Vliegen boven Natura 2000 gebied

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Lekker informatief draadje waar ik al lang op zoek naar was. Vooral de link naar de verschillende beheerplannen maken voor mij veel duidelijke voor wat betreft specifieke gebieden en wat daar dan wel-of-niet zou mogen. Al diverse hoofdstukken 4 (Beleid en Activiteiten) in verschillende beheerplannen nagelezen. Dank voor alle info!

Uiteraard dit allemaal wel toepassen met een hele grote, goede dosis gezond verstand zonder de natuur te verstoren.
Roel
 
  • Leuk
Waarderingen: Vranz van Maaren
Bedankt @Vranz van Maaren Ik was altijd in de veranderstelling dat vliegen boven een N2000 gebied per definitie was verboden maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Dat je verder de natuur niet mag verstoren dat lijkt mij nogal wiedes, dat mag je als fietser of voetganger ook niet.
Ik heb de beheersplannen eens doorgespit en zie dat er in de plannen van het Lauwersmeer, de Noordzeekustzone en de Waddenzee met geen woord gesproken wordt over Drones. De andere gebieden expliciet wel.
Men heeft het wel over laagvliegen maar het is mij niet duidelijk of dronevliegen daar ook onder valt.
 
Hallo.
Ik heb sinds kort een drone en ik probeer te snappen of ik nu wel of niet boven het markermeer mag vliegen of niet.
Het gaat me niet eens echt om het (ver) vliegen boven het meer. Maar ik zou toch wel een keer een dronie /fotos willen maken als ik een middagje met de camper op zo'n piertje sta of op een strandje (zonder camper). Ik kan me echt niet voorstellen welke natuur ik daar me zou verstoren anders dan wat muggen. Ik hoef echt niet over de oostvaardersplassen te vliegen. En een mini maakt ook bijna geen geluid. Ik heb er vorig jaar nog gevliegerd (ding van action) leuk voor de kids. Zou dat dan ook niet mogen?.

Maar als ik het beheer plan voor markermeer/ijsselmeer lees dan hebben ze het alleen over dat vliegen met profesionele drones niet mag maar dat je misschien een vrijstelling er voor kan krijgen. (https://www.bij12.nl/wp-content/upl...lan-73-IJsselmeergebied-Markermeer-IJmeer.pdf)

Ik zie nergens iets overs recreatief gebruik van drones, wel items over kitensurfen.
 
Wat maken we het weer heerlijk ingewikkeld in Nederland….

als ik in (de buurt van) natura 2000 gebieden niet mag vliegen, houd het in 100km omgeving gewoon op. Terwijl daar wel honden uitgelaten worden, brommers en auto’s rijden (met “boom” installatie) enz…. Vreemde vage wedgeving
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Voor me is ook natura200 vliegen een beetje onduidelijk… soms lees ik je mag niet, soms dat je mag onder omstandigheden, nu keek ik naar “Fly Spots” in mijn DJI Fly app en daar zijn de natura2000 gebieden naast me (Westduinpark) niet als restricted gebied getoond.

Ik snap van niets.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Voor me is ook natura200 vliegen een beetje onduidelijk… soms lees ik je mag niet, soms dat je mag onder omstandigheden, nu keek ik naar “Fly Spots” in mijn DJI Fly app en daar zijn de natura2000 gebieden naast me (Westduinpark) niet als restricted gebied getoond.
Je kunt het beste de Godrone kaart of app gebruiken om te kijken waar je wel en niet mag vliegen.
 
Had ik al gedaan. Volgens de kaart mag je niet boven de natura2000 gebieden vliegen, maar de restrictie is niet dezelfde als met een luchtruim van een vliegveld… ik weet niet misschien in een bepaalde hoogte mag je vliegen, maar misschien toch niet :)


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Nah, "volgens de kaart mag je niet boven de natura2000 gebieden vliegen" klopt denk ik niet.
Ik lees:
"Flying a drone in this area is not allowed or only allowed to a limited extent. For flying in this area, a permit may be requested from the province."
Er staat niet dat het niet zou mogen.

Had ik al gedaan. Volgens de kaart mag je niet boven de natura2000 gebieden vliegen, maar de restrictie is niet dezelfde als met een luchtruim van een vliegveld… ik weet niet misschien in een bepaalde hoogte mag je vliegen, maar misschien toch niet :)


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Nah, "volgens de kaart mag je niet boven de natura2000 gebieden vliegen" klopt denk ik niet.
Ik lees:
"Flying a drone in this area is not allowed or only allowed to a limited extent. For flying in this area, a permit may be requested from the province."
Er staat niet dat het niet zou mogen.

Precies!

Wat betekent eigenlijk “limited extent” wie bepaald dit en hoe? Ik heb ook analyses door Rijkswaterstaat gelezen waarin staat dat het leven in zulke gebieden niet door drones wordt beïnvloed, uitgezonderd van vogels, alles andere wordt niet gestoord. Maar in allerlei discussies zijn drones niet zo positief gezien dus ik zou verwachten dat je in problemen komt als je daarboven vliegt.

