Wie heeft ervaring met landen op een binnenvaart schip

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Hannibal

New Member
Lid geworden
16 apr 2021
Berichten
7
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
63
Locatie
steenbergen
Wie heeft ervaring met een Dji mini2 om te landen op een vrachtschip dat vaart op de Rijn met 18 km per uur.
Mijn eerste drone crashte, een nieuwe besteld nadat ik mijn vrouw lief heb aangekeken, maar de schrik zit er nu wel in om hem boven water te laten vliegen. Landen is nu een trauma, daar ik mijn vorige drone zag doorschieten en in de Rijn zag belanden met zo'n vaart
En nu zeker als vrienden vragen om hun boot te filmen voor sociaal media.
(Ps ik heb en controller te koop die over is en nog in de verpakking zit:))
 
Met de regel 'bij twijfel niet doen' voorkom je een hoop trauma's.
 
Er zijn sommigen die zweren bij het met de hand vangen van de drone en dan de motoren uitschakelen.
Er staan nogal wat video's op YT waar dit te zien is. Diverse video's tonen ook pogingen te landen op de laadvloer van een rijdende pick-up truck, de meeste onsuccesvol.
Ik ben geen voorstander van dit handcatching wegens het gevaar voor ernstig pees en zenuw letsel aan vingers en handen maar ik denk wel dat het landen op een voortbewegend voorwerp op de reguliere manier niet mogelijk is tenzij je de drone door een open Luik in het ruim laat dalen om dan te landen. De wanden van het ruim voorkomen dan een " plons " maar je zult wel tijdens het landen de wand raken.
Ik ben benieuwd naar een video waar je ons toont hoe je dit gaat oplossen.

Ruud
 
Je kunt een accessoire kopen op AliExpress.
Dan zit er een stokje onder je drone waar je hem veilig kan vastpakken.

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
 
Je kunt een accessoire kopen op AliExpress.
Dan zit er een verticaal stokje onder je drone waarmee je hem veilig kan vastpakken.

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
 
Bedankt voor jullie tips.
Ik heb helaas geen film van de crash, omdat ik voor de landing de video uitgeschakeld had.
En opnieuw proberen doe ik alleen eerst op een motorboot, dat ik hem kan stilliggen of bijsturen, zo'n 110 meter binnenvaart schip leg je niet zo gouw stil:)
 
Heeft de boot een vlakke bovenkant? Als dat zo is zet je de landing toch bij de boeg in en heb je 20 seconden om de landing af te maken als de drone volledig stil in de lucht hangt?
 
Als je het écht graag wilt, zou ik een soort vanginstallatie bouwen, denk aan een horizontaal slap opgehangen net van 1 vierkante meter. Dan kun je de drone er gewoon in laten zakken, zonder dat ie naar opzij weg kan schuiven tijdens het landen, of nieteens wil landen omdat ie ziet dat de ondergrond beweegt. Hand landing kán, er zijn zat mensen die het doen, maar sinds ik een keer een Spark handlanding heb verkloot met het nodige bloedverlies tot gevolg ben ik daar ècht geen fan meer van! Zeker niet met van die grote props als de phantom of de Mavic 2 Pro...
 
Zo'n groot binnenvaartschip heeft ook radar aan boord. De radarfrequentie zou best eens het contact tussen je drone en controller kunnen verstoren. Mijn advies is dus: niet doen !
 
En vergeet niet je return to home point uit te zetten! Want je home point veranderd natuurlijk
 
En vergeet niet je return to home point uit te zetten! Want je home point veranderd natuurlijk

Mogelijk alternatief: automatisch iedere paar seconden home point laten zetten naar locatie van controller. Op die manier komt bij een mogelijk probleem dat een automatische RTH trigger de drone altijd terug in de buurt van de boot (los van mogelijke problemen met veel water, veel metaal, en eventuele radar).

Wie weet, als de boot groot genoeg, lang genoeg, vlak genoeg is, en je gaat zo ver mogelijk voorop de boot met de controller staan, dan zou een RTH de drone nog zelfs op de boot terug kunnen laten komen.

(Kortom: als je alle antwoorden in deze thread bekijkt zijn er een hoop zaken om rekening mee te houden, en een hoop mogelijke redenen om dit heel goed te overwegen of maar gewoon niet te gaan doen.)
 
Laatst bewerkt:
Als je het écht graag wilt, zou ik een soort vanginstallatie bouwen, denk aan een horizontaal slap opgehangen net van 1 vierkante meter.
Lekker praktisch. Hoe denk je zo'n installatie aan boord te krijgen?
 
118 meter schip. Daar kun je wel een netje spannen hoor.

Zou nog een optie kunnen zijn. Kun je bij een dji acuut de motoren stoppen?
 
Ik zie twee problemen:
- Elektromagnetische storingen veroorzaakt door het schip (radar, veel metaal, reflectie, etc.).
- De bewegingen van het schip: door de voortstuwing (18 km/uur) en door wind en water (scheepsbewegingen). Als je de drone stil wil laten hangen t.o.v. het schip zal je met de drone de bewegingen van het schip moeten volgen. Een constante voorwaartse snelheid lijkt me nog te doen, maar het compenseren (volgen) van de bewegingen door wind en water lijkt me stukken moeilijker. Maar misschien zijn er omstandigheden te vinden waarbij die bewegingen minimaal zijn.

Je zou eerst moeten uitvinden of je boven het dek van het schip kan vliegen zonder last te hebben van storingen. Het lijkt me het handigst als het schip daarbij stil ligt (wel met de radar in werking, indien aanwezig). Misschien kan je er vanaf de wal (steeds lager) overheen vliegen. Je hebt dan een vast home-positie zodat je bij problemen makkelijker wegkomt via 'return to home'.

Het landen zou ik met twee man/vrouw doen. De piloot bestuurt de drone, de helper pakt hem en geeft de piloot een gil als de motoren uit kunnen. Dat uitzetten kan met het 'Combination Stick Command' (CSC: beide sticks naar beneden èn naar binnen òf naar buiten, zie de handleiding). De instelling in DJI GO 4 ('emergency stop mode') moet wel vooraf ingesteld worden op 'always'. Zolang de motoren nog lopen moet de piloot proberen de drone zo precies mogelijk de bewegingen van het schip te laten volgen (dus in ieder geval ook 18 km/uur voorwaarts). De helper moet proberen de drone te pakken, maar past echt vastgrijpen op het moment dat de motoren uitgaan. Zo'n verlengstok onder de drone (zie post van F. Iets hierboven) maakt dat veiliger. En/of een stevige jas (om je arm te beschermen) en een handschoen. Je zou de drone ook kunnen opvangen in zo'n schepnet dat ze bij het vissen gebruiken of bij het opvissen van bladeren uit een zwembad. Ik zou vooraf ook de 'Landing Protection' uitzetten (als de Mini2 dat heeft).

Als dat te organiseren valt, zou ik starten vanaf de vaste wal. Je hebt dan een veilig home point. Een (2e) assistent zou ervoor kunnen zorgen dat de drone klaar staat met power-on. De piloot op het schip kan de drone laten opstijgen zodra het schip in de buurt van die walpositie is. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de drone na afloop van de video/fotosessie automatisch via RTH terug te laten vliegen naar dat home point. Maar dat kan alleen als er dan nog voldoende batterijcapaciteit is en de terugweg vrij is van obstakels (denk aan het instellen van voldoende RTH-hoogte).

Als er voldoende ruimte is op het schip, kan je ook vanaf het schip starten. Als je tenminste een startplek kan vinden zonder (elektro)magnetische storingen. Wees erop bedacht dat, als het schip vaart, de drone gelijk naar achteren komt zodra hij los is van het schip. Je moet de drone dus voorwaarts omhoog sturen en de drone moet genoeg ruimte hebben voor ongecontroleerde bewegingen op lage hoogte in de eerste seconden na het opstijgen. Je hebt in dit geval geen veilig home point. Stel dus vooraf in dat de drone NIET RTH gaat bij signaalverlies of lage restcapaciteit van de accu (hij zou dan in het water terecht komen of op een ander schip).

Tenslotte: bij de Mavic2 kan je met twee controller werken, die beide (maar niet tegelijk) de drone kunnen besturen. Als dat bij de Mini2 ook kan, kan je misschien met twee piloten werken: een op het schip en een op de wal. Je kan dan opstijgen van en landen op de wal en die video/fotosessie op het schip ook van korte afstand uitvoeren.
 
nog een optie is csc command uitvoeren op een meter hoogte.
zou je kunnen proberen.
ik heb een keer op een rijdende camper de csc crash gedaan een meter voordat de camper er was. en de drone lag net iets achter het midden.
ik zou het zeker een keer proberen.
 
@Nature form Above: het gebruik van het CSC-command had ik al als optie genoemd.
@TomDB: De motoren stoppen en dan de drone opvangen met een schepnet is iets anders dan hem 'uit de lucht vissen'. Het is per slot geen vlinder. En dat het geen alledaagse operatie is is ook duidelijk. Door anderen was ook al het gebruik van een stationair opvangnet genoemd, al lijkt me 1x1 meter dan te klein (omdat je niet met het net kan 'manoevreren').