Vraag over Natura-2000 gebied

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Robertvesz

New Member
Lid geworden
15 mei 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
29
Locatie
Meppel
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek naar de juridische vereisten voor bezorging van medische producten met drones. Ik heb inmiddels alle relevante wet- en regelgeving bestudeerd, maar één onderwerp zit me een beetje dwars.

Als ik het niet juist heb, corrigeer me dan. Ik begrijp dat er bepaalde Natura-2000 gebieden zijn aangewezen in Nederland. Als je in deze gebieden wil vliegen met je drone moet je een ontheffing of vergunning aanvragen bij de Minister of de provincie waarin dat Natura-2000 gebied ligt. Ik vind de websites van de provincies hier erg vaag over en ook het bestuderen van de Wet natuurbescherming maakt mij niet echt wijzer.

Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen? Alvast bedankt!
 
Ha Robert,

Interessant onderzoek doe je! Mag ik vragen van wie deze opdracht vandaan komt?

Het dronevliegen boven Natura 2000 gebieden is inderdaad grijs gebied. Check de vele artikelen over dit onderwerp op Dronewatch. In principe waren de ministeries van IenW en Defensie verantwoordelijk voor het instellen van luchtruimrestricties. Maar op een goed moment gingen Natura 2000 beheerorganisaties paragrafen over dronegebruik opnemen in hun beheerplannen. Helaas niet op een uniforme manier, laat staan dat deze informatie centraal te vinden is. Eigenlijk hadden IenW en Defensie daar tegenin moeten gaan, maar ze hebben een beetje de kaas van het brood laten eten waardoor het allemaal nogal onduidelijk is geworden.

Heel formeel zul je moeten nagaan wat het betreffende Natura 2000 beheerplan zegt over het vliegen met drones. Daarna zul je bij de penvoerder - vaak een provincie - moeten aankloppen voor een vergunning. Maar ze weten vaak nergens vanaf, en als je pech hebt moet je een MIR op laten stellen cq. betaal je honderden euro's voor een vergunning. Die dan ook weer eens tijdgebonden is, dus in de praktijk vaak onbruikbaar.

Hopelijk wordt de situatie duidelijker zodra de zonering wordt ingevoerd, als onderdeel van de Europese drone regelgeving. Dikke kans dat Natura 2000 gebieden ook aangemerkt worden als no drone zones. Onder welke voorwaarden je wél in dergelijke gebieden mag vliegen, daar valt nu nog weinig over te zeggen. Misschien kan het als je operator bent in de Specific of Certified categorie, en je kunt aantonen dat je de natuur niet verstoort tijdens je operaties. Maar het laatste woord is hier nog niet over gezegd ben ik bang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robertvesz
Bedankt voor je snelle reactie! Ik studeer HBO-Rechten op de HAN in Nijmegen. In opdracht van een aantal docenten doe ik dit afstudeeronderzoek.

Ik had al een beetje verwacht dat het grijs gebied zou zijn. Ik heb net de provincie Gelderland gebeld, maar die wisten het niet eens helemaal zeker. Ik ga de artikelen op de website lezen en hoop dat ik er dan op die manier wel uit ga komen!
 
Goedemorgen ik vlieg ook in een Natura 2000 gebied.
Ik sprak laatst met iemand van staatsbosbeheer. Klopt dat het een grijze gebied is. Liever niet vliegen als het broed seizoen is. Maar als jij je aan de regels houd zijn ze niet zo moeilijk.


Verzonden met mijn SM-G925F en de Dronepilots.nl app
 
Goedemorgen ik vlieg ook in een Natura 2000 gebied.
Ik sprak laatst met iemand van staatsbosbeheer. Klopt dat het een grijze gebied is. Liever niet vliegen als het broed seizoen is. Maar als jij je aan de regels houd zijn ze niet zo moeilijk.


Verzonden met mijn SM-G925F en de Dronepilots.nl app
Kan me ook voorstellen dat dit risky is? Als je net een boswachter tegenkomt die daar niet zo over denkt heb je een serieuze boete aan je hangen. Dus in dat geval is de regel: Niet vliegen.
 
Kan me ook voorstellen dat dit risky is? Als je net een boswachter tegenkomt die daar niet zo over denkt heb je een serieuze boete aan je hangen. Dus in dat geval is de regel: Niet vliegen.

Kan de boswachter wel zo over denken, maar vliegen in gebieden van Staatsbosbeheer is volgens hun website toegestaan, mits de landelijke regels worden nageleefd.
 
Kan de boswachter wel zo over denken, maar vliegen in gebieden van Staatsbosbeheer is volgens hun website toegestaan, mits de landelijke regels worden nageleefd.
natura 2000
Dit is enkel correct zolang het geen natura 2000 betreft. Indien natura 2000 heeft staatsbosbeheer er niets over te zeggen.
 
natura 2000
Dit is enkel correct zolang het geen natura 2000 betreft. Indien natura 2000 heeft staatsbosbeheer er niets over te zeggen.

Dat is indeed what am I try to duidelijk te maken ja...
 
Ik heb enkele maanden geleden netjes een aanvraag ingediend om in een Natura 2000 gebied te vliegen, dat was een formulier van 4 bladzijden met ingewikkelde vragen zo af en toe. Het antwoord dat ik kreeg kwam neer op: u moet precies aangeven wanneer, er moet een boswachter mee, we moeten het onderzoeken, kosten 1800 euro!!! Waarschijnlijk wordt het antwoord na onderzoek toch nee. Pfffffff Als ik op 100 meter boven de duinen vlieg zijn er weinig zeldzame dieren die daar last van hebben volgens mij. Ze zijn bij die gebieden dus een beetje doorgeslagen.
 
Ze zijn bij die gebieden dus een beetje doorgeslagen.

In een aantal gevallen meer dan een beetje, ben ik bang.

Als je bv. het hele IJsselmeer aanmerkt als Natura2000 gebied, maar je laat hier wel kiters, surfers, zeilboten, vissers, zwemmers, beroepsvaart, bruine vloot, speedboten, knetterende motorbootjes, kano's etc. etc. etc. toe, hoe geloofwaardig is het dan om het gezoem van drones daaruit te willen weren?
Bovendien worden hier in de buurt terreinen aangemerkt als Natura2000 gebied (zoals de Potten bij het Snekermeer) die in de huidige vorm letterlijk nog geen 10 jaar bestaan! En toch nu al jaren Natura2000 gebied! Hoe geloofwaardig wil je dan zijn?

Aan de andere kant denk (en hoop) ik dat dat in de loop van de komende jaren wat bij gaat draaien. Ik ben al 18 jaar ook geocacher en heb in die tijd gezien hoe de natuurbeheerders in eerste instantie in bijna blinde paniek op de rem trapten, omdat deze activiteit rancuneus zou uitpakken voor de Nederlandse natuur. Nu, bijna 20 jaar later is deze hobby omarmd door zowel natuurbeheerders als toeristenbureaus. Het kan verkeren ...

Om even op de drones terug te komen: ik verwacht dat ook de natuurbeheerders de drone regelmatig zullen gaan gebruiken als ze eenmaal ontdekt zullen hebben hoeveel voordelen het gebruik ervan kan bieden. En laten we eerlijk zijn: er gaat geen uitzending van Vroege Vogels (medewerking natuurbeheerders!) voorbij of er zijn wel dronebeelden gemaakt.

Het voorbeeld van ithakaz hierboven, waarbij het vliegen boven een Natura2000 gebied feitelijk onmogelijk wordt gemaakt, zie ik als één van die initiële paniekreacties. Ik verwacht dat als de nieuwigheid er in de komende jaren wat af is gegaan (en natuurbeheerders vanuit eigen ervaring geleerd hebben dat de eerdere reacties op verzoeken toch wel wat érg ongenuanceerd waren), dat dan de regels wel wat versoepeld gaan worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 503 en rcee
Ik ben wel een door een BOA staande gehouden in Natura2000.
Hij zei lettelijk ik ken jullie mannen wel jullie houden je altijd aan de regels als er honden of mensen in de buurt zjin.
Dan landen jullie je drones tot iedereen weg is.
En ruimen altijd alles netjes op.
Daarom hebben wij ergen geen problemen mee.

Dit zijn dan wel de BOA,s die altijd in deze gebieden handhaven he.
Kijk als er een keer een ander is dan weet ik het niet.
Dus dames en heren "respect the rules ".
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en SnitserNL
Ik wel. Heb jaren aan geocachen gedaan, zelfs een paar eigen caches gehad. Nu alweer een flink aantal jaren slapend..
/slightly offtopic/
Toevallig net vorige week weer uit de winterslaap gehaald. Laatste cache was van 2015... Volgens mij ging toen een beetje de lol er af als je de gratis versie gebruikte, omdat dat veel beperkingen kreeg, ineens. Net toch maar eens weer in een jaartje cachen "geïnvesteerd", want je komt zo wel op leuke plaatsen waar je anders niet zou komen.
Ik kan me zo voorstellen dat dat leuk te combineren is met een kleine, portable drone... Mmmmhhh...
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en SnitserNL