Welke kaart - No fly zones.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Dank GuusS.

Met de afkorting ben ik bekend, vroeg echter af wat een ATZ inhoud voor het vliegen met een drone.
Misschien weet je hier het antwoord nog op?

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
  • aerodrome traffic zone (ATZ): luchtverkeersgebied aangewezen rondom een luchthaven dat is vastgesteld om het luchthavenverkeer te beschermen;
 
  • Leuk
Waarderingen: GuusS
Vóór de Europese droneregelgeving mocht je (recreatief) maximaal 120 meter hoog vliegen in laagvliegroutes en -gebieden, mits er een waarnemer bij was. Begrijp ik het nou goed dat dat nu veranderd is naar maximaal 30 meter hoog? En moet je dan ook met een waarnemer vliegen?

Concreet: ik wil vliegen met een drone onder de 250 gram, in een laagvlieggebied, boven/vlakbij bebouwing. Dat mag sowieso heb ik begrepen, mits privacy-proof. Maar hoe hoog mag ik vliegen? En moet daar een waarnemer bij?

Groet!
Mark
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2
Vóór de Europese droneregelgeving mocht je (recreatief) maximaal 120 meter hoog vliegen in laagvliegroutes en -gebieden, mits er een waarnemer bij was.

Nou, volgens mij was dat al maximaal 30 of 40 meter hoor, maar dan mogelijk als aanbeveling; maar wat het was doet er nu niet echt meer toe.

Begrijp ik het nou goed dat dat nu veranderd is naar maximaal 30 meter hoog? En moet je dan ook met een waarnemer vliegen?

Volgens mij zijn laagvliegzones in het Nederlandse luchtruim inderdaad nu (ongeacht in welke Open Category, dus gewicht/grootte doet er niet toe?) stukken luchtruim met een maximum vlieghoogte voor drones en modelvliegtuigen in de Open Category van 30 (of hooguit 40?) meter, en met een waarnemer.

Als ik het toch verkeerd heb, dan wordt ik vast snel gecorrigeerd hier.
 
Nou, volgens mij was dat al maximaal 30 of 40 meter hoor, maar dan mogelijk als aanbeveling; maar wat het was doet er nu niet echt meer toe.



Volgens mij zijn laagvliegzones in het Nederlandse luchtruim inderdaad nu (ongeacht in welke Open Category, dus gewicht/grootte doet er niet toe?) stukken luchtruim met een maximum vlieghoogte voor drones en modelvliegtuigen in de Open Category van 30 (of hooguit 40?) meter, en met een waarnemer.

Als ik het toch verkeerd heb, dan wordt ik vast snel gecorrigeerd hier.
Volgens mij is het zo dat in tijdelijke laagvlieggebieden op basis van een NOTAM alleen een waarnemer nodig is als de betreffende NOTAM melding actief is op het moment dat je gaat vliegen. Wanneer er geen melding is, dan mag je volgens mij zonder waarnemer gewoon vliegen. Uiteraard binnen de verder geldende regels voor een laagvlieggebied.

Wie kan hier verder duidelijkheid over geven, Wiebe van Dronewatch?
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Wat mij opvalt zijn de verschillende 'versies' van de No Fly Zones die hier in Nederland gelden. Er van uit gaande dat de overheid de juiste versie publiceert via Godrone zie ik toch verschillen met Aeret kaart. Deze vind ik persoonlijk overigens fijner om te gebruiken.
Als ik de zone van de heli-landingsplaats van Isala in Zwolle bekijk dan is die in Godrone 3 km? en op Aeret 1,2 km. Volgens mij is die laatste afstands zonering juist. Verder zijn staat er bijvoorbeeld ook een vliegverbod voor de bij de gevangenis in Aeret en niet in Godrone.
E.e.a. schept wel verwarring en onduidelijkheid.Screenshot_20210124-104042_Chrome.jpegScreenshot_20210124-104208.jpeg

Verzonden met mijn SM-G973F en de Dronepilots.nl app
 
Wat mij opvalt zijn de verschillende 'versies' van de No Fly Zones die hier in Nederland gelden. Er van uit gaande dat de overheid de juiste versie publiceert via Godrone zie ik toch verschillen met Aeret kaart. Deze vind ik persoonlijk overigens fijner om te gebruiken.
Als ik de zone van de heli-landingsplaats van Isala in Zwolle bekijk dan is die in Godrone 3 km? en op Aeret 1,2 km. Volgens mij is die laatste afstands zonering juist. Verder zijn staat er bijvoorbeeld ook een vliegverbod voor de bij de gevangenis in Aeret en niet in Godrone.
E.e.a. schept wel verwarring en onduidelijkheid.Bekijk bijlage 2156Bekijk bijlage 2157

Verzonden met mijn SM-G973F en de Dronepilots.nl app
Volgens mij is Godrone nog niet aangepast.
 
Volgens mij wel. Kreeg voorheen meldingen om door te klikken ivm aanpassen kaart en nu doet ie het zonder deze melding
 
Volgens mij wel. Kreeg voorheen meldingen om door te klikken ivm aanpassen kaart en nu doet ie het zonder deze melding
De app geeft de melding idd niet meer. De website nog wel en verwijst nog naar pdok.nl/viewer.
 
Nou, volgens mij was dat al maximaal 30 of 40 meter hoor, maar dan mogelijk als aanbeveling; maar wat het was doet er nu niet echt meer toe.



Volgens mij zijn laagvliegzones in het Nederlandse luchtruim inderdaad nu (ongeacht in welke Open Category, dus gewicht/grootte doet er niet toe?) stukken luchtruim met een maximum vlieghoogte voor drones en modelvliegtuigen in de Open Category van 30 (of hooguit 40?) meter, en met een waarnemer.

Als ik het toch verkeerd heb, dan wordt ik vast snel gecorrigeerd hier.





Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
@blok74 de Godrone app is inderdaad nog niet aangepast en visualiseert de (oude) 3000m radius. Deze is verkleind naar 1200m zoals deze ook is verschenen in de Staatscourant op 31-12-2020. Erg verwarrend voor dronegebruikers.

Mark
 
  • Leuk
Waarderingen: blok74
@Ducky

Ik denk dat de no-flyzone in de godrone app nog gebruik maakt van de oude regelgeving. M.a.w. dit is een no fly zone radius 3000 meter rondom een heliport. Deze afstanden zijn op 31-12-2020 aangepast naar 1200 meter rondom een heliport en deze wordt gevisualiseerd in Aeret. Dat verklaart het verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: blok74
@arvidnl Deze is inmiddels aangepast en niet meer zichtbaar.

Mark (Aeret)
Ik een simpele drone vlieger, 1 jaartje, inmiddels dji mini 2 gekocht en toevallig gezien dat regels in 2021 veranderd zijn. Dus gelijk exploitantnummer aangevraagd bij rdw.

En dus lekker vliegen, maar dacht even van ik kijk even waar ik wel en niet mag vliegen. Pff waar ben ik beland, rdw, rijksoverheid, aeret, godrone en vervolgens drone pilots forum, verschillende treads gelezen... Eindresultaat is dat het niet eenduidig is en dat het daardoor lastig is.

Als ik bv ib godrone kijk dan zie ik wat anders dan aeret.

Volgens godrone kaart mag je dus niet vliegen in Deventer ivm ATZ teuge. In de app wordt er ook geen minimum of maximum aangegeven.

Wel in aeret maar die heeft dan de ATZ Teuge niet.

Snap er geen bal meer van.

Tevens heb je beneden een laag vlieggebied die oranje is, hier ook geen extra info in godrone maar wel in aeret.
Wat betekenen de onder en bovengrens waarden?

Naam
Deventer
Afkorting
n.v.t.
Luchtruim
FSLA
Ondergrens
30 mtr / 100 ft
Bovengrens
150 mtr / 500 ft
Uitleg
Dit gebied wordt gebruikt om noodlandingen te oefenen voor de (kleine) burgerluchtvaart. Let hier dus goed op voor laagvliegende vliegtuigen en helikopters.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210126-231241.jpg
    Screenshot_20210126-231241.jpg
    342,9 KB · Weergaven: 23
  • Screenshot_20210126-231546_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210126-231546_Samsung Internet.jpg
    372,2 KB · Weergaven: 21
Het enige wat ik uit alle bovenstaande reacties kan concluderen is dat je Godrone (voorlopig) niet moet gebruiken omdat hier de oude regels nog in staan verwerkt.
Gebruik:
* PDOK viewer (-> Overige kaarten -> Drone-no-fly-zones)
* Aeret


