Voorstellen en vraag

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Spum

New Member
Lid geworden
14 nov 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
44
Locatie
Arnhem
Hallo allen,

Mijn naam is Stéphane en woonachtig in de omgeving van Arnhem. Al jaren kijk ik van uit het oog van een amateur met interesse naar de wereld van drones. Deze interesse heb ik nooit echt verdiept omdat ik door een spierziekte mijn ledematen niet kan bewegen en daardoor geen controller kan besturen. Onlangs kwam ik op internet tegen dat het tegenwoordig mogelijk is om met een IPad en via WiFi een bepaald aantal drones te besturen. Voor mij zou dit een wereld openen als ik hierdoor alsnog een drone kan gaan besturen en foto's en filmpjes kan maken.

Gezien ik mijn IPad pro niet fysiek kan bewegen en bedienen, maak ik gebruik van een soort scanfunctie voor het besturen van de IPad. Dit betekent dat ik niet op twee plekken tegelijk op het scherm kan drukken. Met de scanfunctie kan ik wel slepen en aantikken over het gehele scherm van de iPad.

Hopelijk kan iemand op dit forum mij adviseren om te kijken wat voor mij de mogelijkheden zijn om een drone te besturen via een IPad pro.

Alvast bedankt!

Groet,

Stéphane
 
Poeh, Stephane,

Dat is nogal een inkijk in jouw privé situatie. Het geeft me rillingen over mijn rug, maar ook bewondering voor jouw doorzettingsvermogen om te proberen het besturen van drones mogelijk te maken.

Wat je wel even moet weten over het via wifi vliegen met een drone is dat de reikwijdte sterk beperkt is tot ongeveer maximaal een 30 tot 40 meter (zendbereik van de wifi van je ipad). Ik weet dus niet wat jouw voorstelling is bij het maken van video en foto tijdens een vlucht als je drone alleen rondjes kan draaien rondom jou heen.

Ik werk in de zorg en ik heb wel al heel veel aanpassingen aan de bediening van bijvoorbeeld rolstoelen en computers gezien waarbij ik denk dat er misschien ook voor jou mogelijkheden moeten te realiseren zijn om toch de controller te bedienen.
En de beste manier om hier een goed en duidelijk beeld van te krijgen is door de hulp in te schakelen van deskundigen binnen een revalidatiecentrum.
Want de besturing van de drone betreft veel meer dan puur alleen naar boven en beneden en naar voor en achter. (bv gimbalcontrol, focus, zoom, yaw en pitch beweging combineren)
Ik zelf zit dan te denken dat je op je ipad via wifi een soort robot bediening aanstuurt die op zijn beurt de controller weer bediend.

Ik hoop van harte dat het je lukt om onze mooie hobby ook te gaan doen, veel succes!

Ruud
 
Hoi Stéphane,
De drone die jij zoekt, -die je direct via wifi vanaf bijvoorbeeld een iPad kunt besturen- valt in de categorie budget of speelgoed.
Het bereik is beperkt en de camera's zijn vaak nogal slecht.

Bij het bedienen heb je twee (virtuele) joysticks nodig.
Ik heb mijn Tello zojuist even getest met één hand en er is mee te vliegen, dus het kan wel.
Een speurtocht op Ali leverde enkele drone's op die zo te zien rechtstreeks vanaf een tablet vliegen, dus zonder aparte zender met joysticks. Misschien een idee om deze eerst te proberen voor een paar tientjes? Voordeel is ook dat ze vaak een stootje kunnen hebben en door het lage gewicht weinig schade kunnen maken.
 
Een Parrot Anafi vliegt ook rechtstreeks vanaf Telefoon of Tablet
 
Er komen nog wel eens initiatieven voorbij van alternatieve besturingen.

Zoals deze:

Of deze, maar dat initatief is dan weer geannuleerd:

Ik hoop dat je iets passends voor jouw situatie kunt vinden Stéphane.
 
Iedereen bedankt voor de behulpzame reacties. Ik ga hier naar kijken!

@RuudF goede tip over de ergotherapeut. Helaas mag ik geen robotarm voor dergelijke activiteiten aanvragen. Een arm is namelijk uitsluitend voor de eerste levensbehoeften en kost inclusief de aanpassingen rond de € 50.000,00.

Vervolgvragen:
- Weet iemand of het technisch mogelijk is om het WiFi signaal behoorlijk te versterken? 30 à 40 meter bereik vind ik erg matig.
- Weet iemand of het technisch gezien mogelijk is om de zender uit de controller te halen en via een protocol als bleutooth of infrarood deze aan te sturen middels een IPad?

Alvast bedankt!
 
Hoi Stephane,
Bedankt voor je antwoord. Maakt voor ons wel een boel duidelijker.
Maar als ik toch even mag blijven doorzeuren over zo een robotarm.
Uit jouw 1e post krijg ik de indruk dat je nauwelijks je handen kunt gebruiken. Hierdoor zou je volgens mij al in aanmerking moeten komen voor zo een arm voor dagelijkse dingen.
Het bedienen van de controller is dan een kleine aanvulling op het dagelijks gebruik en dan zou je de arm niet specifiek voor de drone aanvragen.
Je bent nog heel jong en je moet ook je leven kunnen invullen hoe jij dat wilt.
Praat eens met je revalidatie arts over de verbetering van jouw kwaliteit van leven wanneer jij een robotarm kunt gebruiken.

Op je vraag of de controller is te hacken, tja in principe is alles wel te hacken maar ook als je de input van 2 joysticks een 3e 5functie joystick, en nog 6 andere bedienings schakelaars moet gaan vertalen naar een Bluetooth of IR signaal komt echt serieus deskundige kennis van ICT bij kijken die niet op elke straathoek is te vinden.

Een andere manier zou volgens mij zijn om in contact te komen (via deze site of een site als dronewatch) met mensen die zelf hun drone bouwen die gebruiken vaak zenders vanuit de modelbouw en die zijn misschien beter op jouw behoeften en mogelijkheden aan te passen in plaats van de ini mini controller van DJI.

Stephane, hou vol!
Het zal even zoeken zijn naar de weg, maar je zal er beslist uitkomen om je drone te kunnen bedienen .

Succes

Ruud
 
Ha Ruud,

Bedankt voor het meedenken. Nee door mijn hoge zorgbehoefte heb ik 24 uur per dag individuele verzorging in huis. Met deze soort van zorg kan je geen robotarm toegewezen krijgen omdat de gedachtegang is dat de verzorging alles gedurende de dag kan doen.

Bedankt voor de tip over de modelbouw, ik ga mij daarin verdiepen!

Ik hou jullie op de hoogte!

Groet,
Stéphane