Vraag over verlengen vliegbewijs (uitgaande huidige regelgeving)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aeri
  • Startdatum Startdatum

Aeri

New Member
Lid geworden
23 apr 2025
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hoi Iedereen hier op het forum,

Nieuw hier ;)

Kort over mezelf: zo’n 16/17 jaar terug (schat ik) was ik al bezig met drones. Silverlit kwam op de markt, en daar wat mee gespeeld. En dan kom je in die tijd X-Ufo/X3d tegen… Mooie tijd!

Zo’n 14 a 15 jaar niet met de hobby bezig geweest. Veel veranderd in die tijd. Van “gewoon” maar wat doen, naar regelgeving tegenwoordig (Niet erg overigens!).

Nu: Een Mavic 2 Pro overgenomen van iemand, en hier tot nu toe erg blij mee om de hobby weer op te starten. Tevens vliegbewijs A1/A3 gehaald.

Op zich zou ik ook nog A2 willen doen (ben iemand die zo weinig mogelijk beperkingen wil ;) ).

Nu mijn vraag:

Mijn A1/A3 moet ik na 5 jaar verlengen. A2 verlengen is ook nodig natuurlijk.

Wanneer je A2 verlengd (met succes), wordt A1/A3 dan automatisch meegenomen? (Aangezien A2 hoger staat aangeschreven). Of moet je A1/A3 dan nog los hiervan verlengen? Er is veel over geschreven op internet, maar een duidelijk antwoord waar je wat aan hebt... :confused: Hier vast wel iemand die hier beter zicht op heeft.

Kortom een kosten/baten verhaal, voordat ik aan A2 beging zeg maar…

Alvast bedankt voor jullie reactie!

• Leuk
Waarderingen: Running72
Ik verwacht dat je beiden apart moet verlengen , het is wel een “verdienmodel” geworden helaas.

Welkom Aeri,

Waarschijnlijk heeft je Mavic 2 Pro geen Cx label, dus valt deze nú automatisch in A3.
Met een Cx label zal je je A2 “moeten” behalen i.v.m. het gewicht van de drone.
Zoals Soneg al aangeeft moet je elke bewijs opnieuw behalen.
Daarnaast heb nog jaarlijks de kosten (circa € 13,00) voor de verlenging van je exploitantnummer.

Allen dank voor de reactie :cool:

Waarschijnlijk heeft je Mavic 2 Pro geen Cx label, dus valt deze nú automatisch in A3.
Deze heeft inderdaad geen Cx label. Alleen voor de USA is er een dergelijke optie ingebouwd, maar niet compatibel met Cx / EU normen.

Zoals Soneg al aangeeft moet je elke bewijs opnieuw behalen.
Daarnaast heb nog jaarlijks de kosten (circa € 13,00) voor de verlenging van je exploitantnummer.
De jaarlijkse kosten waren bekend, en geen probleem. Zeker wanneer je het vergelijkt met de waarde van een goede drone.

Komende tijd even druk met werk. Zodra het weer wat rustiger is, voor mezelf besloten om ook de A2 te doen. Wat de kosten en regelgeving dan over 5 jaar zijn zien we dan wel weer. In de tijd voor ik met A2 aan de slag ga, proberen vlieguren te maken ;)