Vliegen in opdracht (Belgie)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Pdrke

New Member
Lid geworden
26 mei 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
59
Locatie
Bredene-Belgie
Hallo,
even 2 vraagjes waar ik niet direct een antwoord op vind.
Ik heb een dji mini2, heb A1/A3.
Mijn bedrijf waar ik werk heeft gevraagd of ik regelmatig eens wat lucht fotos wil nemen.
alles uiteraard binnen de geldende regels.
1) Hoe zit het met de verzekering ? Moet ik een extra verzekering nemen als piloot of kan/mag/moet mijn bedrijf een verzekering nemen?
2) Ik ben geregistreerd als exploitant. Moet mijn bedrijf ook geregistreerd zijn als exploitant wanneer
a: ik met mijn eigen drone vlieg
of
b: wanneer mijn bedrijf beslist om zelf een dji mini2 aan te schaffen waar ik mee vlieg?
 
Hey,

Je bent zelfstandige in bijberoep (50% half time werknemer, de rest voor jezelf onder BTW nr)
Je bent volledig zelfstandig eenmanszaak of bedrijf.
Je bent werknemer.

Je bent werknemer vermoed ik, alles wat je doet tijdens je werkuren valt onder de noemer werknemer/werkgever.

Elk bedrijf in België is wettelijk verplicht om zich te verzekeren met onder andere:
-Beroepsaansprakelijkheidsverzekering afhankelijk van de (verschillende)bedrijfsactiviteit.
-Arbeidsongevallenverzekering wanneer er personeel (werknemer) in dienst is.
-BA(burgerlijk) in sommige gevallen ( bv horeca).
Er zijn er nog meer, dit afhankelijk van de eenmansbedrijfsactiviteiten of alle activiteiten als onderneming.

Je vliegt tijdens je werkuren als werknemer met een drone, dan is je werkgever verplicht zich te verzekeren voor de activiteiten van zijn werknemer.
Het kan zijn dat er voor het vliegen met drone( zelf weet ik dit niet)de onderneming en ondernemingsnummer een extra activiteit nodig is, dit eerst bijschrijven via de kruispuntbank.
De werkgever dient ook aan te kunnen tonen dat de werknemers voldoende geschoold zijn en/of beschikken over geldige bewijzen ( rijbewijs, vliegbrevet, machinist van machines, medische attesten,..).

In dit geval lijkt het erop dat het bedrijf zich best registreert, kan ook handige zijn om toestemming te verkrijgen in no-fly zones waar het als particulier misschien dan niet altijd kan. Bedrijf kan dan de gepaste mensen inhuren of in dienst nemen om de vliegopdrachten te verzorgen.

Ik ben van mening dat je je eigen privé spullen niet gebruikt voor je werk, maar het kan.
Een mini drone kopen (+misschien ook update naar een betere computer voor beeldbewerking) zal voor het bedrijf nu niet de kost van het jaar zijn hé.

Als piloot cq werknemer hou je aan de vliegregels conform de wet.

Vliegen met een mini tot 250gr kan zonder A1/A3, toch is het hebben van A1/A3 toch een goed dingetje.
Heel goed dat je dus beschikt over een A1/A3.

Ik zou zeggen veel plezier met je nieuwe job.;)

Max