Vliegveld Twente regelgeving.

  • Onderwerp starter Dennis Mengerink
  • Startdatum
Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
D

Dennis Mengerink

Guest
Dag heren, ik weet dat de no-fly kaart een discussiepunt is. Veel restricties zijn erg logisch maar zou graag enige uitleg willen over het volgende. Vliegveld Twente:
---
Het TGB dient ter bescherming van het luchthavenluchtverkeer van het militaire luchtvaartterrein
---
Huh? Vanaf maart 2017 is Twente niet meer militair.

Puntje 2: Een cirkel van 3 km is uiteraard logisch, maar wat heeft een droner die max 120 meter hoog vliegt te maken met de z.g. RMZ? Deze reikt tot zo'n 13 kilometer ver vanaf het vliegveld. Ik zou graag willen weten welk risico ik met mijn mini kan veroorzaken 13 kilometer verderop?
 
  • Leuk
Waarderingen: LucW en peSHIr
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar... iemand een zinnige reactie?
 
Dag heren, ik weet dat de no-fly kaart een discussiepunt is. Veel restricties zijn erg logisch maar zou graag enige uitleg willen over het volgende. Vliegveld Twente:
---
Het TGB dient ter bescherming van het luchthavenluchtverkeer van het militaire luchtvaartterrein
---
Huh? Vanaf maart 2017 is Twente niet meer militair.

Puntje 2: Een cirkel van 3 km is uiteraard logisch, maar wat heeft een droner die max 120 meter hoog vliegt te maken met de z.g. RMZ? Deze reikt tot zo'n 13 kilometer ver vanaf het vliegveld. Ik zou graag willen weten welk risico ik met mijn mini kan veroorzaken 13 kilometer verderop?

Hoi Dennis,

Jij met jou mini bent op zich geen dreiging. Maar het hele idee van niet vliegen in een CRT is én het uitsluiten van hinder aan vliegverkeer én de beveiliging van militaire vliegvelden in het algemeen. Het is natuurlijk ondoenlijk om drones te identificeren zonder ze van dichtbij te zien. Dus om veiligheidsredenen wordt dan al het vliegverkeer in een CRT verboden. Alleen ROC’s met de juiste ontheffingen en na afspraken met de vliegverkeerleiding en 2 weg rtf communicatie is het toegestaan. Tot de nieuwe EU regels dan. Mogelijk verandert het daarna in het voordeel van de huidige ROC light licentie houders en de recreatie vliegers.

Mvg

Piet.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: LucW en rcee
Hoi Dennis,

Jij met jou mini bent op zich geen dreiging. Maar het hele idee van niet vliegen in een CRT is én het uitsluiten van hinder aan vliegverkeer én de beveiliging van militaire vliegvelden in het algemeen. Het is natuurlijk ondoenlijk om drones te identificeren zonder ze van dichtbij te zien. Dus om veiligheidsredenen wordt dan al het vliegverkeer in een CRT verboden. Alleen ROC’s met de juiste ontheffingen en na afspraken met de vliegverkeerleiding en 2 weg rtf communicatie is het toegestaan. Tot de nieuwe EU regels dan. Mogelijk verandert het daarna in het voordeel van de huidige ROC light licentie houders en de recreatie vliegers.

Mvg

Piet.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Ik begrijp de normale CTR 3 km. Echter Twenthe is al lang niet meer millitair. Je ziet hier af en toe een cessna’tje. Dus het megagrote afgesloten gebied buiten de 3 km zie ik het nut echt niet van in.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: LucW
Militair of niet, het blijft een vliegveld. Dit vliegveld heeft geen CTR, maar er wordt een TGB ingesteld wanneer het veld actief is. Een CTR is namelijk altijd “actief” een TGB is precies waar de afkorting voor staat: Tijdelijk Gebied met Beperkingen. Om het ongecontroleerde vliegverkeer (die “Cessnaatjes”) in goede banen te leiden is de TGB wanneer deze niet als zodanig actief is een RMZ (Radio Mandatory Zone). Dat betekent zoveel als dat er gevlogen mag worden, mits tweeweg radioverkeer op een bepaalde frequentie tot stand gebracht is.
Helaas voor dronevliegers is dat op de luchtvaartfrequentie en heb je dus een RT diploma nodig, een dure transceiver en een zendmachtiging. Ik ken nog niemand die dat er voor over heeft gehad.
Verder, over het niet begrijpen van het waarom dan... die regels worden geschreven voor alle luchtvaartuigen. En een drone valt nou eenmaal ook onder die definitie. Maar ook die 747 die op Twente komt om gesloopt te worden. En alles daartussenin.
Ik begrijp je frustratie prima. De gevaarszetting is minimaal. Maar die is ook minimaal als ik voor een rood verkeerslicht sta te wachten en ik zie dat er van alle kanten voorlopig niks aan komt. Toch zegt de regel dat ik dan moet blijven wachten. Dan is het aan jou hoe je daarmee om gaat.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JH54, Delphi en peSHIr
Snap Dennis zijn beredenering. Woon ook in Hengelo, nog verder van luchthaven Twente af. Binnen je woonwijk heb je toch al niks te zoeken met je drone, dan heb ik nog een gebied met de elektriciteit masten en kabels, dus moet wel echt de deur uit om te 'dronen'.
Luchthaven Twente wordt met zware subsidie vanuit Enschede opgehouden, paar keer per jaar land er een te slopen vliegtuig, in het weekend worden we geplaagd door zo'n vliegend hok met enorm lawaai (en dan maken mensen druk om uitlaten van motorfietsen), er is een zweefvlieg club die met mooi weer in beweging is en dan heb je het wel gehad qua bedrijvigheid van vliegveld Twente, maar snap de regels wel, hoe overdreven ze voor Twente overkomen, een verkeerslicht die amper 4x per jaar op rood staat ...
 
Hoi Dennis,

Jij met jou mini bent op zich geen dreiging. Maar het hele idee van niet vliegen in een CRT is én het uitsluiten van hinder aan vliegverkeer én de beveiliging van militaire vliegvelden in het algemeen. Het is natuurlijk ondoenlijk om drones te identificeren zonder ze van dichtbij te zien. Dus om veiligheidsredenen wordt dan al het vliegverkeer in een CRT verboden. Alleen ROC’s met de juiste ontheffingen en na afspraken met de vliegverkeerleiding en 2 weg rtf communicatie is het toegestaan. Tot de nieuwe EU regels dan. Mogelijk verandert het daarna in het voordeel van de huidige ROC light licentie houders en de recreatie vliegers.

Mvg

Piet.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Wanneer zijn deze regels (ATZ & RMZ en TGB) ingegeaan? Ik kan me herinneren dat op een oude dronekaart van Aeret alleen een cirkel stond om het vliegveld Twente en om het helipad MST Enschede als no-fly zone...
M.a.w. toen ook gewoon gevlogen buiten deze gebieden met ROC-Light, en opnames gemaakt. Dilemma of ik die opnames nu wel of niet commercieel kan gebruiken...
 
Wanneer zijn deze regels (ATZ & RMZ en TGB) ingegeaan? Ik kan me herinneren dat op een oude dronekaart van Aeret alleen een cirkel stond om het vliegveld Twente en om het helipad MST Enschede als no-fly zone...
M.a.w. toen ook gewoon gevlogen buiten deze gebieden met ROC-Light, en opnames gemaakt. Dilemma of ik die opnames nu wel of niet commercieel kan gebruiken...
Dat kan ik mij ook goed herinneren. Ligt er waarschijnlijk aan dat men is overgestapt naar een centrale verkeersleiding, als ik het goed heb in Groningen. Als jouw beelden al ouder zijn zou ik mij daar niet druk over maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: LucW
Ik ben er in juli 2017 voor het eerst naar toe gevlogen (was de eerste civiele fly-in sinds de heropening vanhet veld). Net even opgezocht in mijn logboek.
Toen was de ATZ er al. Initieel was de ATZ er 24/7/365, maar dat is een jaar of twee jaar later naar de huidige regeling (ATZ tijdens openstelling, RMZ daarbuiten) omgezet omdat er zo weinig gevlogen werd.
 
