Voorstellen

Joey

New Member
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Locatie
Zuid-Hollnad
Hallo,

Ik ben Joey uit regio rotterdam, heb sinds 3 weken een Mavic Air aangeschaft na de nodige uitzoeken van wat de spelregels zijn etc. Fotgrafie doe ik al jaren echter filmen vindt ik toch ook echt leuk en wou wel eens een stap verder. Deze hobby is puur recreatief en voor eigen gebruik.

Echter wordt ik nu wel echt geconfronteerd met de beperkingen die je wordt opgelegt vanuit de overheid. Zo was ik laatst bij Kinderdijk en werdt ik vriendelijk benaderd door de directeur van kinderdijk (Cees van der Flist), vragend of ik een vergunning had voor het vliegen met een drone.

Ik was eigenlijk verbaasd want ik had netjes de map van rijksoverheid en Aeret gebruikt waarop geen beperkingen stond. Gaf ook netjes aan me aan de regels te houden, niet over mensen heen vliegen en 50+ meter van de windmolens vandaan te blijven echter gaf hij aan dat Kinderdijk een Natura 2000 gebied is wat uiteindelijk ook klopt (al als je met een verhaal aankomt dat vogels het geluid hinderlijk vinden etc vind ik een BS verhaal, hoe is dat onderbouwd?,helicopters, motorfietsen en heggenscharen zijn niet hinderlijk?)

Al het enige gelezen op het forum en op internet hoe het zit met de regels, ik vind het nog steeds erg lastig om te intepreteren wat nou wel en niet mag. Mag ik nu wel of niet over de oude maas vliegen, of het haringsvliet? natura 2000, is dat nou wel of niet vergunningsplichtig? niet boven bebouwing maar wel boven 30 & 60 km/u wegen binnen de bebouwde kom? Het is mij nog niet geheel duidelijk en blijkbaar kan je zelfs de map van rijksoverheid niet volledig vertrouwen. Hopelijk wordt het met de komst van de europese regelgeving wat transparanter, wel zo makkelijk voor de ons.

Groet, Joey.
 
Op de kaarten van Aeret en Hover kan ik idd ook niet zien dat Kinderdijk binnen een No-fly zone ligt dus het lijkt mij een gevalletje blufpoker van die meneer. Voor zover ik weet heb je alleen een vergunning (of eigenlijk een brevet) nodig als je commercieel gaat fotograferen of filmen met een drone.
 
Natura 2000 - Zoek een natuurgebied

Als je op deze link kijkt dan wordt Kinderdijk omschreven als een N2000 gebeid (eerst locatie aanklikken waar je wil zoeken, daarna rechts op 'toon' drukken). Nog een voorbeeld zijn de wadden eilanden, op Aeret en rijskoverheid map wordt daar alleen vliegvelden aangegeven, echter via synbiosys.alterra.nl wordt daar ook bijna alle begroeide natuur als N2000 aangeduid.

En zo is bijna alle groen in nederland N2000, zo wordt het je wel erg moeilijk gemaakt.
 
Volgens mij moet er per provincie pf waterschap bepaald worden of Natura2000 voor dronevliegers en andere vliegers vergunningplichtig is. Zeeland heeft voor bijv. een selectie Natura2000 gebieden een vergunningseis, terwijl Flevoland zo ongeveer alle Natura2000gebieden heeft 'verboden'. De rest van de provincies heeft naar mijn weten geen vergunningsplicht bij Natura2000 gebieden

Verzonden met mijn SM-J730F en de Dronepilots.nl app
 
Nou is de situatie in Kinderdijk ook wel zo, dat men nogal wat last had/heeft van Drones.
Ik heb gelezen, dat men wil proberen om de overlast te beperken en via een gemeentelijke verordening iets af te dwingen cq te verbieden, maar dat schijnt nog niet zo makkelijk te zijn.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
De rest van de provincies heeft naar mijn weten geen vergunningsplicht bij Natura2000 gebieden
Helaas, inmiddels staat in nagnoeg alle beheerplannen die beruchte zinsnede "Het vliegen met drones is in beginsel een vergunningplichtige activiteit". Voor de beheerplannen waar dat nog niet het geval is, komt dat doordat het plan nog niet "vastgesteld" is en dus nog een oude versie de laatste is. Voor die beheerplannen zijn waarschijnlijk andere beheerdoelen nog niet ver genoeg uitgewerkt om het plan als geheel te bevriezen (vast te stellen). Maar ook daar komt uiteindelijk middels die standaardzin die vergunningplicht (of iets dat specifiek verwoord is, maar dat heb ik nog nergens gezien) in te staan.
Die zin staat al vanaf het begin af aan in de door het ministerie verstrekte template waarmee de nieuwe beheerplannen gemaakt worden en is daarmee tot standaard verworden voor provincies die geen zin hebben iets specifieks te schrijven over drone vliegen.
 
Zouden de europese regels daar nog verandering in gaan kunnen brengen?
 
Nope. Die gaan alleen over het luchtruim en dat N2000 vergunningen verhaal gaat over activiteiten die je al dan niet op de grond mag doen...

Overigens: natuurbeheer is ook goeddeels Europees geregeld. De precieze invulling wordt aan de landelijke overheden overgelaten, maar de hoofdlijn met een paar essentiële beheersdoelstellingen ligt dan al vast.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Volgens de letter van de wet zou je dus buiten het N2000 gebied mogen staan en je drone dusdanig besturen dat je boven het N2000 gebied vliegt. Je maakt er geen vrienden mee, voor de hobby, en het kan zelfs leiden tot een wettelijk verbod zoals in Zeeland gebeurd is. Dat verbod is aangevochten, maar door een rechter gegrond verklaard. Er is hoger beroep aangetekend, maar daar is nog geen uitspraak van (althans niet bij mij bekend).

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Volgens de letter van de wet zou je dus buiten het N2000 gebied mogen staan en je drone dusdanig besturen dat je boven het N2000 gebied vliegt.
Dat is een goede om te onthouden al wil ik niet de kat op het spek binden.
 
Wiebe zal straks wel een post doen over de nieuwe kaart van de overheid. Daar staan nu alle N2000 gebieden op aangegeven als verboden luchtruim, dus dat argument gaat dan niet meer op.
(Ook) Hier is het laatste woord nog niet over gesproken ...
 
En dan blijft natuurlijk altijd nog de wet waarin staat dat je niet opzettelijk mag verstoren, die waarin staat dat je je drone altijd in het zicht moet houden, etc., etc.
En gezond verstand, natuurlijk :D
 
Beetje kinderachtig lijkt mij, met je chopper motorfiets door een N2000 gebied heen blérren mag dan wel, of met je speedboot en snelle schroef, etc. Klinkt een beetje als pisneid naar de hobbyisten o_O
 
Het is helaas zo, dat de wetten in Nederland vol staan met tegenstrijdigheden en onvolkomenheden en dat uiterlijk een rechter hierin een uitspraak moet doen. Dat geeft weer gevoelens van onrechtvaaardigheid in sommige uitspraken, edoch we zullen er mee moeten leven.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app