Vliegen Schouwen-Duivenland

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Arne Burghouts

New Member
Lid geworden
23 jul 2022
Berichten
22
Waarderingsscore
11
Punten
3
Leeftijd
43
Locatie
Vlijmen
Hallo, nogmaals ben ik opzoek naar bevestiging/advies.

Lees ik deze kaart nu goed dat ik in dit Natura 2000 gebied mag vliegen vanaf 15 oktober tot en met 14 mei? Of geld dit nu alleen voor zweefvliegers?

Schouwen-Duivenland.jpg

Alvast dank jullie wel voor het antwoord.

Groetjes, Arne
 
Volgens deze tekst zou ik zeggen dat er een laagvlieggebied voor zweefvliegtuigen en paragliders actief is vanaf 15 oktober tot 14 mei het jaar er op.
In die periode doen je , mits vliegen toegestaan met drone, dus op te letten voor laagvliegend bemande luchtvaartuigen.
 
Let trouwens op. Sommige gebieden verbieden alleen opstijgen en landen voor drones/uav maar niet het vliegen in Natura2000 gebied.

Verder zijn er verschillende Natura 2000 gebieden elk met hun eigen regels.
 
Volgens deze tekst zou ik zeggen dat er een laagvlieggebied voor zweefvliegtuigen en paragliders actief is vanaf 15 oktober tot 14 mei het jaar er op.
In die periode doen je , mits vliegen toegestaan met drone, dus op te letten voor laagvliegend bemande luchtvaartuigen.
Dat lees ik inderdaad ook.

Maar buiten de aangegeven datum is dit een Nature2000 gebied. Ik vraag me af, als we hier mogen zweefvliegen, mogen we dan ook drone vliegen?
 
In de GoDrone app aanbevolen door de Nederlandse overheid staat waar je de Natura2000 plannen kunt vinden.

Je stelling dat het buiten de genoemde periode een Natura2000 is onjuist. Dat is het namelijk het hele jaar rond.

Alle landgebonden Natura2000 beheerplannen kan je vinden via de volgende site
Www.bij12.nl/onderwerpen/natuur-en-landschap/natura-2000-beheerplannen/
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arne Burghouts
Om welk specifiek Natura 2000 gebied gaat het?
Goede vraag. Krijg het zo ook niet gevonden.

Even opgezocht, het zijn er 3 die daar in de buurt zitten.
1. "De kop van schouwen" (boven land)
2. "Voordelta" (boven de Noordzee)
3. "Oosterschelde" (lijkt me logisch)

Als ik het me goed herinner wordt de voordelta beheerd door Rijkswaterstaat. Indien dat (nog) het geval is staat hier er een artikel over: Rijkswaterstaat publiceert richtlijnen voor dronevluchten boven Natura 2000-gebieden | Dronewatch (controleer even of het actueel is)

Voor dat gedeelte is mijn "regel": zolang als je geen dieren stoort (inclusief de vissen ) kun je daar vliegen met een drone.
Technisch gezien gaat het om specifieke dieren maar ik heb dat doorgetrokken naar alle dieren.
 
Wat the_program hier boven al schrijft.
De Voordelta en de scheld vallen onder beheer van Rijkswaterstaat. En daarvoor kan je een stroomdiaggram volgen dat bij een nieuwsbericht op drone watch staat. Zie gelinkt bericht in de post hierboven.

Voor de kop van Schouwen, dat beheerplan lijkt niet gepubliceerd te zijn. Derhalve heb ik hier geen kennis van kunnen nemen. Gezien er geen concrete aanwijzingen zijn dat er een nofly zone geldt zou ik het zelfde stroomdiaggram aanhouden om te bepalen of je hier kan en wil vliegen.
 
Dank je wel.

Het is niet eenvoudig.

Dus de algemene regel. "Niet vliegen in Nature2000 gebieden" gaat ook niet op..

Denk dat ik Rijkswaterstaat gewoon maar even bel volgende week.
 
Sterkte met bellen.

Bij mij duurde het antwoord bijna 2,5 maand. (Maar je krijgt uiteindelijk wel een antwoord).

Maar als je wat meer weet ben ik ook geïnteresseerd in het antwoord.
 
  • Haha
Waarderingen: Arne Burghouts
Denk dat ik het gevonden heb.

Het lijkt er op dat je grotendeels mag vliegen in de Voordelta.

