Welke drone na een mini2 ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Cesar

New Member
Lid geworden
13 jan 2022
Berichten
18
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
51
Locatie
Eeklo
Ik vlieg al een jaartje met een mini2.
Ik kocht me bewust deze omdat ie goedkoop was en het was ook mijn eerste drone.
Wel eens een crash gehad en zo. Wie niet?

Nu heb ik wel geleerd wat mijn ergernissen zijn en wat ik zou wensen voor een andere drone.

Wat vind ik niet fijn.
- geen sensoren en obstakel detectie. Ik heb dus wel wat last van vlieg stress om ergens tegen te vliegen.
- mijn ogen zijn niet al te best en ik ben in de praktijk de mini2 vrij snel kwijt.
- de controller met gsm. Gsm scherm moeilijk leesbaar. Komen er meldingen tussen. Al eens zonder batterij gevallen enz.
- de mini2 mag dan wel wat wind verdragen. Ik merk toch dat het niet altijd éénvoudig is om hem precies te krijgen waar ik wil voor mijn foto. Hou wel van tilt down fotografie met de drone en merk toch veel weerstand om de drone in positie te krijgen.
- de 12 mp zou wat meer mogen zijn

Ik ben landschapsfotograaf en voor mij is een camera wel best belangrijk.

Uit de reviews kom ik er niet uit.
Waar ikzelf aan denk: Mini 3 pro, Air 2s, Mavic classic 3

De mini3 pro

- Klein en fijn. Voordelen van een 249gr drone.
- Camera schijnt wel goed te zijn. Wel jammer van de 12 mp. Ik weet dat ie 48 mp ook doet. Maar dat is wel softwarematig opgesmukt. Kan ik met photoshop ook.
- sensoren voor obstakel
- RC-N controller maar dat scherm blijkt ook maar even goed te zijn als een gsm. Het zou wel al een verbetering zijn.

Prijs: 1273 euro (fly more, care refresh)

De Air2s

- sensoren voor obstakel
- 20 mp camera en grotere sensor dan mini3 pro
- wat groter dan mini3 pro. Ik zal hem wellicht wat beter zien
- werkt met de smart controller
- iets van een 600gr
- nadeel geen c1 drone maar voor mij nu niet echt een probleem
- smart controller werkt ook met de mini2 dacht ik ?
- de smart controller is wel het oudere model. Zal dus niet werken op mini3 eventueel.

Prijs: 1843 (fly more, smart controller , care refresh)

Mavic 3 classic

- C1 drone
- een betere camera voor een landschapsfotograaf kun je niet hebben
- werkt met een RC-N controller of RC-PRO (wel erg duur)
- wel al tegen de 1 kg gewicht
- grote drone (wellicht wel nog beter voor het zicht)
- vind de care refresh en extra batterij wel erg duur.


Prijs: 2161 euro (extra batterij, care refresh)

De Mavic 3 classic valt eigenlijk een beetje af. Wat te groot en duur. Nieuwe drone.
Dan gaat het eigenlijk tussen de mini3 pro en de Air2s

Alle suggesties en hulp welkom. Is de 670 euro extra voor de Air2s het waard?

Op Youtube zegt de ene dat de Air2s toch beter is in foto kwaliteit. De andere zegt dan dat de verschillen niet zo groot zijn.
 
als serieuze fotograaf MOET je gewoon voor de mavic 3 classic gaan. Ten eerste vanwege de grotere sensor en ten tweede vanwege het instelbare diafragma. Het is gewoon 'not-done" om landschapsfoto's of architectuur met f2.8 te schieten.
Daarbij, mocht je voor de classic gaan, dan hoef je niet perse het fly-more pakket erbij te kopen. Op 1 accu vliegt de classic (theoretisch) 45 minuten. Met een beetje goede planning kom je hiermee een heel eind.
Zonder extra accu's kost de classic 3 nog geen €1500,- volgens mij.
 
Alle suggesties en hulp welkom. Is de 670 euro extra voor de Air2s het waard?
Weggegooid geld, de air 3 komt over enkele maanden. Je beste optie is een Mini3P. Wil je echt iets goeds dan kan je eventueel nog kijken een Autel Lite plus [ [ als je er uberhaupt één zou kunnen bemachtigen].
 
Bij de keuze van een andere drone moet je vooraf eerst de zogenaamde functionele eisen opstellen.
Bij de aanschaf onlangs van een nieuwe drone waren voor mij doorslaggevend:
  • Een Cx-label
  • Een goede fotocamera
Bij de keuze van de camera moet jezelf echt afvragen: wat ben ik nodig?

