Vliegen in Natura 2000

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

marcovv

New Member
Lid geworden
30 jan 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
50
Locatie
ridderkerk
Ik herken de vertwijfeling. Inderdaad is het zo dat als je alle regels 100% volgens de letter van de wet opvolgt, je drone in veel gevallen aan de grond zal blijven staan. Daarom is het raadzaam om soms wat meer te handelen naar de geest van de wet, en daarbij past ook enige subjectieve interpretatieruimte.

In dit geval zou ik echter voorzichtig zijn ivm de aanwezigheid van dat militaire gebouw. In veel landen zijn ze vaak nogal zenuwachtig als je iets met camera's of drones doet in de buurt van militaire complexen, zo ook in Frankrijk. Beter het risico niet wagen dus. Maar anders had ik jouw redering meer dan logisch gevonden.

Een soortgelijk euvel hebben we in Nederland met Natura 2000. Formeel mag je niet opstijgen/landen in veel N2000-gebieden (waardoor je bijvoorbeeld niet boven het IJsselmeer zou mogen vliegen). Maar naast het gebied je drone laten opstijgen en het dan (op enige hoogte) overvliegen, daar valt weinig tegen in te brengen. Zo lang je oplet dat je de boel niet bewust verstoort.
vraagje van een beginner. Waar kan je zien of je wel of niet in een narura 2000 gebied mag vliegen? Ik zoek me suf in alle natura 2000 documenten

Mvg
 
Is ook bijna niet te doen. Maar als je niet in het broedseizoen vliegt of in de buurt van rustende of foeragerende dieren is er volgens mij wel wat mogelijk. De stelregel is dat je niet de rust verstoord. Dus als je een heleboel ganzen of zeehonden ziet ben je verkeerd bezig.
 
Rijkswaterstaat heeft een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren naar de gevolgen van het vliegen boven Natura 2000 gebied. Het rapport vind je hier: https://www.dronewatch.nl/wp-content/uploads/2020/10/RWS-Handleiding-drones-en-Natura-2000.pdf

Daaruit is een stroomschema gemaakt wat ik hanteer als leidraad:
RWS-stroomschema-professionele-dronevlieger-Natura-2000-scaled.jpg


Zoals je ziet kan er best veel, zeker als je de drone ook nog boven de 50 meter houdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: El Tigre de Aruba
Daaruit is een stroomschema gemaakt wat ik hanteer als leidraad:
Je kunt dit hanteren om te kijken of je de Wnb wel of niet overtreed maar beantwoordt niet de vraag "Waar kan je zien of je wel of niet in een narura 2000 gebied mag vliegen" Of je er legaal mag vliegen hang van meerdere zaken af. Goed rapport trouwens!!
 
Iemand een idee of er nergens een gemakkelijke kaart beschikbaar is i.p.v. deze?
Belgie: https://natura2000.vlaanderen.be/natura-2000-gebieden
Deze werkt bij mij zeer onhandig op mijn smartphone.
Ik zoek iets die gelijkaardig werkt zoals de droneguide map voor België.
Daar kan je locatie aanvinken waar je op dit moment staat en zo kan je direct zien of je er mag vliegen of niet.
Voor natura 2000 gebieden zou dit ook handig zijn. Ik weet namelijk niet altijd van tevoren waar ik beelden wil nemen en weet dat je niet in natura 2000 mag dronen.
Dus dit lijkt dan handig om dan een kaart te openen en locatie aanzetten om te zien of je in een natura 2000 gebied staat of niet.

Mvg Wes.
 
In Nederland heb je officieel toestemming nodig van de provincie en de beheerder dacht ik maar die zal je niet als particulier krijgen


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
In Nederland heb je officieel toestemming nodig van de provincie en de beheerder dacht ik maar die zal je niet als particulier krijgen


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
In België is het ook zo. Maar ik zoek een handige app of kaart zodat ik snel op de plaats zelf kan checken of het natura2000 gebied is of niet. Net zoals ik nu kan checken met droneguide app of het een no fly zone is of niet waar ik op dat moment sta.
 
In Nederland heb je officieel toestemming nodig van de provincie en de beheerder dacht ik maar die zal je niet als particulier krijgen


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Klopt helemaal. Als particulier kun je hooguit uitzoeken of het betreffende deel van Natura2000 ook is uitgesloten voor drones. Dat is best lastig want niet makkelijk te lezen. Stelregel: wanneer het nooit in de Staatscourant is gepubliceerd als zijnde verboden voor drones dan mag je er vliegen mits er geen andere restricties op rusten die je kunt vinden op b.v. GoDrone.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hmm, ja ben er ook mee bezig geweest. Wilde graag een drone-opname maken in de Loonse en Drunense duinen, je weet wel een soort strand maar dan zonder zee. Het is een werkelijk prachtig natuurgebied en was getipt door een artikel van Coolblue over drone ervaringen in 2022. Nou, omdat ik me graag aan de regels hou begonnen met een aanvraag voor een vergunning. Na een zoektocht van 2 weken (per e-mail en telefoon) waarbij ik van de ene ambtelijke organisatie naar de andere werd gestuurd, uiteindelijk bij het juiste loket aangekomen. En ja hoor een vergunning was heel goed mogelijk, kosten van de leges € 3.500,00 !!! (zegge: vijendertighonderd euro) Zonder drone toch nog genoten van dit prachtige natuurgebied. Wat ik wel opvallend vond was dat op de prachtige fietspaden, dwars door het bos het wel toegestaan is om met 3 scooters zonder uitlaat zo hard mogelijk te rijden!!!! Kennelijk verstoren die de natuurlijke habitat niet.
Vraag me overigens af of bij het opstellen van al die regeltjes ook drone-liefhebbers zijn aangeschoven, die een reëel beeld kunnen schetsen van de extra overlast van een dronevlucht op 60 meter boven een zandvlakte, waar toch al veel recreanten aanwezig zijn en op verschillende plaatsen wordt gevoetbald etc.
 
Hmm, ja ben er ook mee bezig geweest. Wilde graag een drone-opname maken in de Loonse en Drunense duinen, je weet wel een soort strand maar dan zonder zee. Het is een werkelijk prachtig natuurgebied en was getipt door een artikel van Coolblue over drone ervaringen in 2022. Nou, omdat ik me graag aan de regels hou begonnen met een aanvraag voor een vergunning. Na een zoektocht van 2 weken (per e-mail en telefoon) waarbij ik van de ene ambtelijke organisatie naar de andere werd gestuurd, uiteindelijk bij het juiste loket aangekomen. En ja hoor een vergunning was heel goed mogelijk, kosten van de leges € 3.500,00 !!! (zegge: vijendertighonderd euro) Zonder drone toch nog genoten van dit prachtige natuurgebied. Wat ik wel opvallend vond was dat op de prachtige fietspaden, dwars door het bos het wel toegestaan is om met 3 scooters zonder uitlaat zo hard mogelijk te rijden!!!! Kennelijk verstoren die de natuurlijke habitat niet.
Vraag me overigens af of bij het opstellen van al die regeltjes ook drone-liefhebbers zijn aangeschoven, die een reëel beeld kunnen schetsen van de extra overlast van een dronevlucht op 60 meter boven een zandvlakte, waar toch al veel recreanten aanwezig zijn en op verschillende plaatsen wordt gevoetbald etc.

Dit toont maar weer aan dat ze er gewoon een verdienmodel van proberen te maken. Alles mag zolang je maar genoeg centen hebt.
Dat is hetzelfde als dat de westerschelde "natura2000" is. Een drone vlucht ho maar maar een gigantische tanker of containerschip, kom maar door!

Daarom zoals bovenstaande, als er nergens expliciet staat dat dronevluchten verboden zijn, zal ik er gewoon vliegen, uiteraard met gezond verstand en zonder anderen tot last te zijn.
Enige nadeel hiervan is dat het heel veel lees en zoekwerk is.
 
Het onderwerp Natura2000 is echt een kriem waar veel onduidelijk over is. Ook bij de organisaties kan je merken dat de regels niet altijd even helder zijn. Iets waar uit alle kanten veel geroepen wordt en vanuit deze hoek vaak gevraagd wordt naar duidelijkheid. Het schema wat The_Order noemt is dacht ik in samenwerking met @wdejager opgesteld en is er ook 1 voor recreatief gebruik opgesteld.

Na een zoektocht van 2 weken (per e-mail en telefoon) waarbij ik van de ene ambtelijke organisatie naar de andere werd gestuurd, uiteindelijk bij het juiste loket aangekomen. En ja hoor een vergunning was heel goed mogelijk, kosten van de leges € 3.500,00 !!!
In het beheerplan van Loonse en Drunense Duinen & Leemkuilen kan ik niets vinden over drones, modelvliegtuigen, vliegen of iets dergelijks. Ook niet iets over commercieel media maken in het gebied. Ik ben dan heel benieuwd waar ze die vergunning op hebben gebasseerd. Nu is het beheerplan uit 2017, misschien goed dat ze die een keer herzien.

