vogels

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Walter vd Heuvel

New Member
Lid geworden
13 aug 2018
Berichten
19
Waarderingsscore
10
Punten
3
Leeftijd
56
Locatie
Kapelle
Onlangs mijn drone meegenomen op vakantie. Ik heb dat best spannend gevonden. Door de hoogteverschillen komt er toch weer een extra dimensie bij. Zo krijg je negatieve hoogtes en is je drone knap lastig terug te vinden tegen een vulkanische bergwand of boven het water wanneer je zelf op hoogte staat. Maar wel gaaf :)

Opvallend was op een gegeven moment een aantal zwaluwen die akelig dicht bij mijn drone bleven rondhangen.
Blijven die vogels altijd op afstand en wat als ze in "botsing" komen met de drone?
Roofvogels vlogen er ook veel rond. Kunnen die gevaar op leveren voor een drone omdat ze bijvoorbeeld als prooi of gevaar gezien worden of zo ?
 
Ik weet nog van mijn RC-helicopterlessen van jaren geleden dat daar vogels wel een gevaar zouden kunnen zijn; ben er toen voor gewaarschuwd.

Heb met mijn Spark ook wel vogels gezien (ook zwaluwen) die nieuwsgierig kort rond de drone bleven vliegen. Er staan ook filmpjes op YouTube van drones die "belaagd" worden woor vogels.

Zelf heb ik nog geen uiteindelijk negatieve ervaringen met vogels gehad. Ik sluit de mogelijkheid echter niet uit, en houd er altijd wel rekening mee..
 
Roofvogels en meeuwen willen nog wel eens agressief reageren naar wat ze zien als concurrenten. En zeker als je bij hun nest in de buurt komt (meeuwen zeer zeker...)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Afgelopen zomer een kievit gehad die zijn territorium wilde afbakenen, als ik moet gokken scheerde hij zo’n 2 meter van mijn hoverende drone langs, schrok me wezenloos en direct geland. Buizerds zijn hier ook nieuwsgierig maar blijven op afstand. Tja, weer wat geleerd, gezond verstand gebruiken, ga er niet vanuit dat het wel goed zal gaan.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Yup. Nog nooit eerder gezien?

Hier zitten mogelijk ook filmpjes bij van het (ondertussen afgeblazen) Nederlandse initiatief om grote roofvogels te trainen Phantom drones uit de lucht te plukken, wat ongetwijfeld gestart zal zijn door het al bestaan van verhalen en filmpjes van dergelijk vogels die in het wild drones uit de lucht hebben gehaald.

In eerste instantie probeer ik dus erg op te letten op vogels, en ze te ontwijken tenzij eerst gebleken is dat zij de drone lijken te ontwijken.

Pas dus op voor dinosaurussen...
 
Ik vloog een keer 's avonds bij een kasteel. Boven en langs het kasteel vloog een grote groep zwaluwen. Op het filmpje dat ik gemaakt heb is te zien hoe de hele groep zwaluwen het een goed plan vond om recht op mijn drone af te gaan. Enkele zwaluwen scheerden akelig dicht langs mij drone. Gelukkig zag je wel op de video dat de zwaluwen mijn drone probeerden te ontwijken
 
Hey,

Afgelopen zomer is het mij ook een paar keer opgevallen dat zwaluwen erg geïnteresseerd waren in mijn drone en ook erg dichtbij kwamen, ik vermoed ook territoriumbescherming.
want ze vlogen op 120m rond de drone maar ook lager. heb ze zelfs nog ergens op film staan.

Marcel
 
Vogels die aanvallen heb ik nog niet meegemaakt. Het is mij al wel opgevallen dat vogels zich niet erg storen aan het object. Afgelopen weekend een paar maal gezien dat een groepje vrij dicht over m'n drone vlogen.
Ik zat zelf op ca. 27 meter en de vogels ongeveer 2 a 3 meter hoger schat ik.
Ik ben wel bang dat ik ze raak dus probeer zo ver mogelijk uit de buurt te blijven. Heb geen zin om zo'n beestje te beschadigen omdat ik mijn hobby moet uitoefenen.
 
Langs de rotswand op vakantie kwamen ze toch erg dicht bij de dtone. Ik had toch echt wel het idee dat ze niet echt gecharmeerd waren van die vreemde vogel.

Verzonden met mijn ONEPLUS A5000 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Marcel-P
altijd op bedacht zijn, in de broedperiode zijn ze wel wat agressiever, ga er maar vanuit dat je drone de verliezende partij is bij een voltreffer.
alleen met een hexacopter heb je een kans om hem nog aan de grond te krijgen. voor een quad is het met drie rotors wel klaar.
 

