Vraag over: Gele zone / Helikopter landingplaats

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Hoogtefotograaf

New Member
Lid geworden
9 sep 2021
Berichten
15
Waarderingsscore
4
Punten
3
Locatie
Limburg
Beste DronePilots,

Ik zag via GoDrone kaart dat er in ons dorpje een 'gele zone' van een helikopterlandingplaats is.

1. Zitten er bepaalde regels aan een 'gele zone' of is dit per definitie een nofly zone?
2. Kun je hier een ontheffing voor aanvragen?
3. Deze helikopter eigenaar vliegt naar weten niet zo vaak met zijn helikopter, kun je hier met toestemming vliegen van de helikopter eigenaar?
4. Of, Moet dit worden aangegeven bij ILENT?
5. Geldt de regel 3KM vandaan blijven bij een helikopterlandplaats?

Hoe kan ik hier verantwoord vliegen?
 
Gele zones (zoals hieronder) geven in de regel aan dat je rekening moet houden met ander luchtverkeer, omdat dat van invloed kan zijn op jouw vluchten. Kortom, er mag in gele zones gevlogen worden. Sinds 31 december 2020 geldt voor heliports zoals je die bij ziekenhuizen ziet een no fly sfstand van 1200 meter rond de heliport. Dit was eerder 3000 meter.

1631387953750.png

Als je op de Godrone kaart op de gele zone klikt zou je info moeten krijgen als hierboven. In dit specifieke geval wordt aandacht gevraagd voor het feit dat daar met enige regelmaat met ultralight vliegtuigjes gevlogen wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hoogtefotograaf
Gele zones (zoals hieronder) geven in de regel aan dat je rekening moet houden met ander luchtverkeer, omdat dat van invloed kan zijn op jouw vluchten. Kortom, er mag in gele zones gevlogen worden. Sinds 31 december 2020 geldt voor heliports zoals je die bij ziekenhuizen ziet een no fly sfstand van 1200 meter rond de heliport. Dit was eerder 3000 meter.

Bekijk bijlage 3099

Als je op de Godrone kaart op de gele zone klikt zou je info moeten krijgen als hierboven. In dit specifieke geval wordt aandacht gevraagd voor het feit dat daar met enige regelmaat met ultralight vliegtuigjes gevlogen wordt.
Bedankt voor de informatie!
Staat deze info ergens zwart of wit?
Dus ten alle tijden 1.2KM van een helikopterplaats blijven, of zijn er uitzonderingen (ontheffing) op deze 1.2KM regel die je kunt aanvragen aan ILENT of de heli eigenaar?
Deze heli plek is net buiten het dorp, en in het dorp voor Makelaardij / vastgoed binnen de 1.2KM zou ik natuurlijk met een hoogtemast van 10M kunnen werken i.p.v. de drone :)
 
Laatst bewerkt:
Even beter lezen, er staat letterlijk: "Kortom, er mag in gele zones gevlogen worden".
Die 1200m geldt voor heliports zoals bij ziekenhuizen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Even beter lezen, er staat letterlijk: "Kortom, er mag in gele zones gevlogen worden".
Die 1200m geldt voor heliports zoals bij ziekenhuizen.

Klopt helemaal. De 1200 meter zone rond heliports zoals bij ziekenhuizen (zoals hieronder in Sneek bij het Antonius Ziekenhuis) worden op de kaart aangegeven met een rode cirkel. Daarbinnen mag je dus absoluut niet vliegen.

1631395990706.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Hoogtefotograaf
Even beter lezen, er staat letterlijk: "Kortom, er mag in gele zones gevlogen worden".
Die 1200m geldt voor heliports zoals bij ziekenhuizen.
Kan ik dit ergens zwart op wit terug vinden? Iedereen weet dat hier een heli plek is, en ik wil graag verantwoord vliegen in de omgeving en kunnen aantonen dat ik in een gele zone gewoon verantwoord mag vliegen.
 
Klopt helemaal. De 1200 meter zone rond heliports zoals bij ziekenhuizen (zoals hieronder in Sneek bij het Antonius Ziekenhuis) worden op de kaart aangegeven met een rode cirkel. Daarbinnen mag je dus absoluut niet vliegen.

Bekijk bijlage 3100
Kan ik dit ergens zwart op wit terug vinden? Dus binnen een gele zone kan ik overal vliegen, maar rekening houden met eventueel kans op vliegverkeer in mijn geval de heli van een plaatselijke ondernemer.
 
Kan ik dit ergens zwart op wit terug vinden? Dus binnen een gele zone kan ik overal vliegen, maar rekening houden met eventueel kans op vliegverkeer in mijn geval de heli van een plaatselijke ondernemer.
Als je in de Godrone app op de gele cirkel klikt, dan opent zich een scherm aan de rechterzijde dat je precies uitlegt welke beperkingen er zijn, of welke gevaren je rekening moet houden.

Als je precies aangeeft waar de heliport zich bevindt kunnen wij ook even op de kaart meekijken, en wordt het allemaal wat concreter.
 
Kan ik dit ergens zwart op wit terug vinden? Dus binnen een gele zone kan ik overal vliegen, maar rekening houden met eventueel kans op vliegverkeer in mijn geval de heli van een plaatselijke ondernemer.
Het betreft 'Heythuysen' alvast bedankt! :)
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-09-13 om 13.12.52.png
    Schermafbeelding 2021-09-13 om 13.12.52.png
    332,2 KB · Weergaven: 11
  • Schermafbeelding 2021-09-13 om 13.14.33.png
    Schermafbeelding 2021-09-13 om 13.14.33.png
    295,9 KB · Weergaven: 11
1631532357033.png

Dit stukje gaat het hier dus om. Er wordt gewezen op een grote kans op het tegenkomen van luchtvaartuigen. En aangezien je als drone vlieger altijd voorrang moet verlenen aan andere luchtvaartuigen is dit voor jou als dronevlieger van groot belang.

Maar als je het echt helemaal zeker wilt weten, dan kun je natuurlijk nog even contact opnemen met het Ministerie van IenW.
Zie deze pdf: Heeft u een vraag over drones?

1631532942956.png
 
Bekijk bijlage 3108

Dit stukje gaat het hier dus om. Er wordt gewezen op een grote kans op het tegenkomen van luchtvaartuigen. En aangezien je als drone vlieger altijd voorrang moet verlenen aan andere luchtvaartuigen is dit voor jou als dronevlieger van groot belang.

Maar als je het echt helemaal zeker wilt weten, dan kun je natuurlijk nog even contact opnemen met het Ministerie van IenW.
Zie deze pdf: Heeft u een vraag over drones?

Bekijk bijlage 3109
Ik zal het navragen voor de zekerheid.

Maar naar jouw weten is het hier gewoon toegestaan om te vliegen, maar natuurlijk verantwoord en voorzichtig.

Het is meer voor: de onwetende burger en of iemand die verhaal komt halen dat ik dit in 'jip en janneke' taal kan laten zien, i.p.v. ze 'GoDrone' plaatjes die ze hoogtswaarschijnlijk niet begrijpen wanneer ik hier foto's moet maken voor vastgoed.
 
Als we even het hele kaartje rond Heythuysen bekijken, dan is het duidelijk:

1631533484775.png

In de gele gebieden mag je vliegen, maar moet je rekening houden met overig luchtverkeer (aan wie je altijd voorrang moet geven/uit de weg moet gaan)
In het groene gebied Leudal (Natura2000 gebied) mag je enkel vliegen als je een ontheffing hebt.
In de rode gebieden mag je überhaupt niet vliegen.

In de Horner- en Beegderheide mag je volgens de kaart ook vrij vliegen, mits je met je drone de natuur niet verstoort.
 
Als we even het hele kaartje rond Heythuysen bekijken, dan is het duidelijk:

Bekijk bijlage 3110

In de gele gebieden mag je vliegen, maar moet je rekening houden met overig luchtverkeer (aan wie je altijd voorrang moet geven/uit de weg moet gaan)
In het groene gebied (Natura2000 gebied) mag je enkel vliegen als je een ontheffing hebt.
In de rode gebieden mag je überhaupt niet vliegen.

In de Horner- en Beegderheide mag je volgens de kaart ook vrij vliegen, mits je met je drone de natuur niet verstoord.
Thanks, je bent de beste. Wat prettig dat er forums zijn, wanneer je het 'niet helemaal zeker weet' maar wel weet. Het is fijn om daar af en toe over te sparren, ook al heb ik de theorie uitgebreid doorgenomen, is niet altijd alles zeker.

Ik zal even een mailtje sturen, en of ergens anders deze info 'zwart op wit' vinden, want hier in omgeving weet iedereen dat hier een helikopter plaats ligt, en ik wil die gene die hier vragen over heeft snel en gemakkelijk kunnen aantonen wat hier de regels zijn zonder hun GoDrone te moeten hoeven uitleggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL