Vliegen met A2 drone in A3 context.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

eamosterd

New Member
Lid geworden
17 jul 2022
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
37
Locatie
Arnhem
Mag ik met een drone tussen de 0,5 en 2 kilo, zonder Cx label, vliegen met enkel een A1/A3 vaardigheidsbewijs (dus zonder A2 vliegbewijs), onder de condities van A3 (dus 150 meter afstand van mensen en bebouwing, industrie en recreatiegebied)? De vlucht voldoet uiteraard verder qua hoogte, leeftijd, etc. aan de eisen van de open categorie
 
Kort antwoord: Ja! ;)

Ik vlieg zelf ook in A3 met mijn Hubsan Zino (720gr), met vaardigheidsbewijs A1/A3, Verder mag ik in A1 vliegen met mijn DJI Mini 2, waarvoor ik dit vaardigheidsbewijs wettelijk gezien niet nodig heb.
 
Laatst bewerkt:
Kort antwoord: Ja! ;)

Ik vlieg zelf ook in A3 met mijn Hubsan Zino (720gr), met vaardigheidsbewijs A1/A3, Verder mag ik in A1 vliegen met mijn DJI Mini 2, waarvoor ik dit vaardigheidsbewijs wettelijk gezien niet nodig heb.
Bedankt! Bij navraag bij ILT kregen we dit antwoord:

Het gewicht van uw drone bepaalt dat uw dronevlucht in subcategorie A2 van de categorie OPEN valt.

Voor het vliegen met een drone in subcategorie A2 van de Categorie OPEN gelden de volgende regels:

  • U vliegt tot maximaal 120 meter hoogte.
  • U heeft altijd zicht op uw drone. Dit heet de visual line of sight (VLOS).
  • U vliegt niet boven bijeenkomsten van mensen en u houdt een veilige afstand tot niet betrokken personen. Dit is minimaal 50 meter horizontaal. In low-speed modus is dit minimaal 5 meter horizontaal.
  • U vervoert geen gevaarlijke stoffen.
  • U laat niets uit uw drone vallen.
  • U vliegt niet in de buurt van hulpdiensten, zoals een traumahelikopter.
  • U laat uw drone direct landen als ander vliegverkeer nadert.
  • U heeft een online opleiding gevolgd en u bent geslaagd voor het online examen. Daarnaast heeft u een praktische zelfopleiding gevolgd en een klassikaal theoretisch examen afgelegd om uw vaardigheidsbewijs te halen. Ook heeft u de handleiding van uw drone doorgelezen voordat u gaat vliegen.
Let op: Uw drone valt in subcategorie A2, maar u mag ook vliegen in subcategorie A3. Houd er rekening mee dat hiervoor andere regels gelden. Voor subcategorie A3 heeft u alleen een vliegbewijs nodig. Een vaardigheidsbewijs is niet nodig. Meer informatie leest u op de website van Rijksoverheid.

Dit antwoord was voor mij nog steeds niet volledig toereikend.
 
Volgens mij geeft dit aan dat je drone ook in de A2 mag vliegen, mits je ook over het A2 vaardigheidsbewijs beschikt.

Ik zie dat zij onderscheid maken tussen het vliegbewijs (A1/A3) en het vaardigheidsbewijs (A2). Dat zal ongetwijfeld juist zijn. Ik heb in mijn bericht hierboven dat onderscheid niet gemaakt.
 
Volgens mij geeft dit aan dat je drone ook in de A2 mag vliegen, mits je ook over het A2 vaardigheidsbewijs beschikt.
Dit klinkt logisch. De vraag is echter of je met een A2 drone mag vliegen met enkel een A1/A3 vliegbewijs (maar dan dus in A3 eisen qua afstand etc.)
 
Ja, dat mag.

Wat voor best wel veel verwarring zorgt is dat er regelgeving is rond de drones én daarnaast regelgeving is rond het soort vlucht dat je van plan bent te gaan maken,
Je mag volgens de specificaties van je drone A2-vluchten maken, mits je ook het A2-vaardigheidsbewijs hebt. Heb je dit vaardigheidsbewijs niet, dan val je automatisch terug naar A3. Een vlucht in A3 maken en veiliger vliegen (je blijft verder van mensen) is daarom minder beperkend.
Ook zelfbouwdrones vallen in de A3.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Aloys
Met alleen het A1-A3 certificaat:
- Vlieg je tot 500 gram in subcategorie A1
- Vlieg je daarna tot 25 kilo in subcategorie A3
- Vlieg je met zelfbouw vanaf 250 gram tot 25 kilo in subcategorie A3
 
Als het doorgaat’ veranderd de wet voor niet CX labels met ingang van 1 januari 2023. Dan moet je in A2 vliegen boven 999 gram


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Als het doorgaat’ veranderd de wet voor niet CX labels met ingang van 1 januari 2023. Dan moet je in A2 vliegen boven 999 gram


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Dit klopt niet.

Als er straks Cx labels zijn, dan vlieg je in subcategorie A2 met een C2 label (0 - max. 4 kilo).

De huidige overgangsregeling eindigt na 31 december 2023.
 
Dat klopt niet.
A2 vanaf 0 gram?
A1 is vanaf 0 tot 900 gram.
A2 is vanaf 900 gram tot 4 kg
A3 van 4 tot 25 kg
Bovendien schreef ik wat betreft de datum: “als het doorgaat”.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
A1 is vanaf 0 tot 900 gram.
A2 is vanaf 900 gram tot 4 kg
A3 van 4 tot 25 kg
Bovendien schreef ik wat betreft de datum: “als het doorgaat”.

Dit lijkt mij niet helemaal te kloppen. Volgens mij gaan de klasseringen A1 t/m A3 over het soort vlucht dat je maakt en de risicoprofielen daarvan, terwijl de CE-classificaties C0 t/m C4 gaan over het soort drones dat wordt verkocht (als die die classificaties eenmaal hebben).
 
Ja, ik snap je.
Maar ik bedoel met al mijn categorie indelingen de CX klassen.
En dat label bepaalt op den duur in welke open subcategorie je terechtkomt.
A1: boven mensen
A2: dichtbij mensen
A3: ver van verbouwing en mensen.
Even grofweg opgenoemd.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dat klopt niet.
A2 vanaf 0 gram?
A1 is vanaf 0 tot 900 gram.
A2 is vanaf 900 gram tot 4 kg
A3 van 4 tot 25 kg
Bovendien schreef ik wat betreft de datum: “als het doorgaat”.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Er zijn in de EU verordening geen ondergrenzen geformuleerd voor de Cx labels, vandaar de 0.

C0: 0-250 gram
C1: 0-900 gram
C2: 0-4 kilo
C3/C4: 0-25 kilo

Per 1 januari 2024 actief.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenV1
Er zijn in de EU verordening geen ondergrenzen geformuleerd voor de Cx labels, vandaar de 0.

C0: 0-250 gram
C1: 0-900 gram
C2: 0-4 kilo
C3/C4: 0-25 kilo

Per 1 januari 2024 actief.
Goed dat dit nu duidelijk hier staat. Teveel wordt de c en de a verward en te vaak wordt het verkeerd vermeld. Dankje Sem
 
en laten we eens met z'n allen proberen het niet over CE labels te hebben. Dat gaat namelijk over iets heel anders. Blijkbaar is dat iets wat moeilijk uit te roeien is.
 
Wat een merkwaardige discussie. Volgens mij worden de begrippen `gewicht` en `categorie/subcategorie` door elkaar gehaald.
Het antwoord van de ILT laat aan duidelijkheid niks te wensen over, het staat al in de eerste regel: Het gewicht van uw drone bepaalt dat uw dronevlucht in subcategorie A2 van de categorie OPEN valt. Gewicht- subcategorie- categorie. En je mag ook in A3 vliegen. Er had nog bij kunnen staan: je mag ook in A1 vliegen (beide subcategorieën met bij behorende regels). Die verschillende begrippen kun je niet naar eigen goeddunken gaan mixen. Ik kan me voorstellen dat Snitsernl het een aantrekkelijke optie vindt (met zijn Hubsan) ;).
Maar het klopt niet, ook al niet omdat het Vaardigheidsbewijs inhoudt: een online cursus volgen, een online kennistest (40 keuzevragen) afleggen met goed gevolg (dit heet Bewijs van voltooiing, goed voor open subcategorie A1 en A3) en daarnaast een klassikaal theoretisch examen met 30 aanvullende vragen met goed gevolg hebben doorlopen plus een verklaring dat je voldoende praktijkkennis hebt opgedaan.
Samengevat: met een drone boven de 500 gram, heb je een Vaardigheidsbewijs nodig. Volgens mij.
Fijn weekend allemaal en vlieg ze !
 
Ik kan me voorstellen dat Snitsernl het een aantrekkelijke optie vindt (met zijn Hubsan) ;).
Foute aanname. Je hebt me niet begrepen. Ik weet dat ik met mijn Hubsan Zino enkel in A3 mag vliegen. Op grond van de huidige regels én die van na 2023.

Ik heb namelijk enkel het vliegbewijs A1/A3. Niet A2.

Maar het is inderdaad een rare discussie geworden waar verschillende leden over verschillende zaken praten. Dat maakt het erg verwarrend.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt steeds gekker! De volgende die weer iets schrijft hierover moet aspirines meeleveren. Moderator(s)?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Wat de situatie verwarrend maakt is dat we tot 1 januari 2024 met een overgangsregeling te maken hebben, terwijl we wachten op de eerste drones die een Cx label krijgen. Het is goed om in de gaten te hebben dat we uiteindelijk wel over gaan op die Cx labels.

Met een huidige drone, zonder Cx label, tussen de 500 gram en 2 kilo mag je zonder A2 certificaat vliegen in subcategorie A3.
Je vliegt dan wel op minimaal 150 meter afstand van woonwijken enz.

Het A2 certificaat (dat door de ILT het Vaardigheidsbewijs wordt genoemd) is bedoeld voor alle huidige drones (zonder Cx label) tussen de 500 gram en 2 kilo om in bebouwde omgeving mee te vliegen. In dat geval moet je eerst een A2 certificaat hebben gehaald. Vanaf 1 januari 2024 vlieg je met drones zonder Cx label vanaf 250 gram automatisch in subcategorie A3.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet49 en JH54