Ik zie twee problemen:
- Elektromagnetische storingen veroorzaakt door het schip (radar, veel metaal, reflectie, etc.).
- De bewegingen van het schip: door de voortstuwing (18 km/uur) en door wind en water
(scheepsbewegingen). Als je de drone stil wil laten hangen t.o.v. het schip zal je met de drone de bewegingen van het schip moeten volgen. Een constante voorwaartse snelheid lijkt me nog te doen, maar het compenseren (volgen) van de bewegingen door wind en water lijkt me stukken moeilijker. Maar misschien zijn er omstandigheden te vinden waarbij die bewegingen minimaal zijn.
Je zou eerst moeten uitvinden of je boven het dek van het schip kan vliegen zonder last te hebben van storingen. Het lijkt me het handigst als het schip daarbij stil ligt (wel met de radar in werking, indien aanwezig). Misschien kan je er vanaf de wal (steeds lager) overheen vliegen. Je hebt dan een vast home-positie zodat je bij problemen makkelijker wegkomt via 'return to home'.
Het landen zou ik met twee man/vrouw doen. De piloot bestuurt de drone, de helper pakt hem en geeft de piloot een gil als de motoren uit kunnen. Dat uitzetten kan met het 'Combination Stick Command' (CSC: beide sticks naar beneden èn naar binnen òf naar buiten, zie de handleiding). De instelling in DJI GO 4 ('emergency stop mode') moet wel vooraf ingesteld worden op 'always'. Zolang de motoren nog lopen moet de piloot proberen de drone zo precies mogelijk de bewegingen van het schip te laten volgen (dus in ieder geval ook 18 km/uur voorwaarts). De helper moet proberen de drone te pakken, maar past echt vastgrijpen op het moment dat de motoren uitgaan. Zo'n verlengstok onder de drone (zie post van F. Iets hierboven) maakt dat veiliger. En/of een stevige jas (om je arm te beschermen) en een handschoen. Je zou de drone ook kunnen opvangen in zo'n schepnet dat ze bij het vissen gebruiken of bij het opvissen van bladeren uit een zwembad. Ik zou vooraf ook de 'Landing Protection' uitzetten (als de Mini2 dat heeft).
Als dat te organiseren valt, zou ik starten vanaf de vaste wal. Je hebt dan een veilig home point. Een (2e) assistent zou ervoor kunnen zorgen dat de drone klaar staat met power-on. De piloot op het schip kan de drone laten opstijgen zodra het schip in de buurt van die walpositie is. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de drone na afloop van de video/fotosessie automatisch via RTH terug te laten vliegen naar dat home point. Maar dat kan alleen als er dan nog voldoende batterijcapaciteit is en de terugweg vrij is van obstakels (denk aan het instellen van voldoende RTH-hoogte).
Als er voldoende ruimte is op het schip, kan je ook vanaf het schip starten. Als je tenminste een startplek kan vinden zonder (elektro)magnetische storingen. Wees erop bedacht dat, als het schip vaart, de drone gelijk naar achteren komt zodra hij los is van het schip. Je moet de drone dus voorwaarts omhoog sturen en de drone moet genoeg ruimte hebben voor ongecontroleerde bewegingen op lage hoogte in de eerste seconden na het opstijgen. Je hebt in dit geval geen veilig home point. Stel dus vooraf in dat de drone NIET RTH gaat bij signaalverlies of lage restcapaciteit van de accu (hij zou dan in het water terecht komen of op een ander schip).
Tenslotte: bij de Mavic2 kan je met twee controller werken, die beide (maar niet tegelijk) de drone kunnen besturen. Als dat bij de Mini2 ook kan, kan je misschien met twee piloten werken: een op het schip en een op de wal. Je kan dan opstijgen van en landen op de wal en die video/fotosessie op het schip ook van korte afstand uitvoeren.