Wie kan ik vragen of ik boven dit specifieke gebied (Westduinpark) mag vliegen of niet en hoe?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het vliegen in N2000 gebied is in principe niet toegestaan zonder vergunning.
Met een vergunning gelden er ook nog beperkende voorwaarden (dat is die "limited extend"), zoals: niet in broedseizoen, niet boven bepaalde delen van het gebied, niet meer dan x keer per jaar, of zo. Die vergunning geven ze in principe alleen af aan beheerders van het gebied, of bedrijven die werken in opdracht van de beheerder voor de uitvoering van beheerstaken.
Per gebied kan een ander beheersplan gelden, maar qua dronevliegen komen ze allemaal wel redelijk overeen: "verboden", of "zonder vergunning verboden".
 
  • Leuk
Waarderingen: stso77
Volgens mij ben je abuis, @Eric-Jan.
"Het vliegen in N2000 gebied is in principe niet toegestaan zonder vergunning" staat bij mijn weten in geen enkele wet- of regelgeving.
Het gebruik van een drone binnen N2000-gebied is slechts "niet toegestaan" indien dat in het Beheerplan is genoemd, net als in een Beheerplan bijvoorbeeld ook auto- of brommerverkeer ook verboden kan worden. Indien er zo'n verbod zou gelden, dan zou je vergunningsplichtig zijn.
Als zo'n verbod niet in het betreffende Beheerplan is opgenomen, dan in het gebruik van een drone bij mijn weten gewoon toegestaan. Mits je de regelgeving van de Wet Natuurbescherming in acht neemt.

Het vliegen in N2000 gebied is in principe niet toegestaan zonder vergunning.
Met een vergunning gelden er ook nog beperkende voorwaarden (dat is die "limited extend"), zoals: niet in broedseizoen, niet boven bepaalde delen van het gebied, niet meer dan x keer per jaar, of zo. Die vergunning geven ze in principe alleen af aan beheerders van het gebied, of bedrijven die werken in opdracht van de beheerder voor de uitvoering van beheerstaken.
Per gebied kan een ander beheersplan gelden, maar qua dronevliegen komen ze allemaal wel redelijk overeen: "verboden", of "zonder vergunning verboden".
 
Daar heb je gelijk in, Vranz,
maar in de praktijk staat er in alle beheerplannen waar de beheerder niet de moeite heeft genomen om specifiek iets over drone vliegen te vermelden dat het zonder vergunning verboden is, want dat is de template tekst waar sinds 2014 alle herzieningen van beheerplannen op gebaseerd zijn (en in 2014 is aan alle beheerders opdracht gegeven hun beheerplannen bij te werken). Staat er wel iets specifieks over drone vliegen vermeld, dan is dat in het algemeen dat dat niet mag, of in ieder geval alleen vergund mag met eventueel nog verdere gebieds-specifieke aanvullingen.
Er zal vast een uitzondering te vinden zijn, maar in de praktijk komt het toch op die algemene uitspraak van mij neer: alleen met vergunning.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
"...maar in de praktijk staat er in alle beheerplannen waar de beheerder niet de moeite heeft genomen om specifiek iets over drone vliegen te vermelden dat het zonder vergunning verboden is"
- Heuh? Die snap ik niet. Als er niets over drone-vliegen staat, dan is het toch verboden? Dat is onbestaand in een Rechtsstaat.
Als autoverkeer niet als 'verboden' genoemd wordt, mag ik toch zo'n gebied niet in met de auto? Da's gek.
Om duidelijkheid te verkrijgen, heb ik de Beheerplannen van diverse N2000-gebieden doorgenomen en gecheckt op een drone-verbod. In het geval een drone-verbod NIET genoemd werd, heb ik de provincie aangeschreven om te vragen of ik er zou mogen vliegen. Het antwoord van de provincie:
"In uw e-mails [van ...] vraagt u mij of u een vergunning [op grond van...] nodig heeft voor het vliegen in diverse gebieden, waaronder Natura 2000-gebieden. Hierbij laat ik u weten dat u daarvoor geen vergunning nodig heeft."
In een N2000-gebied kan een verbod gelden, maar in zo'n gebied geldt niet standaard zo'n verbod.

Daar heb je gelijk in, Vranz,
maar in de praktijk staat er in alle beheerplannen waar de beheerder niet de moeite heeft genomen om specifiek iets over drone vliegen te vermelden dat het zonder vergunning verboden is, want dat is de template tekst waar sinds 2014 alle herzieningen van beheerplannen op gebaseerd zijn (en in 2014 is aan alle beheerders opdracht gegeven hun beheerplannen bij te werken). Staat er wel iets specifieks over drone vliegen vermeld, dan is dat in het algemeen dat dat niet mag, of in ieder geval alleen vergund mag met eventueel nog verdere gebieds-specifieke aanvullingen.
Er zal vast een uitzondering te vinden zijn, maar in de praktijk komt het toch op die algemene uitspraak van mij neer: alleen met vergunning.
 
Laatst bewerkt: