Zichtbaarheid drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
In Nederland mag je met een drone überhaupt niet vliegen in het donker; maar dat even terzijde. ;)
 
In Nederland mag je met een drone überhaupt niet vliegen in het donker; maar dat even terzijde. ;)
 
Even mijn berichtje nog een keer lezen want anders krijgen we een beetje kromme communicatie. Ik zeg namelijk bijna hetzelfde. Maar een licht aan de bovenkant is verplicht en aan de onderkant niet, en nu komt het, als het strobelicht wat bovenop zit goed zichtbaar (het schijnsel bijvoorbeeld) is op de grond. En zo staat het omschreven.
Natuurlijk alleen voor piloten met ROC of specific papieren en dan ook nog na aanvraag voor een nachtvlucht.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dus als je het niet met de moderator eens bent en bovendien gelijk hebt worden voorgaande berichtjes zomaar weggehaald?
Jammer dat zoiets mag en kan.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dus als je het niet met de moderator eens bent en bovendien gelijk hebt worden voorgaande berichtjes zomaar weggehaald?
Jammer dat zoiets mag en kan.
Ik volg deze draad vanaf het begin. Volgens mij zijn er geen reacties verwijderd.
 
Klopt helemaal Sjakie, mijn fout. Zag niet dat het al 2 pagina’s waren. Excuses aan iedereen en de moderator.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en Sjakie
Logisch, dus als ik de drone vanaf de bovenkant goed wil zien plak ik de strobe aan de onderkant? Onzin natuurlijk.

De regelgeving spreekt over het feit dat de drone vanaf de grond GOED zichtbaar moet zijn.
Over welke regelgeving heb je het?
Als je toestemming heb om te nachtvliegen moet je drone verlicht zijn aan de bovenkant, groen, dat is dus niet voor de piloot maar voor luchtverkeer boven je.
 
Wat een heisa alleen omdat iemand vraagt om een positielichtje om z'n drone te volgen bij een misschien wel verboden nachtvlucht.
 
Wat een heisa alleen omdat iemand vraagt om een positielichtje om z'n drone te volgen bij een misschien wel verboden nachtvlucht.
Klopt inderdaad Guido, maar dat wil niet zeggen dat de discussie niet interessant en nuttig is. Al moet ik toegeven dat een moderator er soms er goed aan doet om een nieuw draadje te maken als het discussie helemaal niet meer gaat over het onderwerp waar de topic mee starte.
 
Ging mij erom dat ik hem overdag goed kan zien. Zonder dat je het hele luchtruim aan het afzoeken bent omdat je even op je scherm gekeken heb. Dus voor mij zou het onder misschien handig zijn. En heb geen plannen om in de nacht te vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Het lampje dat ik beschreven heb is daar ideaal voor, snel wit flitsen is het beste, en m'n lampje hangt onderaan zodat IK het kan zien, bevestigen met een elastiekje is voldoende.
 
  • Leuk
Waarderingen: Harmls
Over welke regelgeving heb je het?
Als je toestemming heb om te nachtvliegen moet je drone verlicht zijn aan de bovenkant, groen, dat is dus niet voor de piloot maar voor luchtverkeer boven je.
Ik heb het over de huidige regelgeving. Jou stelling klopt, maar dat geld enkel voor de bemande luchtvaart.

Uit de Easy Access Rules for Unmanned Aircraft
Systems
[published September 2022]:

GL.jpg


Ik ben benieuwd waar jullie je informatie vandaan halen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MaartenV1
 
Het lampje dat ik beschreven heb is daar ideaal voor, snel wit flitsen is het beste, en m'n lampje hangt onderaan zodat IK het kan zien, bevestigen met een elastiekje is voldoende.
Heb er een gekocht... Nu wachten op goed weer om hem uit te kunnen proberen...
 
Ik snap het nou echt niet meer, het strobelichtje op de bovenkant van de drone ???, ook als het zo wettelijk zou zijn, maar hoe zie ik dan dat strobelichtje op de bovenkant als ik op de grond sta en het toestel in de lucht terwijl het de bedoeling is van de drone makkelijk te volgen bij weinig licht.
 
Denk dat ik hem op de achterkant vastmaak. Maar ga dat eerst even testen als het weer het toelaat. Raak de drone meestal uit het zicht als ik er zijwaarts naar kijk. Gisteren grijze lucht en je vliegt met een grijze drone... Ik wil gewoon weten waar mijn drone is als ik even gekeken heb hoe de status van de accu en dergelijke is. Maar misschien ga ik wel vliegen op 12 augustus 2026. We mogen van zonondergang tot zonopkomst niet vliegen. Over een zonsverduistering wordt nergens gesproken... Zal dan het vliegen met daglicht toch wel onder de knie moeten hebben..
 
Ik snap het nou echt niet meer, het strobelichtje op de bovenkant van de drone ???, ook als het zo wettelijk zou zijn, maar hoe zie ik dan dat strobelichtje op de bovenkant als ik op de grond sta en het toestel in de lucht terwijl het de bedoeling is van de drone makkelijk te volgen bij weinig licht.
Wat is de regelgeving (niet wet) staat mbt dat groene strobe licht heeft niets te maken met goed volgen tijdens weinig licht. Plak een Groen lampje waar je wilt, en als je het fijner vind dat hij aan de onderkant hangt is dat aan jou. Er is geen regelgeving voor bij daglicht. Als je een langlopende UDP Ontheffing hebt staat het allemaal netjes omschreven in je handboek.