Zelfopleidingsverklaring

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Hallo tvdwouw,

Oei, nu heb je de doos van Pandora opengemaakt ;)

Ik begrijp je punt: AMC's zijn inderdaad geen zogenaamde 'hard law' die gepubliceerd wordt als een Commission Regulation. Het gaat hier om een Agency Decision die de Commission Regulation complementeert, en die inderdaad 'soft law' is. Zoals je correct aangeeft is dat meteen ook de reden waarom er in hard law steeds over 'shall' zal gesproken worden en in de soft law over 'should'.

Zonder al te technisch te worden moet de inhoud van een AMC echter tóch worden nageleefd alsof het hard law was en de 'should' geïnterpreteerd als 'shall', althans voor zover er geen goedgekeurde AltMOC is (lang verhaal).
Er is helemaal niemand in Nederland die kan verklaren al die noodsituaties in de praktijk geoefend te hebben. Het enige dat ik daadwerkelijk heb geoefend is vliegen en in de wind in de hand landen in de ATTI mode (M2Z) als voorbereiding op het landen op een boot, maar ATTI mode is voor de meeste DJI drones niet ingebouwd.
Wat moeten we nou? Het enige dat ik kan verzinnen is een globale verklaring zoals de Belgische.
 
Er is helemaal niemand in Nederland die kan verklaren al die noodsituaties in de praktijk geoefend te hebben. Het enige dat ik daadwerkelijk heb geoefend is vliegen en in de wind in de hand landen in de ATTI mode (M2Z) als voorbereiding op het landen op een boot, maar ATTI mode is voor de meeste DJI drones niet ingebouwd.
Wat moeten we nou? Het enige dat ik kan verzinnen is een globale verklaring zoals de Belgische.
't Zal wellicht allemaal zo'n vaart niet lopen. De regeltjes maken het onderscheid tussen 'flying exercises' en - voor de abnormal situations - exercise of the procedures as stipulated in the user's manual. Ik interpreteer dat als dat je je er mentaal op moet voorbereiden. Maar ik kan mis zijn uiteraard, dus lees hieronder de tekst voor jezelf eens:

"The practical self-training should contain at least flying exercises regarding take-off or launch and landing or recovery, precision flight manoeuvres remaining in a given airspace volume, hovering in all orientations or loitering around positions when applicable. In addition, the remote pilot should exercise procedures for abnormal situations (e.g. a return-to-home function, if available), as stipulated in the user’s manual provided by the manufacturer."
 
Ik lees een minimum van praktijkoefening voor
' ake-off or launch and landing or recovery, precision flight manoeuvres remaining in a given airspace volume, hovering in all orientations or loitering around positions when applicable'
Praktijkoefening bij gevaar
De handleiding omschrijft welke functies er beschikbaar zijn om bij gevaar je drone terug veilig te controleren.Dit Oefenen.

(kennen van de handleiding is A1/A3 leerstof)

Kan het ook mis hebben.
 
Laatst bewerkt:
Hier een pagina uit de zelfverklaring die ik via droneflight academy kreeg. Geen checkboxes, maar wel stap voor stap beschrijvingen van allerlei ‘oefeningen’ . Vervolgens onderteken je dot formulier en verklaart daarmee dat je sit hebt gedaan
 

Bijlagen

  • 243A3E68-E280-448D-897E-2033FF372F8A.png
    243A3E68-E280-448D-897E-2033FF372F8A.png
    561 KB · Weergaven: 56
Dit is duidelijk. Ik vind nergens iets in detail betreffende welke oefeningen, maar het staat hieronder toch, punt 1.

Training requirements in the 'open' category

However, if you intend to operate in A2 subcategory, you must in addition to the above A1/A3:
  1. Complete practical training of yourself in order to familiarise yourself with the drone and ensure you reach a good level of control. This must be conducted in an area where you do not pose a risk to other people; and
  2. Undergo an additional theoretical knowledge examination that will be provided in a facility identified by the National Aviation Authority;

https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/DGLV/declarationselftrainingnl.pdf lijkt mij nog steeds de meest correcte.
 
Laatst bewerkt:
Hier een pagina uit de zelfverklaring die ik via droneflight academy kreeg. Geen checkboxes, maar wel stap voor stap beschrijvingen van allerlei ‘oefeningen’ . Vervolgens onderteken je dot formulier en verklaart daarmee dat je sit hebt gedaan
Je kan verklaren wat je wil, als je maar je handtekening eronder zet. Als jij dat ondertekend verklaar je dat je al die oefeningen daadwerkelijk hebt gedaan. Heb je dit gedaan?
 
Je kan verklaren wat je wil, als je maar je handtekening eronder zet. Als jij dat ondertekend verklaar je dat je al die oefeningen daadwerkelijk hebt gedaan. Heb je dit gedaan?
Gek genoeg kan ik hier dus ja op zeggen..

Een aantal jaar geleden de vierkantjes geoefend (niet uit dit document natuurlijk) met de neus in allerlei richtingen, de drone met de neus naar mij toe gevlogen in allerlei richtingen met mn eerste drone (deze had geen gps of sensoren, dus zelfs de hoogte moest ik zelf regelen) om gevoel met de drone te krijgen, zeker als hij ‘omgedraaid’ was om te wennen aan het andersom sturen.
Daarna met mn eerste dji rth geprobeerd om te zien hoe het werkte vanaf een afstand dat ik hem bijna niet meer kon zien, rth onderbreken etc.

Heb het dus idd wel gedaan, alleen niet nu braaf volgens het lijstje op 1 dag, maar in de afgelopen jaren dus onbewust. Dus de ondertekening is in lijn met de waarheid..
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Gek genoeg kan ik hier dus ja op zeggen..

Een aantal jaar geleden de vierkantjes geoefend (niet uit dit document natuurlijk) met de neus in allerlei richtingen, de drone met de neus naar mij toe gevlogen in allerlei richtingen met mn eerste drone (deze had geen gps of sensoren, dus zelfs de hoogte moest ik zelf regelen) om gevoel met de drone te krijgen, zeker als hij ‘omgedraaid’ was om te wennen aan het andersom sturen.
Daarna met mn eerste dji rth geprobeerd om te zien hoe het werkte vanaf een afstand dat ik hem bijna niet meer kon zien, rth onderbreken etc.

Heb het dus idd wel gedaan, alleen niet nu braaf volgens het lijstje op 1 dag, maar in de afgelopen jaren dus onbewust. Dus de ondertekening is in lijn met de waarheid..
Natuurlijk is dat niet gek om te zeggen.
Als ik een andere of nieuwe drone koop dan ga ik automatisch wat testvliegen voor mezelf (en de drone), het aanvoelen, het in de hand krijgen. Dat is nu net wat ze vragen en dat je dit doet op een veilige manier met voldoende afstand.Dus leren vliegen in A3 in feite.

Maar ik begrijp het wel. Bij 10 verschillende scholen die de opleidingen aanbieden vast tien verschillende verklaringen.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is dat niet gek om te zeggen.
Als ik een andere of nieuwe drone koop dan ga ik automatisch wat testvliegen voor mezelf (en de drone), het aanvoelen, het in de hand krijgen. Dat is nu net wat ze vragen en dat je dit doet op een veilige manier met voldoende afstand.Dus leren vliegen in A3 in feite.

Maar ik begrijp het wel. Bij 10 verschillende scholen die de opleidingen aanbieden vast tien verschillende verklaringen.
Precies. Vond dit op zich wel een mooi formuliertje met wat duidelijke zaken (origineel is aantal paginas), maar meer voor iemand die echt net begint.
Denk dat de meeste die voor A2 gaan al iets ‘serieuzer’ bezig zijn (kost toch wat om A2 te halen, ik was in totaal €200 kwijt ex registratie en vliegbewijzen) en dit dus met een gerust hart kunnen ondertekenen zonder effectief braaf het lijstje af te werken in een open veldje
 
Ik heb nog één vraagje met betrekking tot de praktijk(zelf)opleiding voor A2. Moet die gebeuren met een type drone waarvoor de A2 subcategorie geldt, of mag dit even goed gebeuren met bijvoorbeeld een DJI mini 2? Ik vind de regelgeving op dit gebied echt niet duidelijk.

Alvast bedankt!
 
Hey,

Ik onthou het zo.
Leren vliegen doe(moet) ik altijd in A3 ongeacht het type drone.
Leren vliegen doe (moet)ik ook altijd bij een nieuwe drone, andere dan de mijne, de eerste keer, na herstelling.

Leren vliegen of testvliegen zelfs als ervaren piloot altijd A3.

Zie ik het verkeerd dan hoor ik wel.
Max
 
Ik heb nog één vraagje met betrekking tot de praktijk(zelf)opleiding voor A2. Moet die gebeuren met een type drone waarvoor de A2 subcategorie geldt, of mag dit even goed gebeuren met bijvoorbeeld een DJI mini 2? Ik vind de regelgeving op dit gebied echt niet duidelijk.

Alvast bedankt!
Een goede vraag. Ik kan er niet echt een antwoord op vinden. Dit is wat in de DDA verklaring staat:
Je moet te allen tijde kunnen aantonen dat:
1. de operatie plaatsvindt binnen de limieten van een UAS voorzien van een label met klasse C2

Dus binnen de limieten.....
 
