Vliegrestricties volgens GoDrone (LVNL)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Velko

Member
Lid geworden
12 apr 2020
Berichten
81
Waarderingsscore
15
Punten
8
Leeftijd
41
Locatie
Cothen
Over een paar dagen ben ik de trotse eigenaar van een drone.
Natuurlijk wil ik die gaan uitproberen.
Ik de kaart van de LVNL checken, blijk ik midden in een rood gebied te wonen.
Als ik dat rode gebied nader bestudeer, staat er dat het een Parachute drop zone is EN een climb out area, waarbij 'activiteit' het woord 'Sport' staat (Tja...zeg het maar?)
Eerste reactie: lekker is dat, kan dus niets hier met die drone.
Ga ik verder lezen, lees ik het volgende:

Dit luchtruim heeft een specifieke classificatie die van toepassing is op bemande luchtvaart en gevolgen kan hebben voor dronegebruik. Dit hangt af van de lokale wet- en regelgeving.

Hoe veel ik ook Google, niks te vinden over de 'lokale wet- en regelgeving' in de omgeving waar ik woon.
Wel op Youtube een aantal drone filmpjes gevonden die gemaakt zijn boven het dorp (het kan dus kennelijk wel).

Ook op de website van de LVNL word ik niet wijzer:
ATS Airspace Classification and Description is verdeeld over 7 klassen (A t/m G).
Parachute drop zones staat in geen enkele klasse benoemd, dus zou het in theorie mogen...denk ik dan.

Ik word er niet veel wijzer van.

Iemand die hier meer over kan vertellen?
 
Ik zou achter contactinformatie van dat parachuteveld zien te komen en contact opnemen. Als dat letterlijk de enige no-fly-zone is waar je dicht bij huis last van hebt en er blijkt dat ze bijvoorbeeld alleen in het weekend tussen bepaalde tijden vliegen, dan kun je mogelijk buiten die tijden (of na telefonische afspraak) wel gewoon met je drone vliegen, mits je je aan alle andere regels houdt.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je antwoord. Ik heb druk zitten Googlen, maar geen parachutisten club die gekoppeld is aan die dropping zone.
Denk in dat geval puur mijn gezonde verstand te gaan gebruiken en goed opletten wat ik doe zodra ik de lucht in ga.
 
Vaak worden velden (hanggliders of para drop) alleen administratief in ere gehouden en is er geen enkele activiteit meer.
Vaak zijn deze velden toegewezen aan clubs die daar een ontheffing voor hebben aangevraagd.
Al is er geen activiteit men laat het veld in ere mocht men ooit weer er gebruik van willen maken.
Dit maakt de luchtvaartkaart rommelig en onoverzichtelijk.
Ik heb al vaker dit soort velden benaderd om er een opdracht uit te kunnen voeren. Bij telefonisch navraag bij de beheerder kun je de status opvragen.
Theoretisch kan iedereen met grond zijn eigen vliegveld aanvragen.
Zie ook die agrariër die eerst niet mocht vliegen en toen zelf een aanvraag deed voor een paraglider veldje op zijn terrein.
Was ergens in Zeeland geloof ik.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Vaak worden velden (hanggliders of para drop) alleen administratief in ere gehouden en is er geen enkele activiteit meer.
Vaak zijn deze velden toegewezen aan clubs die daar een ontheffing voor hebben aangevraagd.
Al is er geen activiteit men laat het veld in ere mocht men ooit weer er gebruik van willen maken.
Dit maakt de luchtvaartkaart rommelig en onoverzichtelijk.
Ik heb al vaker dit soort velden benaderd om er een opdracht uit te kunnen voeren. Bij telefonisch navraag bij de beheerder kun je de status opvragen.
Theoretisch kan iedereen met grond zijn eigen vliegveld aanvragen.
Zie ook die agrariër die eerst niet mocht vliegen en toen zelf een aanvraag deed voor een paraglider veldje op zijn terrein.
Was ergens in Zeeland geloof ik.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Een vriend van mij is nog verder gaan speuren en kwam uiteindelijk op een pagina uit waar stond dat er tijdens de zomer EN in het weekend er MOGELIJK droppingen zouden plaats KUNNEN vinden.
Dat dus...kan je niks mee toch?
 
