Wijzigen drone met Cx-label

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

JtHam

New Member
Lid geworden
12 apr 2022
Berichten
24
Waarderingsscore
15
Punten
3
Leeftijd
73
Locatie
Twente
Onlangs was op dit forum een discussie omtrent het verhogen van het gewicht van een DJI mini (zonder Cx-label) met een gewicht < 250 gram. Met een beetje goede wil is dit te beschouwen als een zelfbouw en kan dan in klasse A3 gevlogen worden.

In de regels van EASA is omtrent drones met Cx-label te lezen, dat in dit geval de drone de Cx-classificatie verliest en dat de drone dan moet vliegen in de ‘specific’ category’. Men moet dan ook het Cx-label verwijderen!
Uitzondering zijn drones met een C4-label.
Wanneer ik als advocaat van de duivel de regels lees, dan is zelfs het plaatsen van een brandplaatje met het explotatienummer verboden..................

Hieronder de (onvertaalde) tekst op pagina 257 van de Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems

If the payload does not comply with the characteristics of the allowed payloads or if maintenance is not performed according to the manufacturer’s instructions, it is then considered a modification that invalidates the class conformity. The class identification label must be removed from the UAS identification label and the modified UAS may only be operated in the ‘specific’ category in accordance with Subpart B of Annex to the UAS Regulation.

Changes to UASs with a class identification label C4 are allowed, and such UASs can be considered ‘privately built’ UASs and continue to be operated in subcategory A3 of the ‘open’ category.

MODIFICATION OF A UAS WITH A CE CLASS MARK
Modifications to UAS that breach compliance with the requirements for the CE marking are those that affect the weight or performance so that they are outside the specifications or the instructions provided by the manufacturer in the user manual. A replacement of a part with another that has the same physical and functional characteristics is not considered to be a breach of the requirements for the CE marking (e.g. a replacement of a propeller with another of the same design). The UA user manual should define instructions for performing maintenance and applying changes that do not breach compliance with the CE marking requirements

In de manual van de Mavic 3 Classic staat, dat de MTOM 895 gram is en dat er geen payload (zoals propellerbeschermers) mag worden toegepast.
Ook niet gekwalificeerde onderdelen mogen niet gebruik worden.
 
Laatst bewerkt: