Vraag over nieuwe droneregels

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

RickGAE

New Member
Lid geworden
18 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
25
Locatie
Apeldoorn
Goedendag,

Ik ben al een aantal jaren aan het twijfelen om een drone aan te schaffen, maar de oude regels hielden mij een beetje tegen. Dit omdat het met de oude regels op veel plekken om mij heen onmogelijk was om te vliegen voor mijn gevoel.
Ik vindt de nieuwe regels persoonlijk erg onduidelijk en heb daar dus nog wat vragen over, ik heb deze ook al gesteld aan een aantal winkels die drones verkopen, maar van 3 verschillende winkels kreeg ik ook 3 totaal verschillende antwoorden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de juiste informatie te vinden.

Ik heb begrepen dat het met de nieuwe regels wel toegestaan is om met een drone binnen de bebouwde kom (over bebouwing enz) te vliegen, klopt dit?
Klopt het dat er voor de DJI Mini 2 geen opleiding nodig is? En klopt het dat het voor deze drone (omdat deze minder als 250 gram is) niet uit maakt of deze al een CE keurmerk heeft, en dus in 2023 nog steeds onder A1 valt?
Heeft het voor de Mini 2 nog toegevoegde waarde (meer mogelijkheden qua regels) als ik wel een opleiding er bij doe? Is het ook toegestaan (via de opleiding bijvoorbeeld) om in het donker te vliegen?

Mag je met deze drone ook boven de Veluwe (natuurgebieden) vliegen?
Op het kaartje zie ik meerdere verschillende rode vlakken:
RadioKootwijk.png
Maar op YouTube kom ik toch beelden tegen die hier gemaakt zijn (deze bijvoorbeeld), mag je hier nu wel of niet vliegen?

Zijn er nog belangrijke dingen qua regels of qua drone waar ik op moet letten?

Bedankt alvast voor de antwoorden! :)
 
Ik heb begrepen dat het met de nieuwe regels wel toegestaan is om met een drone binnen de bebouwde kom (over bebouwing enz) te vliegen, klopt dit?
Ja, mits binnen line of sight, niet boven een menigte en niet in een no-fly zone. Je moet je wel realiseren dat er in bijvoorbeeld een dorp of stad extra risico’s komen kijken en dat iets mag betekend niet dat het verstandig is.
Klopt het dat er voor de DJI Mini 2 geen opleiding nodig is?
Klopt!
En klopt het dat het voor deze drone (omdat deze minder als 250 gram is) niet uit maakt of deze al een CE keurmerk heeft, en dus in 2023 nog steeds onder A1 valt?
Volgens mij valt die dan onder A3 (geen CE merk) zoals het er nu voor staat

Heeft het voor de Mini 2 nog toegevoegde waarde (meer mogelijkheden qua regels) als ik wel een opleiding er bij doe? Is het ook toegestaan (via de opleiding bijvoorbeeld) om in het donker te vliegen?
Ik vind persoonlijk dat iedereen die vliegt met een drone er goed aan doet iig A1/3 te doen, maar dat is mijn idee. In het donker mag je in NL niet vliegen met een drone.

Mag je met deze drone ook boven de Veluwe (natuurgebieden) vliegen?
Nee, in dat natura2000 gebied ben je vergunningsplichtig.

Maar op YouTube kom ik toch beelden tegen die hier gemaakt zijn (deze bijvoorbeeld), mag je hier nu wel of niet vliegen?
Dat het door anderen gedaan is betekend niet dat iets legaal is (of nog legaal is) .
Zijn er nog belangrijke dingen qua regels of qua drone waar ik op moet letten?
Klinkt alsof je al wat onderzoek hebt gedaan Wat wil je precies gaan doen met je drone?
 
  • Leuk
Waarderingen: RickGAE en JH54
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, dit maakt het al wat duidelijker! :)

Op de no fly zone kaarten zie ik in veel gebieden ook meerdere rode gebieden overlappend staan, wat betekend dit? Zie voor een voorbeeld bijvoorbeeld ook bovenstaande screenshot van de Veluwe.

Nee, in dat natura2000 gebied ben je vergunningsplichtig.
Oke, geldt dit voor de gehele Veluwe? Ik zag dit namelijk niet terug op de Noflyzone kaart?

Klinkt alsof je al wat onderzoek hebt gedaan Wat wil je precies gaan doen met je drone?
Klopt inderdaad, ik ben al een paar dagen aan het speuren op internet door de wirwar van regeltjes.
Ik ben van plan om hobbymatig wat mooie dronebeelden te gaan maken, het liefst boven de Veluwe en eventueel bijvoorbeeld bij voetbalstadions of andere mooie locaties of bij mooie weersomstandigheden bijvoorbeeld. Maar ik wil me hierbij wel zoveel mogelijk aan de geldende regels houden.
 
Ik heb nog een aanvullende vraag, als ik op https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic zoek naar Radioweg 1A, 7348BG Radio Kootwijk (dit is het zendgebouw bij Radio Kootwijk op de heide), dan staat er ik hier met een A1 Drone wel mag vliegen, maar maximaal op 30 meter hoogte? Dit betreft een Natura 2000 gebied, hoe zit dit nu precies?

Ditzelfde zie ik ook in de omgeving van de Kroondomeinen bij Vaassen?
 
Laatst bewerkt:
Op de no fly zone kaarten zie ik in veel gebieden ook meerdere rode gebieden overlappend staan, wat betekend dit? Zie voor een voorbeeld bijvoorbeeld ook bovenstaande screenshot van de Veluwe.
Bij meerdere overlappende no-fly zones/zones met restricties geld de meest restrictieve (je moet aan de regels van alle gebieden voldoen).
Oke, geldt dit voor de gehele Veluwe? Ik zag dit namelijk niet terug op de Noflyzone kaart?
Ik weet niet welke kaart je kijkt, of dat de laag met natura2000 gebieden uitgevinkt staat, maar dit is inderdaad zo voor zo goed als de hele Veluwe. Het kan ook zijn dat je iets meer moet inzoomen voordat het gebied zichtbaar is.

het liefst boven de Veluwe
Dit gaat wel wat problematisch zijn :)
Ik heb nog een aanvullende vraag, als ik op https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic zoek naar Radioweg 1A, 7348BG Radio Kootwijk (dit is het zendgebouw bij Radio Kootwijk op de heide), dan staat er ik hier met een A1 Drone wel mag vliegen, maar maximaal op 30 meter hoogte? Dit betreft een Natura 2000 gebied, hoe zit dit nu precies?
het meest restrictieve is van toepassing; in dit geval is het onderdeel van het natura2000 gebied Veluwe. Daar mag je niet vliegen met een drone, in principe.
Ditzelfde zie ik ook in de omgeving van de Kroondomeinen bij Vaassen?
Zelfde als boven; is onderdeel van natura2000 Veluwe.

Natura2000 is een beetje onduidelijk soms wat betreft wat er mag/niet mag. In de praktijk mag het zelden of nooit zonder vergunning. Ik zou er maar van uit gaan dat het niet mag in een natura2000, tenzij je het tegenovergestelde ergens kan vinden.

Zeker voor de Veluwe/Radio Kootwijk/de Kroondomeinen jammer, want het is een prachtige omgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: RickGAE
Ik lees hier dat er vanaf 2022 Drone zones komen in plaats van de huidige no fly zones? EU droneregels: uitleg over drone zones | Dronewatch

Verwachten jullie dat dit positief voor ons gaat uitpakken dat er meer plekken komen waar we wel kunnen vliegen met een drone? :) Verwachten jullie dat vliegen binnen de bebouwde kom (zoals met de nieuwe regels mag) toegestaan blijft met deze drone zones?