Hallo, heeft hier iemand op het forum al eens in Luxemburg gevlogen of weet iemand iets van de regelgeving aldaar. We gaan een weekendje naar Luxemburg en vroeg me af of daar andere regels gelden dan in Nederland
Hallo, heeft hier iemand op het forum al eens in Luxemburg gevlogen of weet iemand iets van de regelgeving aldaar. We gaan een weekendje naar Luxemburg en vroeg me af of daar andere regels gelden dan in Nederland
Hoi @Henk1967,
Al meermaals heb ik de regels voor Luxemburg opgezocht en ik kom niet verder dan de Europese regels en een kaartje van ze.
Hun beginpagina over vliegen met drones is te vinden op: Drones
Informatie over welke regels wanneer gehandhaafd worden is te vinden op: Let Me Fly
Hier kan je zien dat er niet veel bijzonders is. Zo heb ik ook 's nachts gevlogen (met de wettelijk verplichte groene strobo).
De kaart met de zones is te vinden op http://g-o.lu/3/TNiC. Hier kan je 2 lagen aanzetten omdat ze verschil maken tussen maximaal 50 meter hoog en maximaal 120 meter hoog. Bij DJI merk ik soms dat die nog alarm geeft boven (als ik het me goed herinner) 90 meter. Maar dat zijn dan oude regels.
Het is een mooi land waar ze gelukkig niet veel aan banden leggen. Houd er wel rekening mee dat er gerekend wordt met hoogte vanaf de grond. Dus als je bovenop een heuvel vertrekt en naar een vallei vliegt, dat je dan vooraf moet kijken hoeveel het omlaag gaat en je niet boven de 120 meter vanaf de grond komt.
Veel plezier!
Wil je me ook vertellen waar je dat hebt gelezen?Je schrijft dat je ‘s nachts gevlogen hebt? Dat mag in Luxemburg net zo min als in Nederland. Tenzij je geautoriseerd bent natuurlijk maar dat gebeurt niet zomaar. Ik reageerde hier maar even op voor het geval dat vakantiegangers aldaar gaan denken dat dit mag.
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Dank je wel voor je antwoord.Het staat in een van de linkjes die je zelf hebt ingestuurd.
Je hoort geautoriseerd te zijn.
Zelfs helikopterpiloten krijgen pas toestemming voor vliegen op zicht in de nacht als de CAA (Civil Aviation Authority) er toestemming voor geeft.
Dan lijkt me dat een drone, die ook deelneemt aan het luchtverkeer, dus niet mag nachtvliegen zonder vergunning.
In Amerika schijnt het wel te mogen maar of het ergens in Europa mag, dat weet ik niet.
Het lijkt me dat het door ons behaalde papiertje Europees is en overal dezelfde regels gelden.
(Maar dat kan ik mis hebben)
Het is een mooie heldere nacht nu en ik ga even lekker naar buiten. Naar de sterren kijken natuurlijk.
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Je hoort geautoriseerd te zijn.
Zelfs helikopterpiloten krijgen pas toestemming voor vliegen op zicht in de nacht als de CAA (Civil Aviation Authority) er toestemming voor geeft.
Dan lijkt me dat een drone, die ook deelneemt aan het luchtverkeer, dus niet mag nachtvliegen zonder vergunning.
In Amerika schijnt het wel te mogen maar of het ergens in Europa mag, dat weet ik niet.
Het lijkt me dat het door ons behaalde papiertje Europees is en overal dezelfde regels gelden.
With a drone with a mass less than 500gr, you can operate in the OPEN Category, Sub-category A1:
The registration for UAS operators is mandatory in your country of residence in order to get a personal identification code to stick on your UAS.
- without applying for an authorization,
- on an maximum height of 120m,
- out of the UAS geographical zones (restricted areas),
- and respecting all the rules published in the regulation
- No minimum distance
- Please note that this additional equipment will change the take off weight of your drone (over 250gr) and thus makes the OPEN A1/A3 qualification mandatory.
- Night flights are allowed in the OPEN category. However, your drone must be equipped with a green flashing light.
Please note that overflying an assembly of people is strictly prohibited.