Ik ben er in juli 2017 voor het eerst naar toe gevlogen (was de eerste civiele fly-in sinds de heropening vanhet veld). Net even opgezocht in mijn logboek.
Toen was de ATZ er al. Initieel was de ATZ er 24/7/365, maar dat is een jaar of twee jaar later naar de huidige regeling (ATZ tijdens openstelling, RMZ daarbuiten) omgezet omdat er zo weinig gevlogen werd.
Bedankt voor het antwoord, alleen openstelling is toch wel de vraag wat ik bedoel. Ik kan mij niet voorstellen dat Twente 24/7 not-done is voor droners. De 3km-cirkel kom ik ook echt niet in de buurt hoor, echter de rest is mega-overdreven. En vraag mij nog steeds af waarom dat nodig is. Mijn hele leven speelt zich af rondom het vliegveld en kijk regelmatig naar flightradar etc. Hier vliegt gewoon niets wat een risico zou kunnen zijn. Als er al een Sloop-Boeing landt komt er vast wel een NOTAM, anders lees ik wel een nieuwsbericht op TV-Oost.
 
  • Leuk
Waarderingen: LucW
Ik ben er in juli 2017 voor het eerst naar toe gevlogen (was de eerste civiele fly-in sinds de heropening vanhet veld). Net even opgezocht in mijn logboek.
Toen was de ATZ er al. Initieel was de ATZ er 24/7/365, maar dat is een jaar of twee jaar later naar de huidige regeling (ATZ tijdens openstelling, RMZ daarbuiten) omgezet omdat er zo weinig gevlogen werd.

Dus er mag gewoon met ROC-light gevlogen worden als ATZ open of gesloten is..? Wanneer is die ATZ dan open en gesloten? Sorry voor deze wellicht domme vraag maar ik probeer het een en ander te snappen :)
 
Dus er mag gewoon met ROC-light gevlogen worden als ATZ open of gesloten is..? Wanneer is die ATZ dan open en gesloten? Sorry voor deze wellicht domme vraag maar ik probeer het een en ander te snappen :)
Als in het goed heb ligt de RMZ daar omheen, en die is een stuk groter. Die ATZ maakt volgens mij dus niets uit. Mag allemaal wel wat makkelijker...
 
Als in het goed heb ligt de RMZ daar omheen, en die is een stuk groter. Die ATZ maakt volgens mij dus niets uit. Mag allemaal wel wat makkelijker...

Het gaat mij niet zozeer om het vliegen bij het vliegveld in de buurt, maar meer buiten die cirkel van 3km. Dus in dat hele grote gebied ATZ/RMZ.
 
Ter bescherming van het verkeer van en naar de luchthaven is een Aerodrome Traffic Zone (ATZ) aanwezig rondom de luchthaven. Een ATZ is een begrensd gebied in het luchtruim waarmee het overige luchtverkeer, ter bescherming van het luchthavenverkeer, wordt gewezen op het intensieve gebruik van dat deel van het luchtruim door luchthavenverkeer. Luchtvarenden wordt in de luchtvaartgids sterk aangeraden het aangewezen gebied te mijden. De luchtvaartgids is voor luchtvarenden leidend wat betreft de regels die in het luchtruim gelden. Verder wordt de ATZ Twente aangewezen als Radio Mandatory Zone (RMZ). Binnen de RMZ geldt de verplichting voor het luchtverkeer om contact te maken met Twente Radio (119,955 MHz) om intenties kenbaar te maken en informatie over de actuele situatie op de luchthaven uit te luisteren. Het luchtruim rond de luchthaven Twente is te beschouwen als ‘overig gebied’ met luchtruimklasse G. Het deel van de ATZ dat is gelegen binnen het naderingsluchtverkeersleidingsgebied Nieuw Milligen C, heeft de luchtruimklasse E.



