Webapplicatie -> feedback en ideeën gevraagd.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

TheRicolaa10

Member
Lid geworden
10 sep 2016
Berichten
32
Waarderingsscore
14
Punten
8
Locatie
Noord-Brabant
Hi,

Ik weet niet zo goed waar dit thuishoort en de topic titel is wat cryptisch. Sorry daarvoor alvast.
Ik heb zelf al 3 jaar drones, van de kleine Hubsans tot de Blade QX3 van Horizon Hobby en nu heb ik de inmiddels 2(?) jaar oude DJI Phantom 3 Pro.

Omdat ik in de buurt van een CTR woon en dus op moet passen waar ik vlieg loop ik al een tijdje rond met het idee om piloten (dat zijn we tenslotte) te informeren over bepaalde vliegtuigen in de buurt. Dit kan voor de commerciële piloten (ROC) en voor mensen in de buurt van een CTR van toegevoegde waarde zijn lijkt mij.

Het idee is als volgt, je maakt een account aan via de web applicatie, vult een aantal instellingen in, bijvoorbeeld:

  • Vanaf welke hoogte een vliegtuig moet zijn om notificaties te sturen (Android en Web, iOS*)
  • Vanaf welke afstand een vliegtuig moet zijn om notificaties te sturen (Android en Web, iOS*)
  • Ophalen van je huidige locatie (verplicht)

De bedoeling is dan dat je als er een vliegtuig / helikopter / etc in de buurt is, afhankelijk van je instellingen een notificatie krijgt en dat je daar rekening mee kunt houden.

Enkele features:
  • Aparte kaart met vliegtuigen die rondvliegen
  • Historie van notificaties
  • Tegen betaling extra features?

*iOS -> De technologie die gebruikt wordt voor het sturen van de notificaties wordt nog niet ondersteund door Apple. Hiervoor zal ik dus apart iets moeten bouwen helaas. Hopelijk verandert dit op korte termijn.

Ik ben inmiddels al wel begonnen met het maken van de webapplicatie, echter is dit een hobby project en doe dit naast mijn studie. Dus het zal nog wel even duren voor dit online komt te staan.

Mijn vraag is nu, heeft het zin om dit door te ontwikkelen en mensen wereldwijd dit te laten gebruiken?

Alvast bedankt in ieder geval.
Ideeën en feedback zijn welkom!
 
Als ik, zoals het hoort, buiten de CTR vlieg en niet hoger dan de wettelijke 120 meter, denk ik jouw app helemaal niet nodig te hebben.
Het enige vliegende risico zijn de trauma- en politie-heli's. En natuurlijk vogels, enz.
 
... en die zijn niet altijd of allemaal te zien op FR24, zelfs niet op ADSB Exchange. Ik neem aan dat je van die technologie uit gaat.
Dus als je in de app niks ziet, wil dat nog niet zeggen dat er ook niks vliegt.
Dan zijn er nog de zwevers, paragliders, transponderlozen, enz., enz.
Dat is op zijn minst voer voor een disclaimer.

Verder eens met JH54: als iedereen zich aan zijn plekje in het luchtruim houdt en om zich heen kijkt, voegt een dergelijke app niet veel toe. Voor diegenen waar dat te veel werk voor is, is het lezen van een disclaimer waarschijnlijk ook teveel moeite en creëer je met een dergelijke app alleen maar schijnveiligheid.

Sorry dat het waarschijnlijk niet het antwoord is waar je op hoopte, maar het is wel hoe ik er over denk ;)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Hoi, ik vind het idee leuk, en ook lovenswaardig dat je hier tijd in wilt steken. Maar er zijn inderdaad wel wat mitsen en maren te verzinnen, zoals @Eric-Jan al aangaf. Inderdaad is het probleem dat van lang niet al het rondvliegend spul locatiegegevens bekend zijn, dus als je een app maakt die pretendeert dat wel aan te bieden, dan heb je toch een probleem. Misschien dat tzt als ADS-B wat meer ingeburgerd is (of verplicht gesteld wordt) hier verandering in komt. En verder is AirMap volgens mij al met een soortgelijk systeem bezig, voor de VS, alleen beschikken zij dan wel over een paar miljoen dollar voor de ontwikkeling van zo'n complex notificatiesysteem. Het lijkt me niet iets wat je in de vrije uren even in elkaar knutselt.