Ik zelf liep bij de Air 2 tegen het feit aan, dat, wanneer ik slechts een deel van de foto gebruikte, deze snel onscherp was. Dit vooral, wanneer ik achteraf een interessant onderwerp vond.

Ik merk bij de M3C, dat het vertonen van foto’s op een (echt) groot scherm, deze sensor voordelen heeft en ook dat uitvergrotingen veel minder last hebben van het grofkorrelig effect.
Op een PC, telefoon of tablet is het misschien ook merkbaar, maar van veel geringer belang.
Je moet jezelf wel afvragen of de meerprijs dat waard is. Ander is het alleen iets voor “nice to have”.

Misschien is dan inderdaad de Air 3 (Release datum in mei 2023?) met Cx-label een goed alternatief voor de Air 2S.
 
Laatst bewerkt:
Als er in een mei een Air 3 zou komen dan lijkt het me het beste om nog even te wachten wat die zou brengen.
 
Zonet een Youtube filmpje bekeken DJI Mini 3 Pro VS Mavic 3 Classic - WHICH SHOULD YOU BUY
Die Mavic 3 Classic blijkt toch wel zo'n beetje het van het te zijn.
Ik kan uiteraard ook nog een 2de batterij uitstellen en kijken of ik voldoende heb aan 1.
Ik kan ook kijken of de controller goed is en misschien later nog upgraden naar een RC-pro.
In één van de commentaren van dat filmpje staat ook iemand die liever nu iets meer uitgeeft aan een Mavic 3 classic en er enkele jaren verder mee kan.
 
DM productions is een door DJI gesponsord kanaal. Logisch dat hij de M3 aanbeveelt. Totaal niet objectief.
het zijn toch beide DJI drones? Een bedrijf zal zijn eigen produkten toch niet met elkaar vergelijken en een van de twee wegzetten als zijnde niet goed genoeg.
 
Ik ben bij mijn zoektocht naar een nieuwe drone geen enkele video gezien, die echt objectief was.
Als voormalig redacteur van een hobbyblad weet ik, wanneer je een eerlijke review geeft, die slecht uitvalt, je de volgende keer de te testen objecten later krijgt dan de "concurrenten".
Maakt je het in de ogen van de leverancier/fabrikant te bont maakt, dan krijg je een tijdlang geen testobjecten meer.
Zelfs met verborgen hints moest je erg oppassen.

Ik was jaloers op een blad in de USA, die de objecten gewoon in de winkel kochten en een echt testlab tot hun beschikking hadden.
Ik heb geen enkele dronetest gezien, die testen volgens objectieve, vergelijkbare en meetbare maatstaven uitvoerde.
Zelf een test omtrent accuduur heb ik niet gezien.
Gewoon de de drone tussen 100% en10% in een hal laten hoveren.
 
Zelf een test omtrent accuduur heb ik niet gezien.
Gewoon de de drone tussen 100% en10% in een hal laten hoveren.

Hoe vaak doe je dat? Van 100 naar 10% laten hangen? Ik nooit.. Beetje vliegen, beetje blijven hangen is logischer..

Mijn ervaring met de M3: van 100% tot RTH 32 minuten.. Denk inmiddels al 10 keer, wel korter, maar nooit langer..

Maar als jij keer van 100-10% wilt zien wil ik dat best een keer doen hoor!
 
De 100% tot 10% nam ik willekeurig als voorbeeld. RTH is in praktijk zeker geen slechte norm. Het gaat erom, dat van alle drones de testen op vergelijkbare manier worden uitgevoerd. Nu is alles, in mijn ogen, subjectief. Ik zag nergens dit soort testen.

Wat de camera betreft: ook hier zijn vergelijkbare en objectieve testen mogelijk en waarschijnlijk veel belangrijker.
Misschien gebeurt het wel ergens, maar ik ben ze niet tegengekomen.
Mogelijk heeft niemand belang bij deze testen.

Toch zullen beroeps fotograven hier zeker belang bij hebben.
Het zou me dan ook niet verbazen, dat ze wel in fotovakbladen worden gepubliceerd, maar ik ben ze niet tegen gekomen in de video's.
 
Ik doe voor mezelf met elke drone een soort van cameratest zodat ik weet hoever ik kan gaan..

En die testen doe ik omdat ik ze ook nergens kan vinden..

Zo heeft bv de Mavic 3 tov de Mavic 2 pro minder ruis bij lagere iso waardes, op hoge iso zit er niet heel veel verschil in..
 
Laatst bewerkt:
in deze video wordt wel een foto/video-test gedaan:
Er worden echter alleen foto's vergeleken met diafragma helemaal open. Jammer is dat ze geen foto's laten zien met een paar stops diafragmeren.