Misschien blijft er wel degelijk twijfel mogelijk t.a.v. de Nederlandse wet. Ik zei eerder van niet maar daar ben ik van teruggekomen.
Kijk, het gaat ook om begripsbepaling. Wat verstaat de wetgever onder een CTR? Ik heb het ff opgezocht.
- control zone (CTR):
plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied
Het gaat dus om een plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied. Ok, en wat wordt daar dan weer onder verstaan? Dat lees je in artikel
Artikel 5 Regeling luchtverkeersdienstverlening.
En nu wordt het interessant: kijk vooral naar lid 6: "De in het tweede en derde lid genoemde gebieden
worden lateraal en verticaal gedefinieerd door de grenzen die zijn vastgesteld door de minister en die zijn opgenomen in de luchtvaartgids, hoofdstukken ENR 2 en AD 2."
Dat plaatselijke luchtruim is dus afgebakend en je mag daarin niet vliegen. Maar als je buiten die laterale en verticale grenzen vliegt (bijvoorbeeld door niet te hoog te vliegen) dan vlieg je misschien wel niet in een CTR en dan kun je dus gewoon (deels) vliegen in Rotterdam...
Ik ga even verder speuren naar hoe zo'n CTR nu precies is afgebakend en dan met name voor Rotterdam.
[mention]wdejager [/mention] update: je hebt achteraf toch gelijk moet ik eerlijk bekennen. Ik mag niet zomaar in de buitenringen van een CTR vliegen zonder een ontheffing. Het CTR geldt vanaf de grond helaas las ik. Ik hoop dat de overheid snel met nieuwe no-fly zones komt die niet zo omvangrijk zijn. De laatste kaart komt uit 2019 zo las ik. Ik hoop dat ze snel met een nieuwe komen.