Vliegen boven gebouwen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Quote:

De CE-markering, die sinds 1993 van kracht is, moet door de fabrikant worden aangebracht. Door de markering op zijn producten aan te brengen, verklaart de fabrikant dat hij alle voor de markering voorziene verplichtingen naleeft en wordt hij verantwoordelijk voor het verkeer ervan in de Europese Economische Ruimte (EER).

De markering toont aan dat het product geëvalueerd werd en beantwoordt aan de Europese vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bescherming van het leefmilieu. De markering is geldig voor de producten die in de EER worden gefabriceerd en voor de producten die erbuiten worden gefabriceerd en vervolgens in de EER op de markt worden gebracht. De markering betreft onder meer:

  • speelgoed
  • elektrische apparaten
  • machines
  • medische hulpmiddelen
  • liften
  • persoonlijke beschermingsmiddelen
  • bouwmaterialen
  • meetinstrumenten
Unquote

Dit label moet dus gegarandeerd en aangebracht worden door de fabrikant, maar niets staat in de weg dat dit na verkoop gebeurt.
Hallo Phantogram, het Cx CE label waar het hier over gaat is een uitbreiding van het bestaande CE keurmerk (die alle drones van de bekende merken inderdaad al hebben). Meer uitleg vind je hier: EU droneregels: uitleg over het Cx CE label | Dronewatch
 
Ik zie ook in dit artikel nog steeds geen probleem. Er zijn wel beperkingen: de hardware moet conform zijn, de software moet door de fabrikant geflashed worden, het label moet door de fabrikant geplaatst worden voor verkoop.
Een operatie sell / sell back is dus mogelijk.
De vraag is eerder anders: door deze beslissing wordt een nieuwe markt gecreëerd van conforme drones. Waarom zouden fabrikanten dan oude drones via een dergelijke operatie conform maken? Misschien voer voor een ander topic...
 
Laatst bewerkt:
OK, ik had moeten schrijven "voor het eerst op de markt gebracht". Dat eerste stukje maakt achteraf CE aanbrengen onmogelijk.

Enige mogelijkheid is anders een substantiële wijziging toepassen. Daarmee wordt degene die de wijziging uitvoert fabrikant en brengt een nieuw product op de markt. Die is dan wederom CE-plichtig.
 
Wat ik wel redelijk schokkend vind is dat dus alle drones >250 gram zonder CX label (dus alles wat er nu rondvliegt) na dec 2022 in A3 komen te vallen.
Is dit echt een feit hoe het gaat gebeuren? Staat ook in de tabel zie ik.... :-(
Ja, is feit.
 
Even terug naar de initieele vraag, mag je nou over bebouwing vliegen? Het blijft ietwat onduidelijk.....
  • Ik heb een Mavic Air 2 (Open A2 - 560 gram) - Vliegbewijs voor A1-A3 en A2 is succesvol binnen (dus ik zou het moeten weten ! :))
  • Open A2 mag je tot 5 meter onbetrokken personen naderen - mits in low speed mode en de 1:1 regel hanteren. VLOS natuurlijk en niet in een no-fly zone. Maar er staat niets over bebouwing of over aaneengesloten bebouwing.
  • Maar ja als ik opstijg vanaf het voetbalveldje en ik vlieg op 20-25 meter hoogte over mijn straat heen in tripod mode en er loopt iemand door de straat dan ben ik officieel dus al in overtreding. En de kans is redelijk aanwezig dat er altijd wel iemand binnen 20-25 meter fietst, loopt of wandelt - dus eigenlijk mag je er gewoon niet vliegen dan...... Bewijs maar eens aan de agent dat er op het moment dat je vloog echt niemand binnen die 25 meter was.....
Hoe denken jullie daarover?
 
Laatst bewerkt:
Denk eraan dat die regels gesteld zijn voor de veiligheid van personen.
Dus als die straat zo druk is dat er elke 20 meter iemand wandelt: niet erover vliegen in die categorie.
(Ben blij dat ik een Anafi heb).
 