(Pagina 85 van bijlage.)

(EDIT: sorry, PDF bijlage's werkt niet op een forum.. haha.. duh.)

CLICK

N2000 Voordelta.jpg
 
Ware het niet dat er een minimale hoogte genoemd wordt in dat document.
9nderaan pagina 87 en begin pagina 88.


Gemotoriseerde en ongemotoriseerde luchtvaart
De gemotoriseerde en ongemotoriseerde luchtvaart boven de rustgebieden is uit-
sluitend toegestaan bij een minimale vlieghoogte van 1000 voet (ca. 300 m). Alleen
in situaties waarin lager overvliegen vanuit operationeel of veiligheidsoogpunt nood-
zakelijk is, kan hiervan worden afgeweken, maar dit dient altijd gemeld te worden
aan het bevoegd gezag.

Van de minimale vlieghoogte van 1000 voet boven de rustgebieden kan eveneens
worden afgeweken door luchtvaartactiviteiten van overheidswege of in opdracht van
de overheid zover noodzakelijk voor de uitvoering van beheer en onderhoud, mar-
keren, monitoren, reddings-, inspectie-, toezicht- en opsporingstaken. Deze voor-
waarden zijn opgenomen in de toegangsbeperkingsbesluiten.
Vormen van luchtvaart onder 1000 voet, zoals schermvliegen (parapenten) en zeil-
vliegen (deltavliegen), zijn niet toegestaan in/boven de rustgebieden.
Deze voorwaarden zijn opgenomen in de toegangsbeperkingsbesluiten.
 
Dit betreft alleen boven specifieke rustgebieden zoals ik dit lees. (Gele vlakken fig 5.1 pdf)

Maar, ja, wel weer verwarrend. Ik vraag me af wat de BOA/Politie zou doen mochten ze mij aanhouden met een drone. Zouden zij op de hoogte zijn van alle regels? Of gewoon de drone in beslag nemen totdat bewezen is dat ik de regels niet overtreden heb?
 
In beslag name is alleen bij ernstige overtredingen waarbij risico op herhaling aanwezig is.

Als jij gemotiveerd aangeeft waarom jij meende dat het anders was, bereid bent om te stoppen en een uitspraak van de beheerder aan te vragen dan verwacht ik niet dat enig handhaver over gaat tot inbeslagname.

Daar komt bij dat inbeslagname meestal de uiterste maatregel is die getroffen kan worden
 
  • Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en Arne Burghouts
Hoi,
Ik heb nog niet het gehele topic gelezen maar op het gebied waar je naar verwijst zijn twee dingen:
1) Er is een gebied waar je laagvliegende paragliders kunt tegen komen, niet per se verboden, maar extra waakzaamheid is geboden van 15-10 tot 14-05 (dus niet nu).

én

2) Er is een Nature2000 gebied met (mogelijke) beperkingen.
Bovenaan in de info-popup zie je twee tabbladen waar je deze informatie kunt terug vinden.

1658739322434.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arne Burghouts
Hoi,
Ik heb nog niet het gehele topic gelezen maar op het gebied waar je naar verwijst zijn twee dingen:
1) Er is een gebied waar je laagvliegende paragliders kunt tegen komen, niet per se verboden, maar extra waakzaamheid is geboden van 15-10 tot 14-05 (dus niet nu).

én

2) Er is een Nature2000 gebied met (mogelijke) beperkingen.
Bovenaan in de info-popup zie je twee tabbladen waar je deze informatie kunt terug vinden.

Bekijk bijlage 3860

Dank je wel.

Even voor mij zelf een korte samenvatting.


Zoals ik het nu begrijp:

  • Er mag gevlogen worden het gehele jaar door boven de "Algemene Voordelta" (Strand)
  • Er mag NIET gevlogen boven rustgebieden in de Voordelta.
  • Tussen 15 oktober en 14 mei het opvolgende jaar mag er ook gewoon gevlogen worden op het strand van Schouwen-Duivenland maar dan is er extra voorzichtigheid geboden i.v.m. laag vliegende Zweefvliegers.

Begrijp ik het zo goed?
 
Dank je wel.

Even voor mij zelf een korte samenvatting.


Zoals ik het nu begrijp:

  • Er mag gevlogen worden het gehele jaar door boven de "Algemene Voordelta" (Strand)
  • Er mag NIET gevlogen boven rustgebieden in de Voordelta.
  • Tussen 15 oktober en 14 mei het opvolgende jaar mag er ook gewoon gevlogen worden op het strand van Schouwen-Duivenland maar dan is er extra voorzichtigheid geboden i.v.m. laag vliegende Zweefvliegers.

Begrijp ik het zo goed?
Dat klinkt correct.
Wel opletten dat je de verdere regels uit de Open Categorie opvolgt (afstand tot mensen etc)
 
Dus, ik heb even contact gehad met de provincie en het odbn. En zij claimen dat er altijd een vergunningplicht is boven Natura2000 gebieden..

Wat is dit verwarrend zeg..

Geachte heer Burghouts,



Hierbij stuur ik u informatie met betrekking tot het vliegen met een drone in Natura 2000-gebieden.



Gebiedsbescherming

In het kader van artikel 2.7, tweede lid van de Wet natuurbescherming (Wnb) is er een vergunningplicht voor gebiedsbescherming, Natura 2000-gebieden, bij vliegen met een drone in/boven een Natura 2000-gebied, omdat effecten op voorhand niet uit te sluiten zijn (zie onder andere paragraaf 6.2/blz. 65 van het beheerplan). Dit is onafhankelijk van de soort drone, de duur, bedrijfsmatig of hobbymatig gebruik etc. Alleen als een activiteit in een Natura 2000-gebied expliciet is uitgesloten van vergunningplicht middels het beheerplan van het desbetreffende gebied, dan is er geen vergunningplicht. Voor vliegen met een drone is dit bij de meeste Natura 2000-gebieden, zoals bij het Natura 2000-gebied ‘Vlijmens Ven, Moerputten & Bossche Broek’ niet het geval (zie onder andere ‘vergunningsvrije activiteiten’ op blz. 114 van het beheerplan). Er wordt niet expliciet vermeld dat vliegen met een drone uitgezonderd is van vergunningplicht.



Hiervoor dient u een vergunning aanvraag in te dienen. Het aanvraagformulier kunt u vinden via de volgende link: Wet natuurbescherming, vergunning gebieden Natura 2000 - Provincie Noord-Brabant. Bij een ingediende aanvraag worden alle aspecten in het kader van gebiedsbescherming getoetst en wordt gekeken of het project vergunbaar is. Gezien de complexiteit van de wetgeving is het aan te raden om een adviesbureau in het kader van de Wnb de aanvraag in te laten indienen. Bij een aanvraag in het kader van artikel 2.7, tweede lid van de Wnb zijn verder leges kosten volgens de Legesverordening Noord-Brabant 2012 van toepassing. Deze en de bijbehorende legestabel kunt u vinden via Legesverordening Noord-Brabant 2012 - Provincie Noord-Brabant. De leges voor 2022 zijn € 5.454,-. Het procedure termijn is 26 weken.



Soortenbescherming

In het kader van hoofdstuk 3 van de Wet natuurbescherming kunnen er voor vliegen met een drone verbodsbepalingen worden overtreden, omdat er ook (niet aangewezen) beschermde diersoorten voorkomen in de Natura 2000-gebieden. Als het overtreden van een verbodsbepaling niet kan worden voorkomen door het nemen van maatregelen, is daarvoor een ontheffing nodig. Een ecologisch adviesbureau kan u hierover verder inhoudelijk adviseren. Meer informatie kunt u vinden op Wet natuurbescherming - ontheffing beschermde soorten - Provincie Noord-Brabant
 
Dit lijkt typisch een standaard antwoord te zijn van een beleidsmedewerker die niet op de hoogte is van de nieuwe onderzoeken.

Helaas voor ons zij de geijkte momenten daar wanneer de plannen herzien worden.
Het is voor ons als recreatieve drone operators dus van belang dat we de gunstige onderzoeken op de leeslijst krijgen van beleidsmakers en dat we ook kritische vragen stellen wanneer de beheerplannen ter goedkeuring aangedragen worden.

Een lopend plan tussentijds wijzigen (of hopen dat een provincie afwijkt van de opgenomen vergunningplicht) is kansloos.


Verder de termen plan en project in de WNB (Wet Natuurbescherming) lijken niet gedefinieerd te zijn in de wet en lijken vooral in relatie tot grondgebruik gebruikt te worden..