Vliegen met DJI mini 1 in Spanje en Frankrijk

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

DroneCreaThing

New Member
Lid geworden
18 jul 2022
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
45
Locatie
Wilrijk
Beste,

Mijn naam is Patrick Roosen en ben een gelicentieerde dronepiloot. In september vertrek ik naar Valencia in Spanje en vroeg ik mij af of er buiten de open categorie vliegen er ook tot op bepaalde hoogte, destijds 20 meter, mag worden gevlogen in steden met DJI mini 1. Alsook of ik nog een speciaal formulier moet invullen voor Frankrijk, destijds noodzakelijk, om te mogen vliegen met een DJI mini1. Ik heb beide instanties reeds gecontacteerd maar nergens een antwoord verkregen.

Mvg, en alvast bedankt!

Patrick Roosen
DroneCreaThing
 
Vliegen met een EASA based vliegbewijs is in heel Europa toegestaan binnen de in dat land geldende regels.

In Frankrijk mag je bijvoorbeeld niet boven rivieren vliegen of in de bebouwde kom. Aldus de website Géoportail
 
Alvast bedankt voor je antwoord maar ik weet nog steeds niet of ik nu tot op een hoogte van 20 meter mag vliegen met de mini in steden. Vroeger mocht dat, ondanks rode CTR zone, en als ik contact opneem met Spanje blijft het antwoord ook onbestaande.
 
Ik wil absoluut in Frankrijk bij Cap Blanc Nez gaan vliegen, bepaalde gebieden zijn ook toegelaten, maar dan is er weer sprake van een voorafgaande toestemming? Is dat een document voor de Europese regeling? Daar geven ze me ook geen sluitend antwoord tot geen .... Dan zit je daar
 
Ik vrees dat voorafgaande toestemming te vergelijken is met vluchten die volgens een specific procedure worden uitgevoerd.

Vliegen in CTR em RMZ is voor nu volgens EASA regels niet toegestaan. (uitzonderingen zoals in Specific daargelaten) Drone vluchten, tenzij state aircraft, vinden plaats in Klasse G luchtruim. Dat zijn nooit de CTR of RMZ gebieden.
Formeel gelden al deze gebieden vanaf grond oppervlak tot de aangegeven hoogtes. En dat zijn wereldwijd vastgelegde afspraken.
 
Ik vreesde er al voor. Nu telt het Belgisch Standard scenario, war ik specifiek, mag vliegen maar voor de EU is het wachten op de nieuwe lichting drones.... Tja, het is voorlopig wat het is. Alvast bedankt om mij te informeren en mee te denken.