Ook ik ben beginner en heb na installatie van de GoDrone app. gezocht naar een plek om mijn Phantom beter te leren kennen. Heel veel rood en nog meer rood. Ik zoek een oefenplek dus en het liefst in Noord of Zuid-Holland, als die überhaupt bestaan. Of gewoon een suggestie waar ik dan dankbaar gebruik van zal maken.
Alvast bedankt.
 
Alphen a/d Rijn? Gouda? Alkmaar? Schagen? (omgeving van..)

Suggesties voor specifieke plekken heb ik zo uit mijn hoofd niet, omdat ik zelf vootnamelijk rond Utrecht actief ben.
 
Volgens mij komt John uit Haarlem, ik vlieg zelf met enige regelmaat op het strand ter hoogte van strandpavilioen Parnassia in Zandvoort Bloemendaal.
Boven de duinen is natura 2000 maar op het strand zelf is ruim en kan je wel redelijk je gang gaan. In het weekend niet aan te raden ivm strandbezoekers maar op een doordeweekse dag kan het prima.

Gelijk maar even het standpunt van de gemeente Bloemendaal erbij voor de volledigheid.

3.1.8
Drones Voor de recreatieve drones tot 25kg geldt de Regeling modelvliegtuigen van de Rijksoverheid. In deze regeling is opgenomen waar drones voor recreatief gebruik wel en niet mogen vliegen. Ten aanzien van het Bloemendaals luchtruim boven zee, strand en duin heeft de Rijksoverheid geen beperkingen opgelegd. Het gebied is aangemerkt als luchtruimcategorie C; het vrije deel van luchtruim. Wel gelden er een aantal algemene regels waar bestuurders zich aan dienen te houden. Zo mag er alleen op veilige afstand van gebouwen, mensen en andere luchtvaartuigen gevlogen worden. Daarom mag een recreatieve drone niet: Boven mensenmenigten of gebouwen vliegen. Binnen een straal van 3 kilometer rondom een (militair) vliegveld vliegen. Hoger vliegen dan 120 meter boven de grond of het water. Verder bevat de regeling eisen voor de omstandigheden waarin gevlogen wordt: De drone moet altijd in zicht van de vlieger zijn. De drone mag niet in het donker vliegen. De drone moet altijd voorrang geven aan vliegtuigen, helikopters, zweeftoestellen, luchtschepen en al het andere luchtverkeer. Het is dus verboden om boven mensenmenigten (of plaatsen waar mensen bijeenkomen) te vliegen met een drone. Hierdoor is het tijdens het zomerseizoen in principe niet toegestaan recreatief boven het strand en aangrenzend duin te vliegen. Enerzijds vanwege veiligheid, anderzijds vanwege privacy. Ook dienen bestuurders te allen tijde rekening te houden met andere activiteiten op het strand, bijvoorbeeld vliegeraars en kitesurfers
 
Laatst bewerkt:
Daar staat overigens wel, dat op het strand in het zomerseizoen niet gevlogen mag worden. Vraag is natuurlijk, wanneer begint het zomerseizoen......


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Daar staat overigens wel, dat op het strand in het zomerseizoen niet gevlogen mag worden.

Nee dat staat er niet, er staat: Hierdoor is het tijdens het zomerseizoen in principe niet toegestaan recreatief boven het strand en aangrenzend duin te vliegen.

In het zomerseizoen en bij mooi weer zullen er over het algemeen veel mensen op het strand zijn wat vliegen dan idd niet mogelijk maakt. Maar er zijn mogelijkheden.
 
In rechtelijke taal betekent in principe, dat er altijd wel een argument gevonden kan worden, waardoor het toch niet is toegestaan.
Maar ja, een ieder moet zelf maar uitmaken hoe hij/zij er mee om wil gaan.
In kustgebieden zou het zomerseizoen wel eens eerder kunnen beginnen en die vraag is nog niet beantwoord. Is er iemand, die dat misschien weet ?

Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
In rechtelijke taal betekent in principe, dat er altijd wel een argument gevonden kan worden, waardoor het toch niet is toegestaan.
Dan moet dat argument wel rechtsgeldig zijn.