En daarbij gaat het om het moment van op de (EU) markt brengen.

Dat logo staat al op iedere commercieel verkochte drone - zie typeplaatje
Ja het CE logo staat er al op. Europese toelating.

Drones moeten voorzien gaan worden van een Cx logo, ofwel: C0, C1, C2, C3 of C4.


mvg,
Martijn
 
Even terug naar de initieele vraag, mag je nou over bebouwing vliegen? Het blijft ietwat onduidelijk.....
  • Ik heb een Mavic Air 2 (Open A2 - 560 gram) - Vliegbewijs voor A1-A3 en A2 is succesvol binnen (dus ik zou het moeten weten ! :))
  • Open A2 mag je tot 5 meter onbetrokken personen naderen - mits in low speed mode en de 1:1 regel hanteren. VLOS natuurlijk en niet in een no-fly zone. Maar er staat niets over bebouwing of over aaneengesloten bebouwing.
  • Maar ja als ik opstijg vanaf het voetbalveldje en ik vlieg op 20-25 meter hoogte over mijn straat heen in tripod mode en er loopt iemand door de straat dan ben ik officieel dus al in overtreding. En de kans is redelijk aanwezig dat er altijd wel iemand binnen 20-25 meter fietst, loopt of wandelt - dus eigenlijk mag je er gewoon niet vliegen dan...... Bewijs maar eens aan de agent dat er op het moment dat je vloog echt niemand binnen die 25 meter was.....
Hoe denken jullie daarover?
Nee dit is niet zo, Air 2 is 560 gram, zonder cx label dus valt onder "50 meter afstand van mensen ook in low speed mode" en na dec 2022 valt deze drone in A3.

air 2.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Nee dit is niet zo, Air 2 is 560 gram, zonder cx label dus valt onder "50 meter afstand van mensen ook in low speed mode" en na dec 2022 valt deze drone in A3.

Bekijk bijlage 2118
Dit kaartje zie ik voor het eerst, staat niet in het A2 cursus materiaal - jouw kaartje lijkt zelf gemaakt door DroneWatch? Hieronder is mijn screenshot uit het officiele A2 vliegbewijs lesmateriaal - wordt nergens gesproken over legacy? Ook zie ik dit niet terug in de Regeling onbemande luchtvaartuigen van de overheid die recent gepubliceerd is (Staatscourant 2020, 66578 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen) ? Waar komt dat dan vandaan of wat mis ik?
1611044761773.png
Bottom line is natuurlijk gezond verstand dus risico is groter met A2 drone boven de straat. Dat zal waarschijnlijk de geest van deze regelgeving zijn.

Toch vervelend dat het nog zo'n ratjetoe is qua duidelijkheid. Ja er is Europees belied, maar het landelijk beleid is volop in de maak en niet duidelijk naar drone gebruikers - zie alleen maar de vragen op fora etc...... :(
 
In jou tabel staan alleen de gecertificeerde drones, in jou geval klasse C2.
Het punt is, die zijn er nog niet, dus deze vallen dan onder "legacy drones".
Het beroerde is dat je hiermee na dec 2022 alleen in A3 mag vliegen.

Tenminste, volgens het schema van Dronewatch.
Misschien kan Wiebe dit nader toelichten?
 
Staat inderdaad omschreven bij de EASA - bestaande drones in A2 mogen tot 50 meter bij onbetrokken personen blijven - ipv straks de nieuwe C2 gecertificeerde drones tot 5 meter in low speed mode. Zullen dezelfde drones zijn straks dus super raar dat die differentiatie er is? Belangrijker: dit komt eigenlijk helemaal niet aan bod in de A2 vliegbewijs cursus die ik gevolgd heb.

Hier even de link naar de andere thread op dit forum: Mavic Air en Mavic Air 2 regelgeving Cx

Bottom line: met de huidige Open A2 drones kun je dus rederlijkerwijs niet boven je dorp/stad vliegen omdat er altijd wel iemand loopt/wandeld/fiets in die 50 meter minimale afstand.