Mini 2 Windsnelheid

Arno Raps

Active Member
Lid geworden
5 sep 2017
Berichten
151
Waarderingsscore
143
Punten
43
Leeftijd
47
Locatie
Lokeren
Tot welke windsnelheid (km/u) vliegen jullie nog met een mini 2? Het is hier nu zo'n 35 km/u met windstoten, dat lijkt me toch wat te veel.
 
Het houdt bij mij toch wel op bij windkracht 4-5. Maar hangt natuurlijk ook af van de vraag waar en hoe hoog je vliegt.
 
In de handleiding:
1613858543390.png
 
Persoonlijk houd ik 30 a 35 km/u aan als veilige marge. Ondanks dat de mini2 ook 40 a 45km/u aan kan.
Het grote verschil is waar en hoe hoog je vliegt. Als je niet veel hoger komt dan 10 a 20 meter, voel je zelf al heel snel aan wat kan en wat niet.
Als je hoger gaat, kun je plotseling overvallen worden door harde windstoten.
Dat is mij onlangs nog overkomen. Toen ik op zo'n 35/40 meter kwam, waren er harde windstoten die de mini2 echt even flink 'aan de kant' schoof en de props op volle toeren moesten om positie te houden. Je kon het zelfs aan de beelden zien dat er plotseling flinke schommelingen optraden. Dalen is dan de enige optie.
Mijn ervaring is dat een constante wind minder verraderlijk is dan windstoten. Vooral de plotselinge windstoten zijn erg lastig om mee om te gaan. Op YT heb ik al video's gezien waarbij er bijna sprake is van storm en dan nog houdt de mini2 stand. Hij schijnt veel aan te kunnen door zijn geringe omvang en sterke motoren.
Zie bijvoorbeeld:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno Raps