Waar kan je aanvragen om te vliegen in een no-fly zone?

Xorium

New Member
Lid geworden
2 mei 2025
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Ik bezit een DJI Mavic pro en sinds kort een DJI mini 4 pro.
Nu houd ik mij altijd eraan om niet in een no-fly zone te vliegen en zoek ik altijd plekjes op buiten deze zones.
Er word aangegeven dat je toestemming moet hebben om in een no-fly zone te vliegen.
Waar kun je deze "toestemming" aanvragen?
En heeft iemand ervaring ermee hoe soepel ze hiermee zijn als je zoiets aanvraagt en aangeeft dat je niet hoger gaat dan 20 meter.(alleen voor foto / video materiaal)

Dit zijn plekjes in Nederland maar ook België / Duitsland ben ik benieuwd naar.

In NL: meestal gaat het niet in open categorie, alhoewel er voor een aantal ctr's versoepelingen aankomen.
In BE: in de officiele kaart staat wie je kan contacteren. Voor de officiele ctr's is er een gratis volledig automatische goedkeuringssysteem. Voor andere zones nakijken, sommige militaire zones zijn niet elke dag in gebruik, en bij veel helieports moet je toestemming vragen aan de zone manager.

In Nederland is dit niet mogelijk in de Open Category.
Je zal in de Specific Category moeten opereren, een vergunning/ontheffing moeten aanvragen, werken onder een Operationeel Handboek, verzekerd zijn en dergelijke. Afhankelijk van het type zone (bijv. CTR) zal je met een gecertificeerde R/T operator moeten werken voor het 2-zijdig radioverkeer met de luchtverkeersleiding.
Opstijgen is al deelnemen in het luchtruim, dus de hoogte maakt niet uit.
Uitgezonderd laagvlieggebied in de Open Category, daar mag je vaak tot 30 meter hoog.

Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden.

Zoals hierboven al aangegeven is het in BE vrij gemakkelijk om dit aan te vragen. In Belgie staat skeyes in voor het beheer van de CTR (Home Page). In de veronderstelling dat je al een exploitant nummer hebt, moet je een account aanmaken bij skeyes (Drone & Aerial Activities Planner). Je voegt jezelf als piloot toe in de app, en registreert ook je drone. Daarna is het eenvoudig:

1. Ten minste 3uur voor je wilt vliegen, vraag je toestemming online via de DAA app (Drone & Aerial Activities Planner). Je geeft in waar en wanneer je wilt vliegen (gewoon tekenen op de kaart). En als er geen conflict is, krijg je automatisch toegang.
2. Tijdens de vlucht zelf, kan je via de Fly app (Drone & Aerial Activities Fly) aangeven wanneer je in de lucht bent en wanneer je landt.

Meer info en wat filmpjes hoe het allemaal moet op de website van skeyes (Drones & Aerial Activities)

Gaat prima, de vereiste om 3uur op voorhand je vlucht aan te geven, neemt een beetje de spontaniteit eruit, maar ik boek meestal een ruim slot (3u) een dag op voorhand en dan zie ik op het moment zelf wel wanneer ik precies zin hebt om te gaan vliegen.