Bijlagen

  • Seagullsmall.jpg
    Seagullsmall.jpg
    346,2 KB · Weergaven: 63
Vorige week, June 2021, in de beurt van Breda, wel buitenaf, mijn MaVic Air hing 40 meter hoog, cirkelde er luid krijsend zo te zien een scholekster zo'n 10 of 20 meter onder. Leek op waarschuwing voor soortgenoten? Toen ik daalde going hij weg. Dit gebeurde 2 keer. Hij viel de drone niet aan.
altijd op bedacht zijn, in de broedperiode zijn ze wel wat agressiever, ga er maar vanuit dat je drone de verliezende partij is bij een voltreffer.
alleen met een hexacopter heb je een kans om hem nog aan de grond te krijgen. voor een quad is het met drie rotors wel klaar.

Verzonden met mijn SM-T725 en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb nog een mooi voorbeeld:

 
Vogels beschermen zeker hun nest in het broedseizoen.
Er zijn genoeg voorbeelden van wandelaars die van achteren worden aangevallen.
Zie je een vogel je drone naderen om hem aan te vallen dan heb je instictief de neiging om te dalen.
Doe dit niet want de vogel kan heel snel achter de drone aan duiken.
Er is geen enkele vogel die onze drones wat stijgvermogen betreft kan evenaren.
Dus klim zo snel mogelijk, neem dan een snelle uitwijk manoeuvre en daarna proberen te dalen.

Ruud
 
Voor zwaluwen ben ik niet zo bang; die mogen misschien even nieuwsgierig zijn....
Met meeuwen, scholeksters en nijlganzen ben ik op m'n hoede, vooral ook in de binnenstad of een bebouwde kom. Ik probeer dan ook naar de alarmgeluiden van die vogels te luisteren; dan weet je dat ze 'onraad' gezien hebben en in de aanval kunnen gaan...

Van de week nog een kort vastgoedvideootje geschoten in de binnenstad van Alkmaar; daar broeden veel meeuwen op de platte daken. Van te voren goed om je heen kijken en de omgeving verkennen en opnemen.

Wat vaak helpt is om vanaf een pleintje meteen snel naar 100 meter te stijgen en vanaf die hoogte de opname maken. Na een 10-15 minuten zijn de meeuwen het zat (hoorden ze opeens 'schreeuwen') dus was het meteen tijd om de vlucht te beëindigen.
Dan maar niet (de beste) shots maar wel een drone die heel blijft en verder geen gesodemieter.... (als in officieel incident melden).

Roel.
 
Scholeksters staan er om bekend met veel 'enthousiasme' hun ruimte te verdedigen. Onlangs gevlogen op Texel. Heel veel vogels; de meesten waren niet onder de indruk van de drone. De Scholeksters daarentegen kwamen regelmatig dichtbij om te laten weten dat ik weg moest wezen. Dus maar ergens anders gaan vliegen.
 
Gisteren, tijdens mijn eerste échte vlucht in een ruim open weiland vlakbij huis, heb ik per ongeluk een paartje scholeksters opgeschrikt. Ik schrok er wél van, toen ze schijnaanvallen uitvoerden op mijn nieuwe drone! Gauw teruggehaald... :)
Uit de film heb ik deze opname geknipt:
 

Bijlagen

  • scholekster.jpg
    scholekster.jpg
    158,5 KB · Weergaven: 62
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Afgelopen weekend in Frankrijk ook vele meeuwen cirkelend in dezelfde omgeving gehad en ineens een paartje roofvogels. Deze bleven gelukkig wel op afstand en ik ben weg gegaan.
Ja het zou zonde zijn van de drone, maar ik moet er ook niet aan denken zo'n beestje flink te verwonden met die venijnige propellors.

Ik heb er daarna ook wel over na lopen denken wat je hieraan kunt doen. Natuurlijk moet je bepaalde gebieden vermijden en blijf ik goed op letten tijdens de vlucht, maar ze kunnen soms uit het niets ineens dichtbij zijn.

Ik vlieg ook met een elektrozwever en dan ben ik er niet zo angstig voor. Dan zet ik gewoon de motor uit en zweef er vandaan. Eén keer heb ik tijdens een zweefvlucht met mijn elektrozwever een roofvogel gehad die een stuk mee op vloog, op een paar meter afstand van het vliegtuig om vervolgens zijn eigen weg te gaan. Dat was dan weer wel een erg mooie ervaring!
Maar nogmaals, met die vier roterende messen vind ik het vliegen met een drone niet prettig als er ineens vogels in de buurt opduiken....

Goede tip om juist eerst te stijgen in plaats van te dalen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
Afgelopen zomer een kievit gehad die zijn territorium wilde afbakenen, als ik moet gokken scheerde hij zo’n 2 meter van mijn hoverende drone langs, schrok me wezenloos en direct geland. Buizerds zijn hier ook nieuwsgierig maar blijven op afstand. Tja, weer wat geleerd, gezond verstand gebruiken, ga er niet vanuit dat het wel goed zal gaan.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Kievitten zijn super aggresief als ze kleintjes hebben. Geen enkele andere vogel mag nog maar een beetje in de buurt komen.

Verder, in geval van nood, sportstand en hard stijgen, komt als een "alfa vogel" over. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie