Vluchten uitvoeren in twijfelgebied?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Aeroscopic

Member
Lid geworden
7 mrt 2021
Berichten
92
Waarderingsscore
65
Punten
18
Leeftijd
37
Locatie
Belgie
Hallo iedereen

Vooraleer het verhaal af te steken even kleine disclaimer: ik wist niet hoe ik dat "twijfelgebied" beter kon uitdrukken :) ik volg alle regelgeving strikt op en heb al meer vluchten NIET uitgevoerd dan WEL omdat ik twijfels had... Het twijfelgedeelte ligt hier eigenlijk meer op "publieke opinie van omstaanders" dan op echte regelgeving. Moving on naar de kwestie :)

Volgende week vertrek ik voor een 8-tal dagen naar Frankrijk en neem uiteraard de drone mee.
Nu ben ik al wel vertrouwd met de meeste regelgeving, ook in FR, en ik heb m'n A2 bewijs ook mee, maar er zijn nog van die plekjes waar ik twijfel bij heb.
Zie foto als voorbeeld, aan een vuurtoren. Het gebied van de vuurtoren zelf is een resolute no-fly. Maar de kustlijn errond heeft geen restrictie, dus in de regel ben je eigenlijk toegestaan om aan de kustlijn op te stijgen, over de zee een cirkel rond de vuurtoren te maken en aan de andere kant weer te landen (ik ken de plek, het is op een klif en volledig binnen VLOS). Dus dan ben je wel in orde met de regelgeving, maar kan ik het idee niet van mij afschudden dat ik daar misschien sommige mensen (lees: de torenwachters die er nog steeds zitten) niet blij mee zou maken...
Ik heb de site zelf van de vuurtoren al proberen contacteren, maar het lijkt een ziekte van deze tijd te zijn om niet te reageren op dergelijke vragen...

tl:dr; Dus mijn uiteindelijke vraag is of er nog mensen zijn die (niet noodzakelijk in FR) dergelijke twijfels hebben en hoe dat aan te pakken?

EDIT: net antwoord ontvangen van de site rond de vuurtoren. Hoewel de omgeving dus niet speciaal is gemarkeerd en in principe dus toegestaan is om in te vliegen, krijg ik antwoord dat als ik daar zou willen vliegen, ik een aanvraag moet doen bij de prefectuur, en er staat een militair gebouw naast, dus ik zou ook toestemming van het leger moeten vragen. Waarom dan niet gewoon dat hele gebied in 't rood zetten vraag ik me dan af...
Mijn reis is nog niet begonnen en ik ben alweer gedemotiveerd... Play by the rules = don't play at all.

Géoportail - Chassiron.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik herken de vertwijfeling. Inderdaad is het zo dat als je alle regels 100% volgens de letter van de wet opvolgt, je drone in veel gevallen aan de grond zal blijven staan. Daarom is het raadzaam om soms wat meer te handelen naar de geest van de wet, en daarbij past ook enige subjectieve interpretatieruimte.

In dit geval zou ik echter voorzichtig zijn ivm de aanwezigheid van dat militaire gebouw. In veel landen zijn ze vaak nogal zenuwachtig als je iets met camera's of drones doet in de buurt van militaire complexen, zo ook in Frankrijk. Beter het risico niet wagen dus. Maar anders had ik jouw redering meer dan logisch gevonden.

Een soortgelijk euvel hebben we in Nederland met Natura 2000. Formeel mag je niet opstijgen/landen in veel N2000-gebieden (waardoor je bijvoorbeeld niet boven het IJsselmeer zou mogen vliegen). Maar naast het gebied je drone laten opstijgen en het dan (op enige hoogte) overvliegen, daar valt weinig tegen in te brengen. Zo lang je oplet dat je de boel niet bewust verstoort.
 
De boel bewust verstoren is helemaal mijn opzet niet natuurlijk, anders had ik al veel meer vluchten uitgevoerd :) maar ik betrap me er telkens weer opnieuw op dat ik bvb enthousiast ergens heen ga, een drietal mensen al eens scheef zie kijken van "wat gebeurt er daar", en al direct mijn boeltje terug inpak, denkend dat het gewoon de moeite niet waard is om iemand tegen de schenen te schoppen, zelfs al ben je in je recht. De publieke opinie is nog niet "mee" met het hele drone gebeuren denk ik dan...

Wat betreft het militaire gedeelte: absoluut gelijk, en ik denk niet dat ik op die week tijd nog de moeite ga nemen om te proberen dat allemaal nog in orde te krijgen, dus ik zal wel andere plekjes zoeken dan... Maar tegelijk denk ik dan ook, als de Franse overheid ZO veel gebieden kan roodkleuren (stadscentra, monumenten, ...) waarom kleuren ze dan niet een grote cirkel rond het hele gebied rood? Dit vraagt toch gewoon om misinterpretatie en discussies? Niet door mij, zeker niet :) maar ik kan toch de enige niet zijn die net daar eens zou willen gaan vliegen die denkt dat het mag...

Zo zijn we weer lekker gedemotiveerd om er een leuk filmreisje van te maken :p
 
Het antwoord wat je hebt gekregen lijkt op een dooddoener, afschepen. Zo zijn ze er mooi van af. Het is ook sterk de vraag of degene die je antwoord heeft gegeven gemachtigd is om toestemming te verlenen. Bovendien, als die ambtenaar jou toestemming geeft, dan is hij ook mede-verantwoordelijk en kun jij naar hem verwijzen.

Doet me denken aan de vroege jaren '80, vorige eeuw. Als radioamateur wilde ik een zender meenemen naar Marokko. Dus toestemming gevraagd aan het betrokken Marokkaans ministerie. Kreeg keurig een brief terug: mijn aanvraag was doorgestuurd naar de Marokkaanse Binnenlandse Veiligheidsdienst. Zo gauw die beslist hadden zou ik er van horen. Nooit meer wat van gehoord dus...

Ik zou wél gaan vliegen, gewoon buiten die rode zone. Die geeft de bebouwing aan, álle dorpen, steden enz. in Frankrijk zijn rood aangegeven. En als er wel iemand komt informeren, maak evt. een printje van dat gebied met die rode kleur erop. Kun je laten zien dat het daarbuiten gewoon toegestaan is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Zoiets had ik laatst in stockholm, stockholm is een no flyzone door vliegveld bromma..gelukkig is dat vliegveld soms dicht in het weekend,en heb dus gebeld met de verkeersleiding, na toestemming,en doorgeven regnr. Kreeg ik toestemming om in een bepaalde tijdzone een dronevlucht te doen boven stockholm..
Dus geef niet op, meestal is er wel een opening.