Wie helpt mij? DJI Mini 2 (hoogstwaarschijnlijk) vast in boom Rotterdam.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Volgens mij is CTR altijd no-fly, ten Noorden van Rotterdam is alles incl. Rijswijk en Zoetermeer CTR.
Hoe kun je nou weten war je in de CTR wel mag vligen? Is gewoon verboden mijns inziens.
CTR betekent dat het een gecontroleerd luchtruim is. Maar binnen zo'n CTR zijn er verschillende gradaties die o.a. te maken hebben met de risico van een vlucht etc. Ten Noorden van Rotterdam is inderdaad een groot gedeelte verboden daar heb je helemaal gelijk in. Maar er is ook een deel van het Noorden waar je weer wel mag vliegen - zo lees ik het althans. Ik word in ieder geval nooit aangehouden en ik groet met enige regelmatig vriendelijk de agenten als ze voorbij rijden of lopen terwijl ik aan het dronen ben.
 

Bijlagen

  • A1B95127-5DEA-43D4-8EFC-6532A9C771B2.jpeg
    A1B95127-5DEA-43D4-8EFC-6532A9C771B2.jpeg
    93 KB · Weergaven: 20
Je verspreidt wel degelijk desinformatie. Als je vliegt in de Open categorie, dan is het in Nederland niet toegestaan om in CTRs te vliegen. Je kunt niet vertrouwen op het geofencingsysteem van DJI, want die hebben veel kleinere zones in hun systeem staan. Check voor meer info de Regeling onbemande
Je verspreidt wel degelijk desinformatie. Als je vliegt in de Open categorie, dan is het in Nederland niet toegestaan om in CTRs te vliegen. Je kunt niet vertrouwen op het geofencingsysteem van DJI, want die hebben veel kleinere zones in hun systeem staan. Check voor meer info de Regeling onbemande luchtvaartuigen, en dan met name artikel 7.

Nog even aanvullend: ik hoop van harte dat je je drone terugkrijgt, en ik denk heus niet dat je met je Mini 2 snel een gevaar vormt voor het vliegverkeer zolang je onder de 120 meter blijft en niet al te dicht bij luchthavens vliegt, maar de situatie is nu eenmaal zoals-ie is in Nederland.

luchtvaartuigen, en dan met name artikel 7.

Nog even aanvullend: ik hoop van harte dat je je drone terugkrijgt, en ik denk heus niet dat je met je Mini 2 snel een gevaar vormt voor het vliegverkeer zolang je onder de 120 meter blijft en niet al te dicht bij luchthavens vliegt, maar de situatie is nu eenmaal zoals-ie is in Nederland.
Bedankt voor je inhoudelijke reactie. Die snijdt hout. Tenminste: deels. Artikel 7 is inderdaad heel duidelijk en laat er geen twijfel over bestaan. Ik wist niet (meer) dat het zo expliciet in de Nederlandse wet staat vermeld dus goed dat je dit deelt. MAAR, zoals je ongetwijfeld weet is de Nederlandse wet ondergeschikt aan de Europese Wet. Dat is mijn punt steeds. Ik ga de EU-wet nog even goed lezen en dan kom ik bij je terug. En laten we termen als desinformatie achterwege laten. Dat gaat namelijk uit van kwade opzet en bewust foute informatie de ether in slingeren. Dat is niet onze intentie denk ik zo.

Verder bedankt voor je sympathieke reactie t.a.v. van mijn drone. Inmiddels heb ik hem weer terug gelukkig!
 
  • Leuk
Waarderingen: BugRoger
Je verspreidt wel degelijk desinformatie. Als je vliegt in de Open categorie, dan is het in Nederland niet toegestaan om in CTRs te vliegen. Je kunt niet vertrouwen op het geofencingsysteem van DJI, want die hebben veel kleinere zones in hun systeem staan. Check voor meer info de Regeling onbemande luchtvaartuigen, en dan met name artikel 7.

Nog even aanvullend: ik hoop van harte dat je je drone terugkrijgt, en ik denk heus niet dat je met je Mini 2 snel een gevaar vormt voor het vliegverkeer zolang je onder de 120 meter blijft en niet al te dicht bij luchthavens vliegt, maar de situatie is nu eenmaal zoals-ie is in Nederland.

Misschien blijft er wel degelijk twijfel mogelijk t.a.v. de Nederlandse wet. Ik zei eerder van niet maar daar ben ik van teruggekomen.

Kijk, het gaat ook om begripsbepaling. Wat verstaat de wetgever onder een CTR? Ik heb het ff opgezocht.

  • control zone (CTR):
    plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied

Het gaat dus om een plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied. Ok, en wat wordt daar dan weer onder verstaan? Dat lees je in artikel Artikel 5 Regeling luchtverkeersdienstverlening.

En nu wordt het interessant: kijk vooral naar lid 6: "De in het tweede en derde lid genoemde gebieden worden lateraal en verticaal gedefinieerd door de grenzen die zijn vastgesteld door de minister en die zijn opgenomen in de luchtvaartgids, hoofdstukken ENR 2 en AD 2."

Dat plaatselijke luchtruim is dus afgebakend en je mag daarin niet vliegen. Maar als je buiten die laterale en verticale grenzen vliegt (bijvoorbeeld door niet te hoog te vliegen) dan vlieg je misschien wel niet in een CTR en dan kun je dus gewoon (deels) vliegen in Rotterdam...

Ik ga even verder speuren naar hoe zo'n CTR nu precies is afgebakend en dan met name voor Rotterdam.

[mention]wdejager [/mention] update: je hebt achteraf toch gelijk moet ik eerlijk bekennen. Ik mag niet zomaar in de buitenringen van een CTR vliegen zonder een ontheffing. Het CTR geldt vanaf de grond helaas las ik. Ik hoop dat de overheid snel met nieuwe no-fly zones komt die niet zo omvangrijk zijn. De laatste kaart komt uit 2019 zo las ik. Ik hoop dat ze snel met een nieuwe komen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Misschien blijft er wel degelijk twijfel mogelijk t.a.v. de Nederlandse wet. Ik zei eerder van niet maar daar ben ik van teruggekomen.

Kijk, het gaat ook om begripsbepaling. Wat verstaat de wetgever onder een CTR? Ik heb het ff opgezocht.

  • control zone (CTR):
    plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied

Het gaat dus om een plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied. Ok, en wat wordt daar dan weer onder verstaan? Dat lees je in artikel Artikel 5 Regeling luchtverkeersdienstverlening.

En nu wordt het interessant: kijk vooral naar lid 6: "De in het tweede en derde lid genoemde gebieden worden lateraal en verticaal gedefinieerd door de grenzen die zijn vastgesteld door de minister en die zijn opgenomen in de luchtvaartgids, hoofdstukken ENR 2 en AD 2."

Dat plaatselijke luchtruim is dus afgebakend en je mag daarin niet vliegen. Maar als je buiten die laterale en verticale grenzen vliegt (bijvoorbeeld door niet te hoog te vliegen) dan vlieg je misschien wel niet in een CTR en dan kun je dus gewoon (deels) vliegen in Rotterdam...

Ik ga even verder speuren naar hoe zo'n CTR nu precies is afgebakend en dan met name voor Rotterdam.

[mention]wdejager [/mention] update: je hebt achteraf toch gelijk moet ik eerlijk bekennen. Ik mag niet zomaar in de buitenringen van een CTR vliegen zonder een ontheffing. Het CTR geldt vanaf de grond helaas las ik. Ik hoop dat de overheid snel met nieuwe no-fly zones komt die niet zo omvangrijk zijn. De laatste kaart komt uit 2019 zo las ik. Ik hoop dat ze snel met een nieuwe komen.
Ik vind het prijzenswaardig dat je je zo hebt verdiept in de materie. En inderdaad, de CTRs zijn wel erg omvangrijk. Het lijkt erop dat er op termijn wel meer mogelijkheden komen om in buitenringen van CTRs te vliegen (ook voor de Open categorie); zodra er ontwikkelingen op dat vlak zijn dan lees je dat als eerste op Dronewatch.nl.
 
  • Leuk
Waarderingen: MP010
Slim bezig MP010…………Al doende en verdiepen in de materie leert men….


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: MP010
In de EU wetgeving staat ook dat u zich te houden heeft aan lokale regels.

"Each EASA Member State will determine drone geographical zones, which are areas where drones may not fly (e.g. national parks, city centres or near airports) or may fly only under certain conditions, or where they need a flight authorisation. Therefore, it is important for you to consult your National Aviation Authority to check where you can and cannot fly your drone. "

Zowel ilent als de rijksoverheid sturen u door naar Godrone om te kijken of u ergens mag vliegen, dus niet de DJI app. En godrone vermeld duidelijk dat dit verboden gebied is.
U kunt duidelijk zien op uw screenshot dat er meerdere zones vermeld worden die verboden zijn, niet alleen degene die u het best uit komt.

Hoe u het ook went of keert u bent in overtreding.