[Vraag/Discussie] Bellen vliegveld als je met je drone vliegt

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

TheRicolaa10

Member
Lid geworden
10 sep 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
14
Punten
8
Locatie
Noord-Brabant
Hallo,

Ik zie op YouTube en op diverse Facebook posts in bepaalde groepen dat mensen eerst met de luchtverkeersleiding van een vliegveld bellen om te melden dat ze in de buurt van een vliegveld gaan vliegen.
Ik weet uiteraard dat het verboden is om in CTR's te vliegen in Nederland, daarom valt het me op dat het in bijvoorbeeld Amerika best vaak gedaan wordt.

Heeft dit te maken met de regelgeving / Waarom zou het wel in bijvoorbeeld Amerika wel mogen?
 
Omdat Amerika een "vlieg-vriendelijk" land is. Daar is ook ruimte, zowel horizontaal als vertikaal om op ruime afstand van elkaar te vliegen. Dat zorgt voor een cultuurverschil met ons veel te krappe landje.
Met Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Groningen, Maastricht en dan nog een hand vol militaire vliegvelden, zit ons luchtruim al overvol. Komen daar nog eens van die vervelende drones bij en moet Lelystad zo nodig uitbreiden en iedereen wordt zenuwachtig.

Het kan zeker geen kwaad om met een Havendienst te bellen, niet om te melden dat je ergens gaat vliegen, maar om te vragen of er bezwaar tegen bestaat. Vaak, vooral als je niet te hoog en buiten de naderingsroutes blijft, zal er niet veel bezwaar bestaan. Havendienst kan dan wel piloten informeren dat er "daar-en-daar" Drone activiteit is en dan is het aan de gezagvoerder om iets te doen met die informatie.

Gecontroleerd luchtruim ga je niet zomaar toestemming voor krijgen, dus een CTR is inderdaad off limits, maar in de buurt van een "groen" vliegveld maak je prima kans op "geen bezwaar".


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app