Waar moet je op letten als je een microSD kaartje koopt voor je drone?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.325
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Waar moet je op letten als je een microSD kaartje koopt voor je drone?

Geheugenkaartjes, je kunt ze nooit genoeg hebben. Zeker als je in 4K filmt bij hoge framerates gaat het hard met de opslagruimte. Altijd handig dus om te zorgen voor een voorraadje microSD kaartjes. In deze FAQ staan we stil bij de vraag met welke factoren je te maken krijgt en waar je op moet letten tijdens de aankoop.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: Stickybit
Om de keuze makkelijk te maken, Sandisk Extreme is mijn keuze. Betaalbaar, goed verkrijgbaar. Schrijfsnelheden (in burst mode) tot 90 MB/s, dus ook geschikt voor 8K video.
 
Sandisk Extreme is mijn keuze
+1

Het artiekel schittert wel door de afwezigheid van uitleg over de verschillende UHS Standaarden. Ik ken nog geen drones die compatible zijn met de UHS II Kaartjes. Het lijkt mij dus wel heel belangrijk als je op zoek gaat voor een microSD kaartje voor je drone thuiskomt met een 8pins[UHS I] i.p.v. een 16 pins kaart [UHS II]


uhs-i-vs-uhs-ii-sd-kaart-2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager en peSHIr
Prima aanvulling op het artikel, zo houden we elkaar uitstekend op de hoogte.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
+1

Het artiekel schittert wel door de afwezigheid van uitleg over de verschillende UHS Standaarden. Ik ken nog geen drones die compatible zijn met de UHS II Kaartjes. Het lijkt mij dus wel heel belangrijk als je op zoek gaat voor een microSD kaartje voor je drone thuiskomt met een 8pins[UHS I] i.p.v. een 16 pins kaart [UHS II]


Bekijk bijlage 1616
Sandisk Extreme is UHS-I, overigens is UHS-II compatible met UHS-I, dus het kan geen kwaad als je die in je drone propt. Je mist dan alleen de nóg hogere snelheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Om de keuze makkelijk te maken, Sandisk Extreme is mijn keuze. Betaalbaar, goed verkrijgbaar. Schrijfsnelheden (in burst mode) tot 90 MB/s, dus ook geschikt voor 8K video.

Ik zou hier toch enkele nuances willen aanbrengen. SanDisk Extreme kaarten onder de 128GB aan capaciteit ondersteunen de 90MB/s writespeed niet. deze gaan tot maximaal 65MB/s [write]

Sandisk Extreme is UHS-I, overigens is UHS-II compatible met UHS-I, dus het kan geen kwaad als je die in je drone propt. Je mist dan alleen de nóg hogere snelheid.

Dit klopt inderdaad, het vervelende is echter dat je nooit weet hoe zo'n UHSII kaart presteert in een UHS I slot.
Ik heb hier UHS II kaartjes liggen die in UHS I mode slechts 1/3 van de snelheid halen. Zelfs op de website van de fabrikant vind je niet terug hoe een UHS II kaart in een UHS I slot presteert.
 
Ik zou hier toch enkele nuances willen aanbrengen. SanDisk Extreme kaarten onder de 128GB aan capaciteit ondersteunen de 90MB/s writespeed niet. deze gaan tot maximaal 65MB/s [write]

Ik kom met mijn 64GB kaartje op 69MB/s. Is prima toch? Dit kaartje schrijft de data op z'n sloffen weg.
Deel het bestandsformaat door het aantal seconden dat de clip duurt en je hebt het aantal MB/s. Vrij simpel lijkt mij. Ik had gelezen dat de Mavic 2 op 120 Mb/s komt, da's 120/8 = 15 MB/s
Onderstaande zojuist gedaan:
 

Bijlagen

  • Sandisk extreme.jpg
    Sandisk extreme.jpg
    144,8 KB · Weergaven: 13