Vragen over ROC-light en DJI Mavic

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Mij was bij de ROC-L opleiding verteld dat een geregistreerde drone niet meer privé en in het buitenland gebruikt mocht worden.
Aangezien ik dit onlogisch vond klinken liep ik al een tijdje te zoeken naar deze omschrijving in de wet maar kwam er niet helemaal uit (het is net hoe je het interpreteert soms).
Bedankt voor de antwoorden hier, ook met betrekking tot Frankrijk waar ik ook op vakantie ga dit voorjaar :)
 
Hallo Dirkjan82, je bent al heel wat wijzer geworden, maar weet je nu ook al, waar je het brandplaatje het beste kunt bevestigen ?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Rest enkel nog de vraag waar op een DJI Mavic de beste plek is voor het brandplaatje.

Privé vliegen kan dus wel, als ik mij maar aan de ROC-light wetgeving houdt. Aangezien regels voor particuliere vluchten binnenkort™ toch ongeveer gelijk getrokken gaan worden met ROC-light regelgeving is dat dan helemaal geen bezwaar meer!

En de wegen worden wel duidelijk genoemd in de regeling modelvliegen, maar hoe zit dat met een ROC-light?

Wat betreft de jachthavens: ik was ook niet van plan er zonder toestemming te gaan vliegen. Ik ken wel een aantal mensen in Edam, waaronder mijn schoonvader, die het wel leuk en goed vinden als ik het eerst vraag. En natuurlijk niet 's zomers als mensen op hun boot liggen te zonnen, maar zoals nu als er nog wat gewerkt wordt aan het laatste onderhoud en het inhijsen van de boten vanaf de kant. Dat is uiteraard nog geen toestemming van de wetgever! En in de wettekst wordt gesproken over "havengebieden", wat dus alle soorten havens kan zijn. Omdat het in 1 zucht genoemd wordt met industriegebieden klinkt het alsof ze meer transport/industriehavens bedoelen dan een jachthaven(tje), maar met gevaar voor masten die vaak hoger zijn dan je denkt begrijp ik wel dat vliegen daar niet zomaar mag (ook iets met afstand tot obstakels).
Ik heb bij de overheid site gekeken als het privé grond mits er gevraagd voor toestemming mag je op het terrein vliegen zal even zoeken.
 
Mij was bij de ROC-L opleiding verteld dat een geregistreerde drone niet meer privé en in het buitenland gebruikt mocht worden.
Aangezien ik dit onlogisch vond klinken liep ik al een tijdje te zoeken naar deze omschrijving in de wet maar kwam er niet helemaal uit (het is net hoe je het interpreteert soms).
Bedankt voor de antwoorden hier, ook met betrekking tot Frankrijk waar ik ook op vakantie ga dit voorjaar :)

Dan heeft de opleiding het fout wat betreft het privé gebruiken van een geregistreerde drone. Dit is wat de overheid zelf online heeft staan over registratie: Moet ik mijn drone registreren?
Houd er rekening mee dat dit enkel geldt voor registratie en nog niks te maken heeft met ROC-light vergunningen.
 
  • Leuk
Waarderingen: BRC
Hallo Dirkjan82, je bent al heel wat wijzer geworden, maar weet je nu ook al, waar je het brandplaatje het beste kunt bevestigen ?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Ik heb het op de neus geplakt, aan de bovenkant. Geeft geen problemen en de registratie is goedgekeurd. De sensoren en GPS zitten achterin naar ik heb begrepen. In de neus zitten enkel camera's die naar voren kijken en wat draadjes naar de camera. Niks wat last heeft van een stukje metaal erboven.
 
Dan heeft de opleiding het fout wat betreft het privé gebruiken van een geregistreerde drone. Dit is wat de overheid zelf online heeft staan over registratie: Moet ik mijn drone registreren?
Houd er rekening mee dat dit enkel geldt voor registratie en nog niks te maken heeft met ROC-light vergunningen.

Meestal stelt de verzekering deze eis, omdat zij het risico alleen kunnen inschatten (en daarmee dekken) voor het zakelijke gebruik, aan de hand van het businessplan en dus niet willen dat er ook niet-zakelijk mee gevlogen wordt (extra uren / extra slijtage / extra risico)

Van de wet mag je prima met een geregistreerde drone hobbymatig vliegen. Van de verzekering dus niet.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: BRC
Meestal stelt de verzekering deze eis, omdat zij het risico alleen kunnen inschatten (en daarmee dekken) voor het zakelijke gebruik, aan de hand van het businessplan en dus niet willen dat er ook niet-zakelijk mee gevlogen wordt (extra uren / extra slijtage / extra risico)

Van de wet mag je prima met een geregistreerde drone hobbymatig vliegen. Van de verzekering dus niet.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Klopt, ik had het inderdaad enkel over de wetgeving. Hoe een verzekeraar ermee omgaat weet ik niet omdat ik uiteindelijk heb besloten geen ROC-light te nemen. De jaarlijkse verzekering vind ik te duur t.o.v. wat ik verwacht te verdienen en dan is er nog onduidelijkheid waar zelfs IL&T de antwoorden niet op lijkt te weten. Dan maar geen zakelijk gebruik en geen gedoe. Ik heb het nog niet gemist en heb nog geen opdrachten gehad (maar het ook niet aangeboden). De paar opdrachten die ik heb gehad sinds ik bij de KvK ingeschreven sta waren allemaal vanaf de grond met een dslr. En die mag ik ook gewoon privé gebruiken ;)
 
Precies zoals ik er in sta. Alleen heb ik nog geen van mijn drones laten registreren. Misschien als straks de beperkingen voor ROC-light gelijk getrokken worden met recreatief. Dat opent mogelijkheden.
Maar dan blijft wat mij betreft de verzekering nog steeds te duur voor die paar shoots die ik er eventueel mee zou gaan maken. Dus voorlopig nog geen ROC-light voor mij.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Van de wet mag je prima met een geregistreerde drone hobbymatig vliegen. Van de verzekering dus niet.