Dit is wat er geschreven staat:

"The remote pilot should complete the practical self-training with a UAS that features the same flight characteristics (e.g. fixed wing, rotorcraft), control scheme (manual or automated, human machine interface) and a similar weight as the UAS intended for use in the UAS operation. This implies the use of a UA with an MTOM of less than 4 kg and bearing the Class 2 CE marking after the transition period relative to CE marking is closed."

Vooral dat laatste zinnetje "This implies the use of a UA with an MTOM of less than 4 kg and bearing the Class 2 CE marking after the transition period relative to CE marking is closed." doet mij twijfelen aan of het dan wel of niet met bijvoorbeeld een DJI mini 2 mag gebeuren.

Het zou niet slecht zijn mochten de authoriteiten hier ook meelezen... :)
 
Een goede vraag. Ik kan er niet echt een antwoord op vinden. Dit is wat in de DDA verklaring staat:
Je moet te allen tijde kunnen aantonen dat:
1. de operatie plaatsvindt binnen de limieten van een UAS voorzien van een label met klasse C2

Dus binnen de limieten.....
Zoals ik al zei erg onduidelijk in NL, verschillende verklaringen met verschillende inhoud. Bedrijven die een mooie opleiding willen aanbieden maken het wat 'te' Pro maar dit hoeft echt niet, is ook verwarrend. Maar goed het kan dus oké dan maar.
 
Ik heb nog één vraagje met betrekking tot de praktijk(zelf)opleiding voor A2. Moet die gebeuren met een type drone waarvoor de A2 subcategorie geldt, of mag dit even goed gebeuren met bijvoorbeeld een DJI mini 2? Ik vind de regelgeving op dit gebied echt niet duidelijk.

Alvast bedankt!
Je moet dit doen als je vliegt in A2, dus met een drone (huidige drones) tussen 500gr en 2kg. De mini vlieg je dus in A1 (verschil is niet zozeer een ‘geografisch’ gebied, maar een certificeringsgebied met net wat andere eisen qua afstand door het gewicht van de drones
 
Je moet dit doen als je vliegt in A2, dus met een drone (huidige drones) tussen 500gr en 2kg. De mini vlieg je dus in A1 (verschil is niet zozeer een ‘geografisch’ gebied, maar een certificeringsgebied met net wat andere eisen qua afstand door het gewicht van de drones
Bedankt Jroose!

Dus als ik alles goed begrijp moet de practical self-training voor A2 wel degelijk met bijvoorbeeld een DJI MA2 gebeuren, en is de training in theorie niet geldig wanneer deze met bijvoorbeeld een DJI mini 2 is gebeurd?
 
Bedankt Jroose!

Dus als ik alles goed begrijp moet de practical self-training voor A2 wel degelijk met bijvoorbeeld een DJI MA2 gebeuren, en is de training in theorie niet geldig wanneer deze met bijvoorbeeld een DJI mini 2 is gebeurd?
Yep.. ik heb hem digitaal bij met mn MA2 net als mijn vliegbewijzen
 
Yep.. ik heb hem digitaal bij met mn MA2 net als mijn vliegbewijzen
Weet overigens niet of het echt ban belang is dat je dat met de specifieke drone doet, maar lijkt kin wel zinnig aangezien je met die drone in A2 vliegt
 
Weet overigens niet of het echt ban belang is dat je dat met de specifieke drone doet, maar lijkt kin wel zinnig aangezien je met die drone in A2 vliegt
Ja, dat was dus eigenlijk mijn vraag.

Ik wil mijn A2 certificaat halen en de vraag is dus of ik een zwaardere drone (bv. MA2) moet kopen voor de practical self-training.

Het liefst zou ik gewoon met een Mini 2 vliegen en heb dus niet echt een A2 certificaat nodig, maar 't is altijd goed om te hebben... Als ik er echter een duurdere drone voor zou moeten kopen ga ik wellicht toch nog even wachten.
 
Bedankt Jroose!

Dus als ik alles goed begrijp moet de practical self-training voor A2 wel degelijk met bijvoorbeeld een DJI MA2 gebeuren, en is de training in theorie niet geldig wanneer deze met bijvoorbeeld een DJI mini 2 is gebeurd?
Neen dat staat er niet en dit is ook duidelijk als je het officiële zelfverklaring van ons land(BE) gebruikt.
Jij als Belg vraag ik me af waar jij je druk om maakt.
Het verschil, onze overheid maakt een document 'zelfverklaring', nogal simpel maar correct.


Mijn bescheiden mening ;)