Zelf m.b.v. een Raspberry PI een drone bouwen?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
In de link gebruiken ze een pixhawk, een doorontwikkeling van de Ardupilot APM 2.0. Dit is al een makkelijk te configureren platform voor allerlei UAV's (boten, auto's, drones, vliegtuigen). In het verleden heb ik hiermee een vliegtuig gebouwd wat waypoints kon vliegen en automatisch opstijgen en landen. Als je hem gooide detecteerde hij zelf de acceleratie en springt in take-off mode. Helaas hangt dit vliegtuig nog ergens in Zweden in een boom (dat ene momentje dat ik hem handmatig overnam:p).

Een volgend dingetje wat me erg interresant leek is om een Rpi met GPS/IMU met waypoint capabilities aan een betaflight flightcontroller te koppelen. Ardupilot is best verouderd, vergeleken met betaflight zeer slecht te tunen en gewoon erg veel onnodig gewobbel.

Dus ik vraag me af hoe smooth/vloeiend een uav vliegt met een betaflight FC die instructies krijgt van een andere embedded PC die de navigatie doet, volgens mij heeft die combi veel meer mogelijkheden in stabiele vluchten, misschien iets wat dichterbij de moderne camera drones komt?

ik heb al wel gehoord dat de DJI FPV drone qua tuning ongeveer gelijk is aan een betaflight drone van 2016-2017 (kijkende naar propwash en oscillaties in de motoren). Ik vermoed dat de camera drones (zoals mavics) of een volledig ander algoritme gebruiken om te vliegen, en dat de DJI FPV hier van is afgeleid. Of de mavics gebruiken een gelijksoortige methode aan betaflight, maar loopt gewoon wat achter.. ik denk dat hier nog wat verbetering te halen is.

Oja, een leuk filmpje met een ardupilot boot(zelfde youtuber doet ook veel met solarplanes):
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr

Hier zit ik aan te denken:​

Raspberry PI drone​



Drone

4 of 6 motoren

20 a 30 minuten vliegen

GPS

Way points

Objecten ontwijken

Film + foto

Auto start

Auto return

Auto accu return

Bereik: Drone 3 km . Afstandsbediening 3 km of meer

Plek en afstand 4 km.

Drone naar een plek zenden, opname maken, drone retour.



Raspberry PI drone
 
Technisch is het allemaal wel haalbaar.

Regeltechnisch heeft het wel wat kanttekeningen, hoe ga je je drone VLOS vliegen op 3km afstand?

Al nagedacht over welke software stacks je wil gebruiken om het allemaal werkend te krijgen?
 
Dag kwabratseur,

Bedankt voor je snelle reactie.

Tja, dat VLOS blijft waarschijnlijk een probleem echter het merendeel zal gevolgen worden boven eigen grond. Met behulp van way points wil ik hem laten vliegen boven water en grond, waar geen mensen zijn, dus een omweg laten maken. Boven deze stukken grond vliegen, maakt dat er geen (volledige) VlOS mogelijk is.

Stacks? Je bedoelt de verschillende lagen software voor de aansturing van de drone? Ook dat is een lastige maar ik heb een programmeur welke dit leuk vind om uit te vogelen. Welke software precies? Nog geen idee. Maar alle tips zijn welkom en ik leer graag.