Wat kan ik doen zonder ROC

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Klaas8300

New Member
Lid geworden
30 aug 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
22
Locatie
Wilnis
Hallo,

Ik heb laatst een drone gekocht (mavic fly) maar ik vraag me af wat ik voor anderen kan betekenen, zoals foto's maken en video's; ik maak graag foto's van boerderijen, omdat ik zelf ook op een boerderij woon, zonder dat ik daar een cent aan verdien maar ik lees in de regelgeving veel over comercieel gebruik. Ik vraag me een beetje af: tot hoever kan ik gaan?
 
Ik neem aan als je enig onderzoek gedaan hebt dat je deze al tegen bent gekomen?

 
Hoi Klaas,

In de huidige situatie (tot 31-12-2020) val je onder de Regeling modelvliegen, als je hobbymatig met je drone vliegt. Geen punt om boerderijen te fotograferen (zo lang je niet in een no-fly zone vliegt, en onder de 120 meter blijft). Het is ook prima om de foto's die je maakt te delen met anderen.

Het wordt een ander verhaal als je in opdracht gaat vliegen, zelfs als je daar niet aan verdient. Het wordt al gauw gezien als beroepsmatig gebruik van je drone, en dan moet je minimaal beschikken over een ROC-light vergunning.

De vraag is of je heel snel in de problemen komt: er is amper sprake van handhaving als het gaat om drones. Laat staan dat er iemand is die gaat kijken of een bepaalde foto hobbymatig danwel beroepsmatig gemaakt is. Het is misschien meer voor je eigen gemoedsrust om werk te maken van een ROC-light.

Let wel: alles verandert op 31-12-2020. Dan wordt er namelijk nieuwe Europese regelgeving voor drones ingevoerd. Daarmee verdwijnt ook het verschil tussen recreatief en zakelijk gebruik van drones. Je lees meer hierover in dit inleidende artikel. Je zult in ieder geval jezelf moeten gaan registreren als dronepiloot, en er bestaat een kans dat je een theorie-examen moet gaan doen, afhankelijk van het gewicht van je drone. In welke categorie je terecht komt lees je in dit artikel.
 
Ah okey, nou bedankt voor de inlichting het heeft me goed geinformeerd