Vreeswijk

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Stickybit

Active Member
Lid geworden
24 aug 2018
Berichten
188
Waarderingsscore
87
Punten
28
Leeftijd
52
Locatie
Nieuwegein
Website
www.returntohome.nl
Goedemorgen,

De afgelopen week flink wat gevlogen rondom Vreeswijk en andere mooie plekken in Nieuwegein. M'n eerste wat langere video met als doel Vreeswijk een beetje mooi te laten zien is af en te bekijken via YouTube.

Het is gefilmd met een DJI Phantom 4 (de standaard versie). In deze film ook een paar keer "course lock" gebruikt, dat is een echt ideale optie bij het maken van mooie beelden!

Veel kijkplezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: MTito
Vreeswijk? Even hoor, ik ben nieuw hier. Maar daar mag je toch helemaal niet vliegen? Althans, volgens mijn appje niet. Moet ik bekennen, ik vlieg hier in de polder, enkel tot 30m, en dat mag eigenlijk ook niet. Ik ben persoonlijk nogal bang dat ze de boel afpakken of een boete opleggen.

Maar, heel mooi filmpje en prachtige locatie. Ga ik zeker een keer bezoeken

Verzonden met mijn RNE-L21 en de Dronepilots.nl app
 
Vreeswijk? Even hoor, ik ben nieuw hier. Maar daar mag je toch helemaal niet vliegen? Althans, volgens mijn appje niet. Moet ik bekennen, ik vlieg hier in de polder, enkel tot 30m, en dat mag eigenlijk ook niet. Ik ben persoonlijk nogal bang dat ze de boel afpakken of een boete opleggen.

Maar, heel mooi filmpje en prachtige locatie. Ga ik zeker een keer bezoeken

Verzonden met mijn RNE-L21 en de Dronepilots.nl app
Nee hoor, valt mee. Er is een laagvlieggebied iets meer ten oosten hiervan (bij de Stuw Hagestein), maar dan ook alleen tot 1600 staat er. Bij Vreeswijk zie ik geen restricties.
 
Ooo oké. Dan ga ik daar ook een keer buurten.

Verzonden met mijn RNE-L21 en de Dronepilots.nl app
Altijd leuk! Er is genoeg te filmen daar, overigens wel wegblijven van de "kunstwerken" zoals ze de in werking zijn de sluizen noemen. Van afstand filmen mag wel, maar erboven is 1 van de standaardregels wat niet mag.
 
Oké. Mag ik nog iets vragen? Ik heb alleen wat appjes waar Heliport en airport op staan. Kan jij mij vertellen of er meer apps zijn met plaatselijke regels, zoals jij nu verteld? Dan kan ik die ook even meenemen. Ik weet natuurlijk de standaard regels, altijd in het zicht houden, niet hoger dan 120m, niet als het donker is, enz enz.

Verzonden met mijn RNE-L21 en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Niet boven kunstwerken etc. (Aaneengesloten bebouwing, mensenmenigten, de meeste wegen, dat soort dingen) hoort ook bij diezelfde standaardregeltjes. Zie de regeling modelvliegen voor de exacte text.
wetten.nl - Regeling - Regeling modelvliegen - BWBR0019147


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Stickybit
Oké. Mag ik nog iets vragen? Ik heb alleen wat appjes waar Heliport en airport op staan. Kan jij mij vertellen of er meer apps zijn met plaatselijke regels, zoals jij nu verteld? Dan kan ik die ook even meenemen. Ik weet natuurlijk de standaard regels, altijd in het zicht houden, niet hoger dan 120m, niet als het donker is, enz enz.

Verzonden met mijn RNE-L21 en de Dronepilots.nl app

Ik gebruik Hover en Airmap (alhoewel Hover zelf de kaarten van Airmap ook gebruikt bedenk ik mij nu :)) om te kijken of ik ergens mag vliegen of niet.
Hover geeft ook aan wat de weersomstandigheden zijn op je huidige locatie, naast wind, windrichting en neerslag ook de zgn. Kp-index. Des te hoger, des te slechter het is qua GPS bereik (nuttig om te weten ivm potentieel verlies van GPS connecties, dus niet vliegen of voorbereid zijn om zonder GPS te moeten vliegen).

Daarnaast kan je ook de website Drone PreFlight by Aeret benaderen, die geeft ook de kaart weer waar je kunt vliegen.

Ook handig: flightradar24 om de vliegtuigen in de buurt te zien, maar eigenlijk mag je natuurlijk niet zo hoog dat je ze tegenkomt.
 
Niet boven kunstwerken etc. (Aaneengesloten bebouwing, mensenmenigten, de meeste wegen, dat soort dingen) hoort ook bij diezelfde standaardregeltjes. Zie de regeling modelvliegen voor de exacte text.
wetten.nl - Regeling - Regeling modelvliegen - BWBR0019147


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

Klopt! Dank je voor de link naar de officiële wettekst. Ik kan overigens nergens iets vinden over wat nu een mensenmenigte is. Met een collega had ik daarover een discussie, hij zei dat 2 ook al geteld kan worden als menigte..
Ik persoonlijk probeer steeds 0 mensen onder de drone te houden, dan zit je altijd goed, maar duidelijkheid hierover zou wel handig zijn.
 
Nou, ik kan je nu al vertellen dat 2 geen menigte is als men in het hokje bij de rechter staat. Ik kom namelijk bij de politie vandaan (afgekeurd na een hersentumor) en 2 is geen menigte.

Maar ik zou sowieso nooit boven mensen vliegen. Bedoel, stel dat...... Dus,....

Verzonden met mijn RNE-L21 en de Dronepilots.nl app
 
In de sectie over wet en regelgeving staan verschillende discussies hier over. Misschien interessant om even door te akkeren? ik wil dit foto en video draadje niet te veel off-topic trekken.
Dat gezegd hebbende, moet ik toch nog even kwijt dat Hover wel zo ongeveer de slechtste app (samen met geofencing van DJI...) is om te bepalen of je ergens mag vliegen of niet. CTRs zijn i.h.a. niet cirkelvormig, maar Hover kent alleen een punt met een straal er omheen - een cirkel dus. Aeret is daarentegen wèl heel precies (en wordt snel ge-update bij wijzigingen).


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Aeret? Mooi. Maffe is, ze geven ook allemaal wat anders aan qua grens waar je net wel of net niet mag vliegen. Zo blijft het leuk

Verzonden met mijn RNE-L21 en de Dronepilots.nl app
 
Nee hoor, valt mee. Er is een laagvlieggebied iets meer ten oosten hiervan (bij de Stuw Hagestein), maar dan ook alleen tot 1600 staat er. Bij Vreeswijk zie ik geen restricties.
Klein (maar belangrijk) detail: tijdstippen zijn in UTC of zgn. Zulu tijd (zie ook de 'Z' achter het tijdstip). Dat betekent dat je er in de zomer 2 uur bij moet optellen (in de winter 1) om tot de lokale tijd te komen. 1600 betekent dus eigenlijk 1800 lokale tijd.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Klein (maar belangrijk) detail: tijdstippen zijn in UTC of zgn. Zulu tijd (zie ook de 'Z' achter het tijdstip). Dat betekent dat je er in de zomer 2 uur bij moet optellen (in de winter 1) om tot de lokale tijd te komen. 1600 betekent dus eigenlijk 1800 lokale tijd.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
Dat is wel zeer nuttig om te weten! Gelukkig steeds ruim na 18:00 gevlogen daar, dus geen probleem gehad. Sowieso hou ik het luchtruim in de gaten, maar een straaljager heb je niet erg veel tijd om op te reageren :)
 
Dat is wel zeer nuttig om te weten! Gelukkig steeds ruim na 18:00 gevlogen daar, dus geen probleem gehad. Sowieso hou ik het luchtruim in de gaten, maar een straaljager heb je niet erg veel tijd om op te reageren :)
Zeg maar gerust niet. Vorig jaar een mooie opdracht gevlogen in een laagvlieggebied, toevallig t.t.v. de tests met de JSF in ons land. Ondanks de 40m vlieghoogte en het uitzetten van een NOTAam schrok ik mij kapot toen er twee 'laag' overschoten. Zowel ikzelf als mijn twee observers namen ze pas waar toen ze recht boven ons vlogen, helikopters hoor ik je gelukkig ruim op tijd.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Stickybit
In de sectie over wet en regelgeving staan verschillende discussies hier over. Misschien interessant om even door te akkeren? ik wil dit foto en video draadje niet te veel off-topic trekken.
Dat gezegd hebbende, moet ik toch nog even kwijt dat Hover wel zo ongeveer de slechtste app (samen met geofencing van DJI...) is om te bepalen of je ergens mag vliegen of niet. CTRs zijn i.h.a. niet cirkelvormig, maar Hover kent alleen een punt met een straal er omheen - een cirkel dus. Aeret is daarentegen wèl heel precies (en wordt snel ge-update bij wijzigingen).


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

Nog even reageren op jouw opmerking over Hover. Bij de kaarten geleverd door Kadaster, zijn de punten ook vaak gemarkeerd met een cirkel er omheen. Alleen bijv. vliegveld Eindhoven is een andere vorm en bij de rivieren (zoals hier vlakbij mij). Dit zie ik exact hetzelfde terugkomen in Hover.

Wat zou naar jouw mening een beter app/bron hiervoor zijn?
 
Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Maastricht, Woensdrecht, Gilze-Rijen, Den Helder, Deelen, Leeuwarden, Schiphol... eigenlijk gewoon alle gecontroleerde velden hebben op zijn minst in het verlengde van de baan een extra “stub” op die cirkel. Alleen ongecontroleerde velden worden allen met een cirkel van een zelfde diameter aangegeven, omdat je daar nu eenmaal ook een bepaalde afstand vandaan moet blijven (dat wordt niet door een luchtruimklasse gedefinieerd, maar puur door een afstand t.o.v. het ARP; Aerodrome References Point).
De enige officiële bron voor de luchtruimindeling is de 1:500.000 VFR kaart die wordt uitgegeven door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), inclusief amendments. Alle andere bronnen zijn afgeleide bronnen, zelfs de kadasterkaart.


Als gezegd, een bruikbaar alternatief is de kaart die Aeret publiceert. Die komt goed overeen met de LVNL kaart en wordt vlot ge-update bij wijzigingen.
1x per 4 weken wordt een nieuwe cycle van Aeronautical Information Publication (AIP) door LVNL uitgegeven. Wijzigingen die voor drone vliegers van belang zijn wordt direct door Aeret over genomen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie