Vliegen met drone na 1 jan. 2023

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Lid geworden
4 jul 2020
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Locatie
Raamsdonksveer
Ik vraag mij af wat het verschil is tussen de situatie op 31 dec 2022 en 1 jan. 2023 mbt tot mijn mavic air? Heb ik ineens een andere drone? Ik mag nu wel twee jaar overal vliegen en dan ineens niet meer! M.i. verandert er aan de situatie niks mbt de veiligheid, want daar lijkt het om te gaan als ik (en heeeeeeel veel anderen) naar A3 worden verbannen. Worden er nog acties ondernomen om een vrijstelling of iets dergelijks te krijgen? Gaat DJI nog actie ondernemen (updates of zo)? Weet iemand hier iets van of moeten we actie gaan ondernemen?
 
Ik vind er ook wel wat van, het nu gewoon niet aantrekkelijk om een drone >250 gram te kopen.
Zonder Cx label dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL en Ducky
Ik vraag mij af wat het verschil is tussen de situatie op 31 dec 2022 en 1 jan. 2023 mbt tot mijn mavic air? Heb ik ineens een andere drone? Ik mag nu wel twee jaar overal vliegen en dan ineens niet meer! M.i. verandert er aan de situatie niks mbt de veiligheid, want daar lijkt het om te gaan als ik (en heeeeeeel veel anderen) naar A3 worden verbannen. Worden er nog acties ondernomen om een vrijstelling of iets dergelijks te krijgen? Gaat DJI nog actie ondernemen (updates of zo)? Weet iemand hier iets van of moeten we actie gaan ondernemen?
Dit zou ik ook willen weten, heb zelf een Mavic 2 Zoom dus ben ook wel benieuwd.
 
Zoals de regelgeving nu is zul je er rekening mee moeten houden dat je met deze drones na 2022 enkel nog in A3 mag vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Qcommit
Wat misschien nog een optie is is in de categorie specifiek te gaan vliegen in de twee standaardscenario’s. Je hoeft dan geen vergunning te hebben maar het wel melden of zo iets. Er is nog niet zo veel over bekend omdat het pas volgend jaar mogelijk wordt. Ik vond het in ieder geval zo interessant dat ik het wel blijf volgen.
 
Ik zit hier ook naar te kijken. Als je de A1/A2/A3 papieren hebt gehaald, is het dan nog steeds zo dat je met een drone van ?500 gram uiteindelijk alleen volgens de regels van A3 mag vliegen of mag je dan ook A2 vliegen (dus dichterbij mensen, gebouw etc). Ik vind dat eigenlijk heel onduidelijk. Want waarom zou je dan nu A2 halen? Er is toch tot op heden nog geen drone met Cx voor A2 dan?
 
Ik zit hier ook naar te kijken. Als je de A1/A2/A3 papieren hebt gehaald, is het dan nog steeds zo dat je met een drone van ?500 gram uiteindelijk alleen volgens de regels van A3 mag vliegen of mag je dan ook A2 vliegen (dus dichterbij mensen, gebouw etc). Ik vind dat eigenlijk heel onduidelijk. Want waarom zou je dan nu A2 halen? Er is toch tot op heden nog geen drone met Cx voor A2 dan?
Je kan nu met A2 met een legacy drone (dus zonder Cx markering tot 1 jan 2023 in A2 vliegen. Anders zit je nu al met een drone van meer dan 250gr in A3 te klooien
 
Maar betekent dat dus na 1.12023 dus nog steeds A3 ondanks dat je A2 papieren hebt? dat is wel heel vreemd toch eigenlijk :-(
 
Maar betekent dat dus na 1.12023 dus nog steeds A3 ondanks dat je A2 papieren hebt? dat is wel heel vreemd toch eigenlijk :-(
Yep.. Niet zo vreemd.
De drone voldoet dan niet meer aan de eisen om in A2 te vliegen. Je met vanaf die datum immers een Cx notering hebben wil je in A2 vliegen. Koop je er dan 1 die er wel aan voldoet mag je met je al behaalde A2 weer doorvliegen in A2. We zitten nu dus in een overgangsregeling, niet als laatste ddat er gewoon nog geen drones zijn met de nieuwe normering
 
  • Leuk
Waarderingen: Qcommit
De drone is natuurlijk niet veranderd qua veiligheid. Er wordt regelgeving gemaakt voor drones die blijkbaar nog niet bestaan. Dat is in mijn ogen wél vreemd.
 
De drone is natuurlijk niet veranderd qua veiligheid. Er wordt regelgeving gemaakt voor drones die blijkbaar nog niet bestaan. Dat is in mijn ogen wél vreemd.
Ja ok, maar het is nu eenmaal zo besloten dat er een nieuw Cx label moet gaan komen. Daar hangen dan weer specifieke eisen aan qua veiligheid. Wellicht voldoet die van jou er nu al aan(specs zijn geloof ik nog niet eens bekend voor de labels), maar met terugwerkende kracht certificeren kan niet waarschijnlijk. geloof me, ik vind het ook klote want mijn air 2 kan echt nog wel even mee, maar n 2023 moet ik ook in A3 blijven ermee.