Welk bewerkingsprogramma kan ik het beste gebruiken ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Je zegt het nogal resoluut, maar vooral onder pro's zijn de meningen daarover verdeeld.
De 265 heeft het voordeel van kleinere bestanden, maar in 264 gaan minder details verloren.
De de stelligheid waarmee H 265 als overall winnaar uit wordt geroepen, vind ik wat kort door de bocht, de meningen zijn daarover verdeeld. Bij de comparations op youtube spelen zoveel andere factoren mee, dat die geen uitsluitsel geven. Als je upload naar youtube, blijft er weinig kwaliteit over.


Ik heb het artikel gelezen, ik zal het even kort samenvatten:
Het artikel gaat over een ingezonden stelling door een ongeïdentificeerde gebruiker [Pro?], die beweert dat H264 onder bepaalde omstandigheden beter presteert dan H.265.
In de voetnoot van het artikel lees ik vervolgens het volgende:
To address the customer’s original observations, they agreed that the input video was heavily compressed and not suitable for being used in such an evaluation.
Met andere woorden, de distributeur van hetzelfde artikel staat er zelf ook niet echt achter.

En ongetwijfeld zijn de meningen verdeeld, maar dat was niet anders toen we van MPEG-2 naar H.264 overstapten. Daar horen we nu ook niemand meer over. Ik ga liever af op mijn eigen ervaringen.

Los van dit heb vind ik het gewoon leuk om te volgen waar men tegenaan loopt op het moment dat men in 4K of hogere resoluties gaat filmen/editen.
 
Laatst bewerkt:
Wat op low spec machines wel goed werkt (inclusief 4K) is de open source "OpenShot Videobewerkingssoftware | Gratis, open, en prijswinnende videobewerkingssoftware voor Linux, Mac, en Windows!"

Basic, maar goed genoeg om wat te knippen en te plakken, titeltje er op & muziek er achter.
Precies. Alles wat ik nodig heb. En ik ontdek nog steeds nieuwe dingen die ik er mee kan.
De andere zijn voor mijn pc (of misschien moet ik eerder zeggen: mijn grafische kaart) al gauw te zwaar.
 
Voor minder zware pc (laptop) zoals de mijne doet openshot het inderdaad ook wel relatief goed. Lekker simpel en daar hou ik ook van.
Maar toch merk ik nadat ik de bewerkte video wil omzetten er in de eindvideo toch regelmatig kleine haperingen izitten.

Verder bevalt shotcut me nu ook wel goed en deze maakt wel netjes gebruik van mijn GPU bij omzetten videobewerking, terwijl de andere programma's dit niet altijd doen. Ook is het eindresultaat perfect zonder dat er kleine schokjes te zien zijn.

Als ik later meer mogelijkheden wil dan kom ik terug op Kdenlive want deze werkt ook goed op mijn laptop.

Wanneer ik alle andere editors wil gebruiken zal ik moeten investeren in een zwaardere pc.
Maar op dit moment ben ik tevreden en zie ik wel waar ik kom.

Hitfilm express is me ook al aangeraden en zal ik ook nog testen.

Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Het is al even geleden dat ik op het forum iets van me heb laten horen, maar na het plaatsen van mijn 'nieuwe dilemma' in een topic besluit ik toch ook nog even hier in deze topic mbt bewerkingsprogramma's te reageren.

Inmiddels gebruik ik al een poos de gratis versie van VSDC Free Video Editor. Er is ook eeen bepaalde versie, maar de huidige versie bevalt me dikke prima. Je kunt instellen waarvoor je een filmpje maakt, van ik zeg maar wat mp4 tot youtube opties (sorry, heb dr niet zo heel veel verstand van maar weet inmiddels redelijk er mee te werken)

Voor mij dus een prima programma waar ik goed mee uit de voeten kan voor nu. iedereen bedankt voor de reacties !
 

Bijlagen

  • vsdc paint.png
    vsdc paint.png
    248,7 KB · Weergaven: 2
  • Leuk
Waarderingen: Mat Janssen en rcee
Ik ben in 2002 begonnen met filmen en monteren. Gestart met iMovie 2. Ik dacht na twee jaar hier wel uitgegroeid te zijn, maar het programma groeide a.h.w. met me mee. Tot en met versie 6HD hiermee gewerkt. Toen een poosje Final Cut Pro 6 gebruikt. '7' heb ik overgeslagen. Maar vanaf het eerste begin werk ik nu met FCP X, dus al ruim 10 jaar. Ik heb even naar DaVinci Resolve gekeken, maar mijn toen 9 jaar oude iMac kon dat niet aan. Sinds twee jaar heb ik nu een M1 MacMini, die kon DVR makkelijk aan, maar ik het het toch weer van mijn systeem verwijderd. Ik vind FCP veel fijner in de omgang. Om mijn iPad gebruik ik LumaFusion. Zes sporen audio, 6 sporen video, meer dan genoeg. Kost maar 33 euro, en werkt ook op de M1 MacMini. Als je de DJI Fly App gebruikt: daarmee kun je ook beperkt monteren. Maar je zult al gauw méér willen. Hoe meer een programma kan, hoe meer tijd het kost om het je eigen te maken. Het is met een montageprogramma net als met een drone: veel vlieguren maken!