Verzonden met mijn SM-G973F en de Dronepilots.nl app
 
Tevens heb je beneden een laag vlieggebied die oranje is, hier ook geen extra info in godrone maar wel in aeret.
Wat betekenen de onder en bovengrens waarden?
... precies wat er daaronder staat:
Dit gebied wordt gebruikt om noodlandingen te oefenen voor de (kleine) burgerluchtvaart. Let hier dus goed op voor laagvliegende vliegtuigen en helikopters.
Dus die vliegtuigen en helicopters mogen daar noodlandingsprocedures oefenen (zelf ook een keer of 20 gedaan) tot op 100 ft hoogte (ca 30 meter). Gewoonlijk mag dat verkeer niet lager dan 500 ft (ca 150 m; vandaar dat drones tot 120 m mogen), maar in dat gebied dus wel. Er zijn er maar 4 van dat soort gebieden in heel Nederland, en alle opleiders maken van deze gebieden gebruik - dat gebeurt dus best vaak*. Bovendien: als een vliegtuigje een noodlanding oefent, dan trekt ie zijn gas helemaal dicht en is ie best stil. Opletten in dat gebied, dus, want je mag zelf in laagvlieggebieden 40m hoog. Maar tegelijkertijd moet je ook aan al het andere verkeer in de lucht voorrang verlenen. Vandaar dat in laagvlieggebieden (want dat is dit) een waarnemer vereist wordt. Dan kun jij je met je drone bezig houden en de waarnemer teglijkertijd de omgeving in de gaten houden.

* momenteel vanwege Corona maatregelen mag geen instructie meer gegeven worden en laagvliegoefeningen mag je niet solo doen, dus tot in ieder geval 9 februari (en waarschijnlijk daarna ook nog wel even) valt het met het risico wel mee in dat specifieke gebied. Zodra het weer mag, zal er echter wel een "inhaalvraag" zijn, vanwege alle uitgestelde opleiding en examens.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr, GuusS en rcee
... precies wat er daaronder staat:

Dus die vliegtuigen en helicopters mogen daar noodlandingsprocedures oefenen (zelf ook een keer of 20 gedaan) tot op 100 ft hoogte (ca 30 meter). Gewoonlijk mag dat verkeer niet lager dan 500 ft (ca 150 m; vandaar dat drones tot 120 m mogen), maar in dat gebied dus wel. Er zijn er maar 4 van dat soort gebieden in heel Nederland, en alle opleiders maken van deze gebieden gebruik - dat gebeurt dus best vaak*. Bovendien: als een vliegtuigje een noodlanding oefent, dan trekt ie zijn gas helemaal dicht en is ie best stil. Opletten in dat gebied, dus, want je mag zelf evengoed gewoon 120m hoog. Maar tegelijkertijd moet je ook aan al het andere verkeer in de lucht voorrang verlenen. Vandaar dat in laagvlieggebieden (want dat is dit) een waarnemer vereist wordt. Dan kun jij je met je drone bezig houden en de waarnemer teglijkertijd de omgeving in de gaten houden.

* momenteel vanwege Corona maatregelen mag geen instructie meer gegeven worden en laagvliegoefeningen mag je niet solo doen, dus tot in ieder geval 9 februari (en waarschijnlijk daarna ook nog wel even) valt het met het risico wel mee in dat specifieke gebied. Zodra het weer mag, zal er echter wel een "inhaalvraag" zijn, vanwege alle uitgestelde opleiding en examens.
Icm met jou uitleg begrijp ik dus het volgende :

Normaliter mag je max 120mtr hoog indien er een onder en bovengrens aangegeven wordt dan betekent dat die voor andere luchtverkeer is gereserveerd.

Dus tussen 30 mtr en 150 mtr.

Kortom dan mag ik dus niet hoger dan de ondergrens vliegen dus 30mtr?
 
indien er een onder en bovengrens aangegeven wordt dan betekent dat die voor andere luchtverkeer is gereserveerd.
Niet "gereserveerd", want dat zou betekenen dat jij er met je drone niet zou mogen komen. Maar het is inderdaad mogelijk dat je daar ander luchtverkeer tegenkomt tussen die onder en bovengrens en die moet je altijd voorrang geven. Die grenzen staan dus aangegeven om te vertellen waar je ander verkeer zou kunnen tegenkomen.
In dit geval mag je (omdat het als "laagvlieggebied" geclassificeerd is) tot 40m hoog vliegen, met een waarnemer er bij. Daarmee kom je dus feitelijk in dat gebied. Dat mag dus, maar het is gewoon extra opletten geblazen. Men gaat er daarbij vanuit dat je die 10 meter nog wel kunt dalen als je (waarnemer) merkt dat er ander verkeer aan komt, om dat verkeer te kunnen ontwijken. Vanaf 120 meter zou je best wel een tijdje nodig hebben om te dalen en dan kan het goed zijn dat je dan te laat zou zijn. Dan moet je "opzij" het andere luchtverkeer ontwijken en dat is vaak een lastig in te schatten manoeuvre, zeker als het andere luchtverkeer met dik 100 km/u aan komt zetten
Waar er geen beperkingen gelden, mag je inderdaad 120m hoog, want dan blijft als het goed is het bemande luchtverkeer minimaal 150m hoog. Zo zit er nog wat marge tussen voor het verkeerd inschatten van hoogte, luchtdrukverschillen en "oeps" momentjes.