Wit vlekje vliegt mee? (DJI FPV)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

HPT

Active Member
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
120
Waarderingsscore
109
Punten
43
Locatie
Nederland
Hallo allen,

Hebben jullie een idee wat het witte vlekje is, dat steeds in beeld komt als ik vlieg met de zon in mijn rug?
Het lijkt me een soort lensflare, maar ik kan het niet helemaal verklaren.

Het bijzondere is, dat het exact in de lijn zon-drone-schaduw zit, want als ik laag vlieg, zie ik precies de schaduw van de drone in de vlek.

(En is dat normaal?)

 
Bedankt voor je snelle reactie! Weer wat geleerd!
 
Ja, dat is normaal. Je bent getuige van een optisch effect dat bekend staat als 'heiligenschijn'.

Zie Wikipedia voor meer uitleg over dit optische verschijnsel waar je als dronepiloot mee te maken hebt als de camera van de zon af is gericht.
Ik heb dat zo nu en dan ook inderdaad, en me ook al eens afgevraagd wat dat kon zijn. Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is normaal. Je bent getuige van een optisch effect dat bekend staat als 'heiligenschijn'.

Zie Wikipedia voor meer uitleg over dit optische verschijnsel waar je als dronepiloot mee te maken hebt als de camera van de zon af is gericht.
Overigens is het wel zo dat je een vergelijkbaar effect ook kunt krijgen als een ND filter niet goed op de camera is geklikt en het zonlicht tussen het filter en de lens komt. Dan krijg je aan de rand van het beeld / de opname een vervorming of vlek! Dit heb ik bij de DJI Mini wel eens gehad. Dus bij gebruik van een filter altijd goed checken of deze goed op de lens zit!