Vliegen over het spoor.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Robert Buiten

New Member
Lid geworden
3 jul 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
4
Punten
3
Leeftijd
64
Locatie
Heerhugowaard
Heb een vraagje: mag ik met een DJI Mavic mini over een treinspoor vliegen. Voorheen voordat de Europese regels actief werden was dit niet toegestaan. Ik kan hier helaas niets meer over vinden.
Alvast bedankt voor het beantwoorden met de vriendelijke groeten,

Robert Buiten
 
Tja, wat is 'over een spoor' precies... Steek je over of gebruik je de bovenleiding als stunt tunnel?

Volgens de regels moet je 25 meter afstand houden.

Het is net als dat je niet met je auto op de stoep mag rijden. Maar soms neig je ertoe even met een wieltje over het trottoir te gaan om een geparkeerde verhuiswagen te omzeilen.

Feitelijk mag het niet, nee.
 
Bedankt voor de reactie dat is dus onveranderd gebleven. In antwoord op je vraag het betreft geen stuntvliegen maar het haaks op de lijn oversteken.
Grt, Robert
 
Weet iemand wat hier mee bedoeld wordt: “Het is verboden een vlucht uit te voeren binnen een afstand horizontaal van in gebruik zijnde autosnelwegen, in gebruik zijnde autowegen of in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt....
En dan doel ik specifiek op “in gebruik zijnde”.
stat in artikel 6, lid 1 van de regeling die hierboven aangehaald werd.
 
Dat zodra het mogelijk is dat er een auto over de weg zou kúnnen komen, je er weg moet blijven...
(Dus je mag wel over afgesloten wegen vliegen.)

Tenminste, zo lees ik 'm.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Dan zou ik er dus altijd weg moeten blijven want er “kan” altijd een auto aankomen. Persoonlijk vind ik het een beetje onduidelijk.
 
Klopt... het schijnt nogal gevaarlijk te zijn wanneer er zelfs een DJI mini tegen een voorruit van een 80km/u rijdende auto komt.