Vliegen in Luxemburg

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Henk1967

New Member
Lid geworden
13 jan 2023
Berichten
6
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
56
Locatie
Stadskanaal
Hallo, heeft hier iemand op het forum al eens in Luxemburg gevlogen of weet iemand iets van de regelgeving aldaar. We gaan een weekendje naar Luxemburg en vroeg me af of daar andere regels gelden dan in Nederland
 
Hoi @Henk1967,

Al meermaals heb ik de regels voor Luxemburg opgezocht en ik kom niet verder dan de Europese regels en een kaartje van ze.
Hun beginpagina over vliegen met drones is te vinden op: Drones

Informatie over welke regels wanneer gehandhaafd worden is te vinden op: Let Me Fly
Hier kan je zien dat er niet veel bijzonders is. Zo heb ik ook 's nachts gevlogen (met de wettelijk verplichte groene strobo).

De kaart met de zones is te vinden op http://g-o.lu/3/TNiC. Hier kan je 2 lagen aanzetten omdat ze verschil maken tussen maximaal 50 meter hoog en maximaal 120 meter hoog. Bij DJI merk ik soms dat die nog alarm geeft boven (als ik het me goed herinner) 90 meter. Maar dat zijn dan oude regels.

Het is een mooi land waar ze gelukkig niet veel aan banden leggen. Houd er wel rekening mee dat er gerekend wordt met hoogte vanaf de grond. Dus als je bovenop een heuvel vertrekt en naar een vallei vliegt, dat je dan vooraf moet kijken hoeveel het omlaag gaat en je niet boven de 120 meter vanaf de grond komt.

Veel plezier!
 
Hallo, bedankt voor de reactie op mijn vraag. Hier kan ik wel wat mee. Nu maar mooie plaatjes en filmpjes schieten.
 
Hallo, heeft hier iemand op het forum al eens in Luxemburg gevlogen of weet iemand iets van de regelgeving aldaar. We gaan een weekendje naar Luxemburg en vroeg me af of daar andere regels gelden dan in Nederland

Grappig heb me A1/A3 via Luxemburg gehaald. In open categorie kan je daar gewoon vliegen. Zij hanteren ook de EU wetten.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hoi @Henk1967,

Al meermaals heb ik de regels voor Luxemburg opgezocht en ik kom niet verder dan de Europese regels en een kaartje van ze.
Hun beginpagina over vliegen met drones is te vinden op: Drones

Informatie over welke regels wanneer gehandhaafd worden is te vinden op: Let Me Fly
Hier kan je zien dat er niet veel bijzonders is. Zo heb ik ook 's nachts gevlogen (met de wettelijk verplichte groene strobo).

De kaart met de zones is te vinden op http://g-o.lu/3/TNiC. Hier kan je 2 lagen aanzetten omdat ze verschil maken tussen maximaal 50 meter hoog en maximaal 120 meter hoog. Bij DJI merk ik soms dat die nog alarm geeft boven (als ik het me goed herinner) 90 meter. Maar dat zijn dan oude regels.

Het is een mooi land waar ze gelukkig niet veel aan banden leggen. Houd er wel rekening mee dat er gerekend wordt met hoogte vanaf de grond. Dus als je bovenop een heuvel vertrekt en naar een vallei vliegt, dat je dan vooraf moet kijken hoeveel het omlaag gaat en je niet boven de 120 meter vanaf de grond komt.

Veel plezier!

Je schrijft dat je ‘s nachts gevlogen hebt? Dat mag in Luxemburg net zo min als in Nederland. Tenzij je geautoriseerd bent natuurlijk maar dat gebeurt niet zomaar. Ik reageerde hier maar even op voor het geval dat vakantiegangers aldaar gaan denken dat dit mag.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Je schrijft dat je ‘s nachts gevlogen hebt? Dat mag in Luxemburg net zo min als in Nederland. Tenzij je geautoriseerd bent natuurlijk maar dat gebeurt niet zomaar. Ik reageerde hier maar even op voor het geval dat vakantiegangers aldaar gaan denken dat dit mag.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Wil je me ook vertellen waar je dat hebt gelezen?
Ik heb het meermaals gezocht, nooit wat over gevonden. In 1 van m'n linkjes staat dat het authorized is in de open category. Of ik interpreteer het verkeerd maar dan ben je toch in de open categorie geauthoriseerd om een nachtvlucht uit te voeren?

In Nederland is dat geregeld in andere wetgeving dan voor UAS. Dat het iets is wat ook voor bemande vliegtuigen geld enzo. Maar het is soms zo lastig om alles boven water te krijgen wat wel en niet mag.
 
Het staat in een van de linkjes die je zelf hebt ingestuurd.
Je hoort geautoriseerd te zijn.
Zelfs helikopterpiloten krijgen pas toestemming voor vliegen op zicht in de nacht als de CAA (Civil Aviation Authority) er toestemming voor geeft.
Dan lijkt me dat een drone, die ook deelneemt aan het luchtverkeer, dus niet mag nachtvliegen zonder vergunning.
In Amerika schijnt het wel te mogen maar of het ergens in Europa mag, dat weet ik niet.
Het lijkt me dat het door ons behaalde papiertje Europees is en overal dezelfde regels gelden.
(Maar dat kan ik mis hebben)
Het is een mooie heldere nacht nu en ik ga even lekker naar buiten. Naar de sterren kijken natuurlijk.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het staat in een van de linkjes die je zelf hebt ingestuurd.
Je hoort geautoriseerd te zijn.
Zelfs helikopterpiloten krijgen pas toestemming voor vliegen op zicht in de nacht als de CAA (Civil Aviation Authority) er toestemming voor geeft.
Dan lijkt me dat een drone, die ook deelneemt aan het luchtverkeer, dus niet mag nachtvliegen zonder vergunning.
In Amerika schijnt het wel te mogen maar of het ergens in Europa mag, dat weet ik niet.
Het lijkt me dat het door ons behaalde papiertje Europees is en overal dezelfde regels gelden.
(Maar dat kan ik mis hebben)
Het is een mooie heldere nacht nu en ik ga even lekker naar buiten. Naar de sterren kijken natuurlijk.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Dank je wel voor je antwoord.
Ik ben nog niet helemaal overtuigt van je argumenten, mede omdat CAA alleen UK is welke steeds meer afwijkt van de EU regels. Kijk op YouTube naar Geeksvana (https://youtube.com/@Geeksvana), die is daar laatste maanden druk mee bezig.
Maar ik duik er zelf nogmaals keer in. Ik wil liever zo min mogelijk onwetend zijn en de hobby daarmee zo vrij mogelijk houden.

Weer terug naar de topic. Mooi land, lekker vliegen daar. Even de kaart in de gaten houden, maar de mensen zijn er heel vriendelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wat je zegt maar lees nu wat er staat achter het nachtvliegen: authorized.
Dat betekent niet dat je zomaar mag vliegen in het donker want dan had er “allowed” gestaan. Het betekent hier niets minder dan dat je een autorisatie moet hebben.
De CAA moet in Luxemburg nog steeds toestemming geven voor de nachtvluchten van helikopters.
Waarmee ik het helemaal eens met je bent is dat het een prachtig land is. Ken zo’n beetje alle hoekjes daar. Alle promenades gelopen daar en in Larochette 3x opgetreden met de band. Helaas was ik toen nog geen drone-fanaat.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Je hoort geautoriseerd te zijn.
Zelfs helikopterpiloten krijgen pas toestemming voor vliegen op zicht in de nacht als de CAA (Civil Aviation Authority) er toestemming voor geeft.
Dan lijkt me dat een drone, die ook deelneemt aan het luchtverkeer, dus niet mag nachtvliegen zonder vergunning.
In Amerika schijnt het wel te mogen maar of het ergens in Europa mag, dat weet ik niet.
Het lijkt me dat het door ons behaalde papiertje Europees is en overal dezelfde regels gelden.

Je mag in de open category gewoon ‘s nachts vliegen, behalve in de landen waar het niet mag.

In bv Noorwegen en België mag je gewoon ‘s nachts vliegen,uiteraard binnen VLOS.
 
Weet je ook iets over Luxemburg?
Want ik word nu toch wel nieuwsgierig


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb de Luxemburgse A1/A3-cursus gedaan en daar heb ik geleerd dat je ook 's nachts mag vliegen. Je moet echter wel zo'n (groen?) lichtje hebben, maar dat hebben de mini's...
 
Ik kan er niet langer meer tegen. Heb maar een e-mail gestuurd naar Luxemburg. Wanneer ik antwoord heb zal ik dat hier plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM
Je haalt me de telefoon uit de mond. Wilde iemand uit Larochette bellen maar ik wacht jou antwoord nu af. Ben heel benieuwd.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hier het antwoord van DAC focal point UAS, oftewel de officiele overheidsinstantie van Luxemburg.

With a drone with a mass less than 500gr, you can operate in the OPEN Category, Sub-category A1:
  • without applying for an authorization,
  • on an maximum height of 120m,
  • out of the UAS geographical zones (restricted areas),
  • and respecting all the rules published in the regulation
  • No minimum distance
  • Please note that this additional equipment will change the take off weight of your drone (over 250gr) and thus makes the OPEN A1/A3 qualification mandatory.
  • Night flights are allowed in the OPEN category. However, your drone must be equipped with a green flashing light.
The registration for UAS operators is mandatory in your country of residence in order to get a personal identification code to stick on your UAS.

Please note that overflying an assembly of people is strictly prohibited.

Meer antwoord dan ik had gevraagd, maar een compleet en duidelijk verhaal.
 
Heel duidelijk deze. Het mag gewoon en je had dus gelijk. Wel fijn om te weten. Toch maar weer eens op bezoek gaan in Luxemburg en de verlichte kastelen filmen. Het felgroene flashlight heb ik in ieder geval al. (Die van de drones zelf vind ik wat zwakjes).
Bedankt voor je moeite.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ja, fijn om zeker te zijn dat ik niets fout deed.
Zelf heb ik deze strobo in het groen: STROBON Cree® Standalone
En dan met een 3d-print (DJI Mini/ Mini 2 Flytron LED Holder by mawiweb) en een elastiekje op m'n DJI mini 2. Dan blijft die onder de 250 gram.
Ook al zou je geen verkeer verwachten op die hoogte, is het toch fijn als ze je op afstand kunnen waarnemen.

Toevallig vandaag nog een week Luxemburg in m'n planning gezet.
Ik heb wel bij Kasteel Bourscheid (Kasteel Bourscheid · Schlasswee, 9140 Buerschent, Luxemburg) gehad dat ze daar bij de ingang en kassa een plaatje hadden dat drones verboden waren. Toen nog gevraagd, omdat het rustig was, of het toch nog mocht. Maar nee, mocht echt niet. Dat heb ik dan maar gerespecteerd (ook al hebben ze op deze manier niets over het luchtruim te zeggen) en heb ik alleen foto's met de gewone camera gemaakt.
 
Ja, ik ken het kasteel maar in de tijd dat ik daar kwam waren er nog geen drones. Dan maar promenade M lopen. (Wel de mooiste wandeltocht(en) daar. Rovershol, Preekstoel etc. En een mooi kasteel inderdaad. Ik zie je foto’s of films tegemoet.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app