Annotation 2020-05-14 113958.png
 
Ter bescherming van het verkeer van en naar de luchthaven is een Aerodrome Traffic Zone (ATZ) aanwezig rondom de luchthaven. Een ATZ is een begrensd gebied in het luchtruim waarmee het overige luchtverkeer, ter bescherming van het luchthavenverkeer, wordt gewezen op het intensieve gebruik van dat deel van het luchtruim door luchthavenverkeer. Luchtvarenden wordt in de luchtvaartgids sterk aangeraden het aangewezen gebied te mijden. De luchtvaartgids is voor luchtvarenden leidend wat betreft de regels die in het luchtruim gelden. Verder wordt de ATZ Twente aangewezen als Radio Mandatory Zone (RMZ). Binnen de RMZ geldt de verplichting voor het luchtverkeer om contact te maken met Twente Radio (119,955 MHz) om intenties kenbaar te maken en informatie over de actuele situatie op de luchthaven uit te luisteren. Het luchtruim rond de luchthaven Twente is te beschouwen als ‘overig gebied’ met luchtruimklasse G. Het deel van de ATZ dat is gelegen binnen het naderingsluchtverkeersleidingsgebied Nieuw Milligen C, heeft de luchtruimklasse E.



Bekijk bijlage 1334

Dit heb ik inderdaad eerder ook gevonden. Zoals ik het lees is het dus niet verboden om in een ATZ te vliegen? Alleen wordt het sterk afgeraden om hier te vliegen. Tevens is het een klasse G luchtruim. Waar het probleem dus zit is het RMZ gedeelte. Een verplicht radiocontact. Maar welke dronevlieger kan dit? In de praktijk maar weinig lijkt mij. Hieruit volgen weer een aantal vragen:

- Klopt mijn veronderstelling dat je dus mag vliegen binnen een ATZ met Roc-light?
- Klopt het dat je alleen mag vliegen met radiocontact binnen een RMZ?
- Kan dit ook met Roc-light?
- Waarom wordt dit zo omslachtig omschreven door GoDrone.nl? (zie afbeelding)godrone.jpg
 
- Klopt mijn veronderstelling dat je dus mag vliegen binnen een ATZ met Roc-light? >>>Nee
- Klopt het dat je alleen mag vliegen met radiocontact binnen een RMZ? >>> Ja, uitsluitend inbound/outbound traffic. Dus geen drone!
- Kan dit ook met Roc-light? >> Nee
- Waarom wordt dit zo omslachtig omschreven door GoDrone.nl? (zie afbeelding) >> het is heel eenvoudig, rood is niet vliegen met je drone.
 
Hier even een persoonlijke mening hoe ik het zou implementeren. >120 meter is ALTIJD een no-go. Ik ben het hier zelf ook mee eens hoor! Binnen 3km van vliegveld uiteraard ook niet meer dan logisch. Maar om buiten de straal van 3km een verbod in te stellen voor<120 meter slaat echt helemaal nergens op. Echt geen idee waar deze regel vandaan komt. De frequenties storen niet, en buiten dat zijn de gezamelijke stralingen van de stad meerdere malen gevaarlijker voor de luchtvaart dan mijn Mavic-Mini.
Ik bekijk het liever logisch, vlak voor Haaksbergen zou je niet op mogen stijgen? Slaat echt nergens op. En dat in het meest luchtvaart-arme gedeelte van Nederland. Ik begrijp dat menigeen zich hecht aan de wetten, maar hier klopt iets echt niet.