afvragen waarom 500g en geen 900g.

Verder is voor Schotland en de UK deze kaart erg goed: Drone Safety Map | Altitude Angel

Laatst bewerkt:
Ik was vorige week even in Schotland en het viel me op hoe drone minded de Schotten wel zijn. Je mag er op veel plekken vliegen, als het weer tenminste mee zit. Dit is aan The Kelpies, de moeite om een vluchtje te maken. Spijtig genoeg had ik regen, maar zeker je drone meenemen als je naar daar gaat!Bekijk bijlage 4891
Huh,....is mijn Engels niet goed genoeg. Dus met een Mavic 3 kan daar niet vliegen?

Een verbod staat er niet letterlijk voor je Mavic, maar de tekst doet uitschijnen dat je er ook niet echt welkom mee bent. Als je de Engelse tekst juist interpreteert hebben ze dus een eigen wetgeving gemaakt voor die plek want 500g is nergens vermeld in de wet en is alles dat zwaarder weegt niet toegelaten. Men schrijft wel dat je je registratie vergunning (<250g) en piloot licentie voor 250-500g op zak moet hebben. Ik vond het persoonlijk al knap dat ze je daar laten vliegen met een mini, het is er erg toeristisch en dus veel volk bij elkaar. Afstand houden tot gebouwen en mensen is er dus zeer lastig. Ik vind dan ook dat je niet moet overdrijven of uitdagen, er zijn genoeg andere mooie plekken in Schotland waar je wel safe met je Mavic mag vliegen.

Op andere plaatsten, bv rond Edinburgh Castle, staan er wel verbodsborden voor alle drones alhoewel je eigenlijk in Edinburgh mag vliegen mits de regels toe te passen. Maar voor bepaalde plekken kunnen ze dus een extra verbod opleggen.

Voor degenen die zich afvragen wat The Kelpies wel mag zijn:

IMG_4982 small.jpg

Hier na een regenbui, dus net weinig volk. Links zijn er hoogspanningslijnen en vaart met boten die toeristen afladen, rechts de gift shop, achter de bomen de autostrade en achter mijn rug de parking. Het lijkt me logisch dat je hier best met een sub 250g vliegt.

Ik was vorige week even in Schotland en het viel me op hoe drone minded de Schotten wel zijn. Je mag er op veel plekken vliegen, als het weer tenminste mee zit. Dit is aan The Kelpies, de moeite om een vluchtje te maken. Spijtig genoeg had ik regen, maar zeker je drone meenemen als je naar daar gaat!Bekijk bijlage 4891
Het verwarrende is dat op de site juist weer staat dat het verboden is....:-( Kelpies 10 FAQ’s

Can I bring my drone?

No. Use of a drone on the site of Kelpies 10 this contravenes aviation safety legislation and, to ensure the safety of the general public, we reserve the right to call the police to intervene.

Ik veronderstel dat dit over de tour gaat, niet over een gewoon vrij bezoek. Maar inderdaad verwarrend!

Ik heb even een mail gestuurd naar de community van Helix, zodra ik antwoord heb zal ik het hier posten.

Laatst bewerkt:
Ik kreeg volgend uitvoerig antwoord:

believe the information you are referring to in the FAQ’s section on our website is in relation to the Kelpies 10 event, which will be taking place here on Saturday 27th April.

As we are expecting large amounts of people to attend both the daytime and evening events taking place, any drones being flown on that day would be flying over large crowds of people which would contravene aviation safety legislation, therefore drone flying of any kind will not be allowed.

Under normal circumstances, we welcome drones under 500 grammes here at The Helix; Home of the Kelpies, as long as they are being flown responsibly and are within the rules below:

· All drones with a camera must be registered with the CAA and have a valid operator ID (CAA registration reference) displayed on the drone. Flying without an operator ID (or failing to display it) is an offence.

· All drones weighing more than 250g also require a CAA Flyer ID (online test required).

· All drones must be flown within Visual Line of Sight (VLOS), unless the drone is being flown in “follow-me” or in First Person View (FPV) – both of which requires an observer.

· All drones must not be flown above 120m AGL (above ground level).

· Only drones less than 250g can be intentionally flown over uninvolved persons.

· Drones of any size must not be flown over crowds.

· If the drone is being flown for commercial purposes, the pilot must have the appropriate level of insurance.

*Please do not fly close to any structures, especially the Kelpies, and remember that it is your responsibility to fly safely at all times.*

Please also note that if you are flying at the Kelpies to capture images to be used for commercial purposes you will need to get permission to do this, and there is usually a charge for this.

Our partners at Scottish Canals deal with filming requests involving the Kelpies, and you can complete their filming request form at Filming on Scotland's Canals - Scottish Canals.

I hope this information is useful, and if there is anything further I can be of assistance with, please do not hesitate to contact me.

Kind regards

Vickie

Vicky Read – Clerical Assistant – The Helix Team

Falkirk Council

01324 590 600 – Wednesday & Friday 9am-2pm

Monday working remotely