Dat is hetzelfde als dat de westerschelde "natura2000" is. Een drone vlucht ho maar maar een gigantische tanker of containerschip, kom maar door!
In het beheerplan van de Westerschelde (Westerschelde & Saeftinghe) vind ik wel iets over burgerluchtvaart en recreatieve vluchten, deze dienen op een minimale hoogte van 300 meter uitgevoerd te worden. Of drones ook onder recreatieve vluchten vallen is mij niet bekend. Misschien weet @wdejager hier meer over als goeroe vanuit de dronecommunity (mag ik je zo noemen?).
Het beheerplan van de Westerschelde is echter van 2016-2022, ik heb niet nagekeken of deze daarna stilzwijgend van kracht blijft. Al is dat een discussie waar je denk ik ver van weg moet willen blijven en eieren voor je geld moet kiezen.

Overzicht van de beheerplannen is trouwens terug te vinden op BIJ12: Natura 2000 beheerplannen - BIJ12
 
  • Leuk
Waarderingen: Hardred
In het beheerplan van de Westerschelde (Westerschelde & Saeftinghe) vind ik wel iets over burgerluchtvaart en recreatieve vluchten, deze dienen op een minimale hoogte van 300 meter uitgevoerd te worden. Of drones ook onder recreatieve vluchten vallen is mij niet bekend. Misschien weet @wdejager hier meer over als goeroe vanuit de dronecommunity (mag ik je zo noemen?).
Het beheerplan van de Westerschelde is echter van 2016-2022, ik heb niet nagekeken of deze daarna stilzwijgend van kracht blijft. Al is dat een discussie waar je denk ik ver van weg moet willen blijven en eieren voor je geld moet kiezen.

Overzicht van de beheerplannen is trouwens terug te vinden op BIJ12: Natura 2000 beheerplannen - BIJ12
Klopt inderdaad. Maar dit kan op een heleboel verschillende manieren geïnterpreteerd worden, in mijn optiek geldt dit voor kleine luchtvaart zoals helikopters, zweefvliegtuigen etc.

Ik vlieg er zelf wel maar zou ook niet moeilijk doen als mij gevraagd zou worden om te vertrekken.
Gelukkig nog nooit last van gehad :)

Daarbij valt de westerschelde onder beheer van rijkswaterstaat, die met hun stroomschema aangeven dat mijn vlucht prima uitgevoerd kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet Snot
Het onderwerp Natura2000 is echt een kriem waar veel onduidelijk over is. Ook bij de organisaties kan je merken dat de regels niet altijd even helder zijn. Iets waar uit alle kanten veel geroepen wordt en vanuit deze hoek vaak gevraagd wordt naar duidelijkheid. Het schema wat The_Order noemt is dacht ik in samenwerking met @wdejager opgesteld en is er ook 1 voor recreatief gebruik opgesteld.


In het beheerplan van Loonse en Drunense Duinen & Leemkuilen kan ik niets vinden over drones, modelvliegtuigen, vliegen of iets dergelijks. Ook niet iets over commercieel media maken in het gebied. Ik ben dan heel benieuwd waar ze die vergunning op hebben gebasseerd. Nu is het beheerplan uit 2017, misschien goed dat ze die een keer herzien.


In het beheerplan van de Westerschelde (Westerschelde & Saeftinghe) vind ik wel iets over burgerluchtvaart en recreatieve vluchten, deze dienen op een minimale hoogte van 300 meter uitgevoerd te worden. Of drones ook onder recreatieve vluchten vallen is mij niet bekend. Misschien weet @wdejager hier meer over als goeroe vanuit de dronecommunity (mag ik je zo noemen?).
Het beheerplan van de Westerschelde is echter van 2016-2022, ik heb niet nagekeken of deze daarna stilzwijgend van kracht blijft. Al is dat een discussie waar je denk ik ver van weg moet willen blijven en eieren voor je geld moet kiezen.

Overzicht van de beheerplannen is trouwens terug te vinden op BIJ12: Natura 2000 beheerplannen - BIJ12

In het provinciale "Beheerplan Loonse en Drunense Duinen & Leemkuilen" = 131. Loonse en Drunense Duinen & Leemkuilen - BIJ12 kom ik ook niets tegen over dronen. Je bent dan dus ook niet vergunningsplichtig. Een provincie kan geen vergunning afgeven voor iets wat niet vergunningsplichtig is.
Je hebt wel altijd (ook buiten N2000-gebeiden!) te maken met de Wet Natuurbescherming = wetten.nl - Regeling - Wet natuurbescherming - BWBR0037552, die 'opzettelijk verstoren van flora en fauna' verbiedt.

Ik ben dan ook benieuwd welke instantie EUR 3500 in rekening zou willen brengen voor een Vergunning?
 
Tijdens een zoektocht vond ik de brochure van Rijkswaterstaat over Nature 2000 weer eens terug (op Rijkswaterstaat publiceert richtlijnen voor dronevluchten boven Natura 2000-gebieden | Dronewatch).

Hier staat het volgende in geschreven:
Stappenplan m.b.t. het vliegen met een drone
Het beheerplan van een Natura 2000-gebied is de eerste ingang om te raadplegen voordat wordt gevlogen boven een Natura 2000-gebied. Er zijn twee opties:
  • dronegebruik is gereguleerd in het beheerplan. In dit geval is duidelijk waar en/of wanneer met een
    drone gevlogen mag worden. Bij afwijken hiervan zal een vergunning moeten worden aangevraagd.
  • dronegebruik wordt niet als activiteit genoemd in het beheerplan. In beginsel moet dan een vergunning
    worden aangevraagd. Gezien duur en kosten van dergelijke procedures is het aan te raden om eerst contact op te nemen met de ‘voortouwnemers’ van het betreffende gebied (te raadplegen op: www.bij12.nl/onderwerpen/natuur-en-landschap/natura-2000-beheerplannen/).
Vliegen in Natura 2000 is dus niet toegestaan, tenzij anders staat beschreven.
 
Tijdens een zoektocht vond ik de brochure van Rijkswaterstaat over Nature 2000 weer eens terug (op Rijkswaterstaat publiceert richtlijnen voor dronevluchten boven Natura 2000-gebieden | Dronewatch).

Hier staat het volgende in geschreven:

Vliegen in Natura 2000 is dus niet toegestaan, tenzij anders staat beschreven.

Onjuist. Niet 'alles is verboden' tenzij genoemd wordt dat het is toegestaan. En... een richtlijn is geen wet.
Verder gaat het hier om een Vergunning in het kader van de nieuwe Wet Natuurbescherming. Die Wet Natuurbescherming staat los van N2000-regelgeving. Die Wet Natuurbescherming geldt niet alleen voor N2000-gebieden, maar die Wet Natuurbescherming geldt overal in Nederland. Ook buiten N2000-gebieden.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
goedemiddag,
heb verschillende posts gelezen, maar vind het nog niet heel duidelijk waar ik wel of nog mag vliegen qua natura200 gebieden.
zou bijvoorbeeld willen weten of ik nu wel of niet mag vliegen in kinderdijk ?
 
goedemiddag,
heb verschillende posts gelezen, maar vind het nog niet heel duidelijk waar ik wel of nog mag vliegen qua natura200 gebieden.
zou bijvoorbeeld willen weten of ik nu wel of niet mag vliegen in kinderdijk ?
.
Je mag je drone niet operationeel bedienen als je je binnen een N2000-gebied bevindt, indien dat door de Provincie in het bewuste Beheerplan is opgenomen.
Als je onder "in Kinderdijk" het N2000-gebied: Boezems Kinderdijk (106. Boezems Kinderdijk - BIJ12) bedoelt, dan check je het geldende Beheerplan (https://www.bij12.nl/wp-content/uploads/2020/09/Natura-2000-Beheerplan-106-Boezems-Kinderdijk.pdf).
Het Beheerplan zou geldig zijn tot 2019, maar die geldigheid is met vier jaar verlengd.
In het Beheerplan zocht ik op op termen die iets te maken zouden kunnen hebben met drone-vliegen. Ik kom zo een-twee-drie niets tegen. Dan is het dus niet verboden.
(Onder punt 7.3.14 staat wel iets over Luchtvaart, maar niet over drones.)
Wat niet wegneemt, dat je wel te maken hebt met de Wet Natuurbescherming. Maar daar heb je altijd mee te maken; waar je ook in NL bent.
En... als je je niet op openbaar terrein zou bevinden, dan kan de beheerder/eigenaar van het terrein voorwaarden verbinden aan het gebruik van het terrein. Net als het mogelijk is om loslopende honden te verbieden, kan de beheerder/eigenaar het bedienen van drones op zijn terrein ook verbieden.
(Ik heb overigens niet gecheckt hoe Kinderdijk ligt ten opzichte van bijvoorbeeld de CTR van Rotterdam Airport.)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb overigens niet gecheckt hoe Kinderdijk ligt ten opzichte van bijvoorbeeld de CTR van Rotterdam Airport.
Kinderdijk ligt er buiten.
Maar dan ook echt maar net...
(Die scherpe punt tegen de CTR grens hoort er nog net bij)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230330_105406.jpg
    Screenshot_20230330_105406.jpg
    283,5 KB · Weergaven: 29