Strandseizoen verschilt waarscijnlijk per gemeente maar is in de regel April - September
 
Laatst bewerkt:
Het strandseizoen loopt daar van half april t/m half oktober (dan mag je ook niet met je hond daar op het strand, alleen bij Parnassia en vanaf daar richting IJmuiden; dus daar gaat het nu ook weer drukker worden; ook doordeweeks*).
"In principe" betekent in dit geval: zolang er niemand last van heeft (lees: gewond raakt, of zelfs maar klaagt) is het toegestaan. Wanneer een muis piept is het al verboden.

Wat me meer zorgelijk stemt is dat er staat dat het luchtruim klasse C betreft en dat dat DUS vrij luchtruim is. Het is daar gelukkig luchtruim klasse G en daarmee WEL vrij om te vliegen. Klasse C kom je iets oostelijker tegen en dat is juist NIET vrij om te vliegen. Dat die tekst in een stuk staat dat moet aangeven wat de regels zijn, vind ik zorgelijk omdat degene die dat opgesteld heeft duidelijk niet weet waar hij (m/v) het over heeft.

*Zodra de Zeeweg weer vrijgegeven wordt voor mensen die niet in Zandvoort wonen, natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Heren, dank voor de reacties hier moet ik iets mee kunnen. Werd paniekerig benaderd toen ik met onderstaande fotografie (Tuinen van West, Freelodge project in ontwikkeling) bezig was. Ik moest oppassen voor de Schiphol politie die binnen no time aanwezig kon zijn, mij zou beboeten en mijn Drone in beslag zou nemen. DJI_0145 72DPI.jpg
 
Die kans is ook redelijk groot, daar, ja.
Je zit daar redelijk vlak bij de aanvliegroute van de Zwanenburgbaan. Er is daar een modelvliegveldje (eigenlijk 2 zelfs) in de buurt dat redelijk scherp in de gaten gehouden wordt.
 
Ook ik ben beginner en heb na installatie van de GoDrone app. gezocht naar een plek om mijn Phantom beter te leren kennen. Heel veel rood en nog meer rood. Ik zoek een oefenplek dus en het liefst in Noord of Zuid-Holland, als die überhaupt bestaan. Of gewoon een suggestie waar ik dan dankbaar gebruik van zal maken.
Alvast bedankt.
Tussen Leiden en Schiphol zijn best veel plekken waar je kunt vliegen. Strand Katwijk, Warmond, Lisse. Onder Leiden bij Cronesteyn en Vlietland
 
Ik zit eigenlijk een beetje in hetzelfde schuitje.....
Ik woon in Rockanje en als ik dit op de kaart opzoek zie ik dit :
dronekaart.jpg
Ik vind het lastig te interpreteren want als ik op het (licht) roze deel klik krijg ik twee teksten te zien :

  1. Een geel kader met de tekst "LAAGVLIEGGEBIED BEMANDE LUCHTVAART : LIMITED
    BEPERKT TOEGESTAAN (LAAGVLIEGGEBIED)"
  2. Een (donker) roze kader met de tekst "LUCHTRUIM : GEREGULEERD LUCHTRUIM (RAS)
    GLV X (MIL)"
Betekend dit nu een totale no go voor drone's of is dat alleen in het (donker) roze gebied?

mvg Richard
 
Ik heb vanmiddag de Godrone-app maar eens gedownload.
Ik woon in Friesland en was eens een voor mij bekend gebied aan het bekijken.

Nu geeft de app aan dat het IJsselmeer aangemerkt wordt als Hoog Risico omgeving omdat het een Gereguleerd Luchtruim zou zijn. Zie afbeelding,
Is dat werkelijk het geval? Want zo staat het op andere kaarten niet aangegeven (daarop staat het veelal als Natura2000 gebied aangegeven).

Screenshot_20200424-163627.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor de kust van Friesland langs vliegen de straaljagers vaak laag van en naar Vlieland (Vliehors). Bovendien is op het midden van de Afsluitdijk een schietlocatie (Breezanddijk) vanaf waar over het IJsselmeer geschoten wordt, in de richting van de kust van West Friesland. Daarmee is heel het IJsselmeer wel afgedekt, zo ongeveer.
Op de momenten dat er geschoten wordt, wordt dat middels een NOTAM aangekondigd (gebeurt niet heel vaak). Maar dat laagvliegen gebeurt momenteel bijna dagelijks.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: mrdrone