Vragen over de DJI mini 2 drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
an Xiaomi-telefoons is aangetoond dat ze uw browsegeschiedenis op het web volgen, ongeacht de browser die u gebruikt, uw zoekopdrachten van zoekmachines loggen, uw locatie bewaken en hoe u met de telefoon omgaat. Al deze gegevens worden vervolgens verzonden naar beveiligde servers in Singapore en Rusland via door Peking gehoste webservers.
Dan ben je niet erg consequent met je aanschaf.
Het is juist DJI die nogal een discutabele reputatie heeft op gebied van veiligheid.
Dit is ook de reden dat je de DJI Fly app niet meer vindt op de playstore.

Persoonlijk zal het mij worst wezen waar mijn data heen gaat. Liever naar China [ver weg] dan naar één andere marketing machine van de EU. Mijn Xiaomi [ in 2021 swerelds grootste smartphone fabrikant ! ] doet het al jaren prima op AL mijn drones, en heb nog nooit een chinees aan de lijn gehad :)
 
Laatst bewerkt:
Dan ben je niet erg consequent met je aanschaf.
Dit hele verhaal over DJI was ik nog niet tegen gekomen op internet en wist ik dus niet.
Van de andere kant, het schijnt dat DJI toch meer dan 70% van de drone markt in handen heeft en dus geen kleine speler is.
Schijnbaar maken de gebruikers van DJI drones zich er niet veel zorgen over.
 
Dit hele verhaal over DJI was ik nog niet tegen gekomen op internet en wist ik dus niet.
Van de andere kant, het schijnt dat DJI toch meer dan 70% van de drone markt in handen heeft en dus geen kleine speler is.
Schijnbaar maken de gebruikers van DJI drones zich er niet veel zorgen over.
Xiaomi was in 2021 swerelds grootste smartphone fabrikant [ja, boven Apple én Samsung] . Dat telt dan ineens niet mee ?
En trouwens, het marktaandeel van DJI gaat snel naar beneden.
 
Laatst bewerkt:
hmm, dat het aandeel van DJI snel naar beneden gaat wist ik ook niet :(.
van de andere kant: ik gebruik de nieuwe mobiel puur en alleen voor
het activeren en volgen van de drone. Internet etc dus niet, blijft uitgeschakeld.
welke gegevens zouden dan de drone en mobiel naar China kunnen sturen?
 
Hallo rcee en Snitsernl,

De reden dat ik voor de Samsung Galaxy A3 heb gekozen is dat deze helemaal voldoet aan wat ik nodig had.
O.a. 64 bits en ook nog eens voordelig geprijst ( 170 euro). Wel met Coolblue afgesproken dat ik hem om kan ruilen als
ie niet functioneer waarvoor ik hem gebruiken wil.
Deze telefoon staat wel niet in de lijst van DJI maar ergens had ik gelezen dat de lijst wellicht niet helemaal uptodate zou zijn, dus ja ...

Groetjes

Anne

Dat model is 6 jaar oud. Bij een nieuw model kan ik voorstellen dat zo’n lijst nog niet up to date is. Maar na 6 jaar. Zou toch bij de recentere modellen kijken
 
Dat model is 6 jaar oud. Bij een nieuw model kan ik voorstellen dat zo’n lijst nog niet up to date is. Maar na 6 jaar. Zou toch bij de recentere modellen kijken
hmm, het is de Samsung Galaxy A13, niet de Samsung Galaxy A3
 
Dan ben je niet erg consequent met je aanschaf.
Het is juist DJI die nogal een discutabele reputatie heeft op gebied van veiligheid.
Dit is ook de reden dat je de DJI Fly app niet meer vindt op de playstore.

De reden dat de DJI Fly app niet meer in de play store staat (maar wel nog in de apple app store) is dat DJI een programmer techniek gebruikt die niet meer mag, maar wel keurig werkt. Daarom mag de app niet in de play store, maar werkt verder prima. Op iOS speelt dit niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Harrson
De reden dat de DJI Fly app niet meer in de play store staat (maar wel nog in de apple app store) is dat DJI een programmer techniek gebruikt die niet meer mag, maar wel keurig werkt. Daarom mag de app niet in de play store, maar werkt verder prima. Op iOS speelt dit niet.
Whatever speculaties je vindt op het internet, feit is gewoon dat ik mijn telefoon toestemming moet geven om DJI Fly te installeren, hetgeen al aangeeft dat er schijnbaar niet te controleren is wat de software op mijn telefoon 'gaat doen' en dat is en blijft een kwalijke zaak voor de onwetende consument. Nog los van het feit dat de updates ook niet via de playstore komen. Fimi Hubsan Autel allemaal gewoon beschikbaar via de playstore.
Waar rook is is vuur.
 
  • Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en BramB
Koop een 2ehands Galaxy A5 2017.... voor weinig en perfect voor drone-gebruik
 
Whatever speculaties je vindt op het internet, feit is gewoon dat ik mijn telefoon toestemming moet geven om DJI Fly te installeren, hetgeen al aangeeft dat er schijnbaar niet te controleren is wat de software op mijn telefoon 'gaat doen' en dat is en blijft een kwalijke zaak voor de onwetende consument. Nog los van het feit dat de updates ook niet via de playstore komen. Fimi Hubsan Autel allemaal gewoon beschikbaar via de playstore.
Waar rook is is vuur.
Als ik een app maak voor Android kan ik er inderdaad voor kiezen niet via een play store te werken, en jij als gebruiker moet dan maar besluiten of je dat wilt, je moet daar inderdaad toestemming voor geven. Op iOS heb je die optie niet eens zonder developer account. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor de game fortnite, die zijn uit de playstore gegooid door een ruzie over de te gebruiken betaalmethodes.

App stores zijn niet heilig, want er zijn ook veel apps door google na klachten uit de playstore gehaald die hun interne controle niet eens had opgemerkt.

Op de pc zijn we het gewend dat we geen appstores hadden, daar installeren we toch ook diverse software van websites?
 
Inderdaad, met alle gevolgen van dien.

Klopt, daar hadden we ineens virusscanners e.d. voor nodig, en een beetje opletten. App stores zijn wel handig maar ook geen garantie, er zijn daar ook (zowel bij apple als google) al apps doorheen gekomen die toch wat verkeerds deden.

Overigens is het inderdaad voor een gewone consument niet handig dat de dji fly app niet meer in de playstore staat, het is toch een paar extra handelingen en waarschuwingen waar veel mensen terecht voorzichtig mee zijn.

Zelf denk ik niet dat mijn data echt interessant is om af te luisteren of te volgen, en dat geldt zowel voor beide kanten van de stille oceaan ;)
 
Zelf denk ik niet dat mijn data echt interessant is om af te luisteren of te volgen
En als een app andere data dan foto's en vluchtgegevens van je telefoon verzamelt en verstuurt?
 
Daar is DJI nog nooit op betrapt, trouwens dan nog is niks interessants voor ze
 
Daar is DJI nog nooit op betrapt,
Daar heb je 'm. Wil je eerst wachten tot een software-maker wordt betrapt, of heb je liever dat het wordt gecontroleerd vóórdat de software aangeboden wordt. Ik ben het daarin met rcee eens, het niet kunnen controleren is een twijfelachtige zaak.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Maar dat kun je dus ook niet bij de andere apps doen die wel in de play store staan, dat is het probleem een beetje, je moet de leverancier vertrouwen.
 
Maar dat kun je dus ook niet bij de andere apps doen die wel in de play store staan, dat is het probleem een beetje, je moet de leverancier vertrouwen.
Ik doe die controle niet, die doet Google. Juist om de ontwikkelaar niet op zijn blauwe ogen te vertrouwen en de gebruiker zo veel mogelijk tegen malafide software te beschermen.
 
Helaas zijn die controles van google en apple ook al "lek" gebleken...