Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

louisd

New Member
Lid geworden
7 apr 2022
Berichten
7
Waarderingsscore
17
Punten
3
Leeftijd
26
Locatie
Den Haag
Hallo allemaal,

Ik ben een paar weken geleden geslaagd voor mijn drone A1,A3+A2 examen en heb net een mooie drone gekocht. Aangezien ik dicht bij Loosduinen woon, wilde ik gaan oefenen in park Madestein. Ik heb verschillende apps bekeken om te kijken of dat mag en volgens GoDrone en VliegVeilig van ASR kan ik daar zonder problemen gaan vliegen en is dit geen Natura2000 gebied.

Echter staat op de website van de gemeente Den Haag dat "In alle Haagse bossen, parken en duinen" het gebruik van 'drones of metaaldetectors' niet is toegestaan. Dat is dus erg verwarend... is dit een foutje van de gemeente Den Haag? Gaat het hier misschien om oude wetgeving die niet op de website is aangepast? Of lees ik de apps verkeerd?

Alvast bedankt!

- Louis



 
Grote delen van Den Haag zijn sowieso no-flyzones (CTR Rotterdam, EHP26). En de duingebieden zijn aangemerkt als Natura 2000. Er valt helaas weinig te vliegen anders dan boven het strand, als het niet druk is tenminste...

Park Madestein is een uitzondering en daar kun je gewoon vliegen. Dat Den Haag regels instelt voor het vliegen met drones in parken valt buiten het mandaat van de gemeente. Er is geen wettelijke basis om het vliegen met drones op gemeentelijk niveau aan banden te leggen. Maar zorg wel dat je geen dieren of mensen verstoort, want dat zou wel een basis kunnen zijn voor een boete.
 
Dat er weinig te vliegen valt was inderdaad een reden dat ik de vraag stelde... als zelfs in de reguliere parken niet gevlogen had mogen worden bleef er al helemaal weining over...

Maar goed, ik ga er het beste van maken en bedankt voor de snelle reactie! Nu weet ik tenminste wat meer mocht ik ooit aangesproken worden en dat scheelt voor het vertrouwen in het begin.
 
… Er is geen wettelijke basis om het vliegen met drones op gemeentelijk niveau aan banden te leggen…
Tenzij dat in een APV vastgelegd is.
Geen idee of dat in Den Haag zo is, maar dat zou een wettelijke basis kunnen zijn.



In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Tenzij dat in een APV vastgelegd is.
Geen idee of dat in Den Haag zo is, maar dat zou een wettelijke basis kunnen zijn.



In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
In een APV kan het vliegen met een drone niet worden verboden (want een gemeente gaat niet over het luchtruim). Hooguit het bij zich dragen van een drone op cq. opstijgen vanaf een bepaald grondgebied. Kortom: juridisch complex en dit vraagt om ellende bij de handhaving.
 
En dan ligt het er maar net aan welke handhaver ervoor je staat, je hebt ze er bij hoor ! ook in mijn home Town.