Dat klopt niet helemaal. In de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen staan in artikel 1 de volgende definities:

modelluchtvaartuig: luchtvaartuig, niet in staat een mens te dragen, en uitsluitend gebruikt voor luchtvaartvertoning, recreatie of sport

RPA: op afstand bestuurd luchtvaartuig (remotely piloted aircraft), onbemand, niet zijnde een modelluchtvaartuig
Hier volgt uit dat een toestel waarmee beroepsmatig wordt gevlogen voor de wet wordt gezien als een RPA (en als zodanig herkenbaar dankzij de PH-registratie), en kan niet meer beschouwd worden als modelluchtvaartuig. Dit heb ik ooit ook zo bevestigd gekregen door de ILT.
 
Je hebt gelijk. De crux zit m in "uitsluitend ... recreatie". Ik bedoelde dat je een drone die uitsluitend recreatief gebruikt wordt evengoed kunt laten registreren (waarom je dat zou doen is mij ook een vraag ;) ). Maar de originele vraag ging inderdaad om een beroepsmatig ingezette drone die tevens recreatief ingezet zou gaan worden. Inderdaad, door het woordje "uitsluitend", valt die dan niet meer onder de definitie modelluchtvaartuig en mag het niet alleen van de verzekeraar niet, maar ook van de wetgever.
En als het dan een RPA heet, dan is de Regeling Op Afstand Bestuurbare Luchtvartuigen van toepassing, in plaats van de Regeling Modelvliegen, toch?
 
Lekker dan, heb ik 2 weken illegaal gevlogen tijdens mijn vakantie in Frankrijk.
Blijft onlogisch die wetgeving...elke boerenlul met een drone mag al meer dan ik met mijn roc light, komt dit er ook nog bij :-(
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Gelukkig staan de meeste verzekeraars 5 á 10 uur aan test- en trainingsvluchten toe. Kun je het altijd nog daarop gooien, maar het zal vast niet zo'n vaart lopen

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Goedemiddag allen, Ook ik wil mijn drone gaan registreren en mijn ROC-light gaan halen. Nu lees ik al wat wisselende verhalen over wel of niet privé gebruiken. Maar hoe zit het met andere mensen die privé willen vliegen met mijn drone? En is dit achteraf te controleren? Uitlezen van het logboek?

Alvast bedankt voor de reactie.
 
Lekker dan, heb ik 2 weken illegaal gevlogen tijdens mijn vakantie in Frankrijk.
Blijft onlogisch die wetgeving...elke boerenlul met een drone mag al meer dan ik met mijn roc light, komt dit er ook nog bij :-(
Wie is er nou precies een boerenlul in jouw visie? Degene met of zonder ROC? In het laatste geval:bedankt.
 
Goedemiddag allen, Ook ik wil mijn drone gaan registreren en mijn ROC-light gaan halen. Nu lees ik al wat wisselende verhalen over wel of niet privé gebruiken. Maar hoe zit het met andere mensen die privé willen vliegen met mijn drone? En is dit achteraf te controleren? Uitlezen van het logboek?

Alvast bedankt voor de reactie.

Volgens mij is het andersom, je geregistreerde Drone mag niet privé vliegen. Iemand met roc light mag wel privé met een niet geregistreerde Drone vliegen.
 
Volgens mij is het andersom, je geregistreerde Drone mag niet privé vliegen. Iemand met roc light mag wel privé met een niet geregistreerde Drone vliegen.

Dus dan kan ik het beste me drone niet registeren haha...
Maar dat is weer verplicht voor de ROC-light toch
 
Ik zie ook behoorlijke verschillen tussen de site en Hover, wanneer ik de no-fly zones bekijk aan de zuidkust van Frankrijk. Het blijft me toch een beetje onduidelijk waar je nou wel en niet mag vliegen.

Hallo Sjakie,

Heb ik nou goed begrepen, dat naar Frankrijk gaat met vakantie en dat je je drone mee neemt ?
Als ervaren Francofiel geef ik je een belangrijke tip, de Fransen zijn morbide tegen fotograferen van kinderen en zichzelf door vreemden. Hou daar rekening mee.
Verder niet boven huizen, mensen etc. niet zoveel anders dan in Nederland.
Zoek een weiland (zonder dieren) of een verlaten gebied en ga daar vliegen.
De DJI go 4 app geeft duidelijk “vlieggebieden aan” dus daar kan je rekening mee houden.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Heb ik nou goed begrepen, dat naar Frankrijk gaat met vakantie en dat je je drone mee neemt ?
Je reageert op een bericht van mij uit april 2017, maar even goed bedankt voor de tip.