Zichtbaarheid drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Harmls

Active Member
Lid geworden
26 aug 2022
Berichten
100
Waarderingsscore
45
Punten
28
Leeftijd
59
Locatie
Hoorn (NH)
Na het voorval dat er een propeller los vloog bij mijn mini 2 nieuwe Master Airscrew propellors geinstalleerd. Toon is iets lager en heb oranje propellors genomen. Waarom oranje? hij is nu veel makelijke te vinden in de lucht. Wat doen anderen om de zichtbaarheid vann de drone te verhogen? of kun je dat beter laten ivm dat mensen hem ook makelijker zien en kunnen klagen over de drone?
 
Je geeft eigenlijk zelf al de voor- en nadelen aan:
- jij ziet de drone beter (en dat verruimt de VLOS);
- anderen zien de drone beter, wat je misschien minder prettig vindt.
Het blijft een afweging die je zelf moet maken.

Ik ben ook op zoek naar een betere zichtbaarheid van de drone, maar heb die nog niet gevonden. Maar ik begrijp dus goed dat het jouw ervaring is dat bij oranje propellers de zichtbaar beter is? Hoeveel scheelt dat in jouw beleving?
 
Laatst bewerkt:
Grapjas. ;) Het gebruik daarvan is nu juist weer niet toegestaan.
Bovendien had ik het over zichtbaarheid van de drone. Niet over mijn ogen (hoewel die natuurlijk wel een rol spelen).
 
Je geeft eigenlijk zelf al de voor- en nadelen aan:
- jij ziet de drone beter (en dat verruimt de VLOS);
- anderen zien de drone beter, wat je misschien minder prettig vindt.
Het blijft een afweging die je zelf moet maken.

Ik ben ook op zoek naar een betere zichtbaarheid van de drone, maar heb die nog niet gevonden. Maar ik begrijp dus goed dat het jouw ervaring is dat bij oranje propellers de zichtbaar beter is? Hoeveel scheelt dat in jouw beleving?
Overdag is hij zichtbare dan in de avond schermering. Hij is eigelijk door een wolkje oranje omgeven. Ik vind dat ik hem nu sneller terugvind in de lucht nadat ik even op het scherm heb gekeken.
 
Overdag is hij zichtbare dan in de avond schermering. Hij is eigelijk door een wolkje oranje omgeven. Ik vind dat ik hem nu sneller terugvind in de lucht nadat ik even op het scherm heb gekeken.
Oké, duidelijk. Dankjewel.
Zo kijk ik af en toe ook wel eens naar de stroboscoop-lichtjes, maar die lijken vooral in de schemerperioden handig, maar overdag nauwelijks.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Harmls
Ik heb dezelfde fout ook gemaakt om steeds m'n drone steeds met het oog te willen volgen, dat is bijna onmogelijk zeker bij fel zonlicht en het even naar iets anders ( Display smartfhone ) te kijken, uw ogen moeten zich steeds aanpassen op afstand ( Focus ); vertrouw meer op uw Display gegevens en het kaartje linksonder. Als je drone meer dan 100mt weg is ben je hem zowiezo kwijt met het blote oog, als je de startprocedure goed hebt gevolgd kan je hem steeds terug krijgen met de RTH functie.
 
  • Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: Harmls en JH54
Ik heb dezelfde fout ook gemaakt om steeds m'n drone steeds met het oog te willen volgen, dat is bijna onmogelijk zeker bij fel zonlicht en het even naar iets anders ( Display smartfhone ) te kijken, uw ogen moeten zich steeds aanpassen op afstand ( Focus );
Met dat telkens wisselen van drone naar scherm en weer terug raak je drone inderdaad makkelijk uit het zicht kwijt. Een observator helpt hier goed bij, die kan de drone continu blijven volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Harmls
En ik denk dat we niet zo krampachtig met de VLOS-regel moeten omgaan. Dat je je drone niet op alle momenten in het zicht hebt (en bv. zo nu en dan op het schermpje kijkt, of de omgeving in de gaten houdt) is zo logisch als wat, en absoluut onvermijdelijk. Iedereen begrijpt dat. Ook handhavers.

Waar het vooral om gaat is: Gebruik je verstand! En vlieg veilig!
 
Wie heeft er eigelijk ervaring met een stroboscoop lampje op de drone? Bij de kleur rood heeft dat effect? En is het misschien handiger om de stroboscoop onderaan de drone te hebben? Lijkt mij dan meer op te vallen dan bovenop de drone. In Amerika doen ze het bovenop de drone. Maar die mogen in de nacht vliegen. Wij hoeven een vliegtuig of wat dan ook niet in de nacht informeren dat we er zijn. We zijn er niet vanwege de regels in Nederland.
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
Er is een interessant stobe light lampje te koop en je vindt dit op deze naam bij Google : ULAZI DRONE STROBE LIGHT bij b.v. Amazon, het is ook te vinden onder meerdere webwinkels, het lampje in klein en gewicht zeer laag, vergis je niet want het geeft enorm veel licht en het is een Oled lampje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Harmls
Er is een interessant stobe light lampje te koop en je vindt dit op deze naam bij Google : ULAZI DRONE STROBE LIGHT bij b.v. Amazon, het is ook te vinden onder meerdere webwinkels, het lampje in klein en gewicht zeer laag, vergis je niet want het geeft enorm veel licht en het is een Oled lampje.
Wel handig dat je hem eventueel met een elastiek vast kunt maken aan je drone.

Maar als hij zoveel licht geeft zou je er dan niet met een video opname last van kunnen hebben. Beetje van elk voordeel heeft een nadeel.
 
Wel handig dat je hem eventueel met een elastiek vast kunt maken aan je drone.

Maar als hij zoveel licht geeft zou je er dan niet met een video opname last van kunnen hebben. Beetje van elk voordeel heeft een nadeel.
Heb het zelf, en er is geen nadeel bij opname's, het is een flitsend ledje geen schijnwerper
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Harmls
Wanneer je een vergunning zou hebben om snachts opnames te maken van, bv werkzaamheden, wordt van je verwacht een groen strobelicht op je drone te dragen. Bovenkant.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
wordt van je verwacht een groen strobelicht op je drone te dragen. Bovenkant.
Dit is onjuist. De regelgeving gaat er van uit dat de UAV vanaf de grond goed zichtbaar moet zijn. Dit moet dus de onderkant zijn. Er mogen overigens meerdere groene strobes geplaatst worden, mits de MTOM niet wordt overschreden.
 
Ik moet je toch teleurstellen. Het is namelijk juist en wettelijk!
Strobeverlichting bovenop bij nachtvluchten is verplicht!
Verder moet de machine uitgerust zijn met nachtvluchtverlichting zodat de oriëntatie van de drone ten alle tijden duidelijk is voor de drone piloot.
Als het strobelicht aan de bovenkant voldoende duidelijk is voor de Drone piloot op de grond, hoef je dus niet aan de onderkant ook nog een lichtje te voeren.
Het mag natuurlijk wel.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenV1
Als het strobelicht aan de bovenkant voldoende duidelijk is voor de Drone piloot op de grond, hoef je dus niet aan de onderkant ook nog een lichtje te voeren.
Logisch, dus als ik de drone vanaf de bovenkant goed wil zien plak ik de strobe aan de onderkant? Onzin natuurlijk.

De regelgeving spreekt over het feit dat de drone vanaf de grond GOED zichtbaar moet zijn.
 
Laatst bewerkt: