Vliegen boven gebouw

Johan1964

New Member
Lid geworden
23 okt 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Als de eigenaar van een bedrijf vraagt om zijn bedrijf te filmen, moet ik dan een vluchtplan aanvragen of mag je dan gewoon boven dat gebouw vliegen?

Als de eigenaar van een bedrijf vraagt om zijn bedrijf te filmen, moet ik dan een vluchtplan aanvragen of mag je dan gewoon boven dat gebouw vliegen?

Als het gebied waar het gebouw staat gewoon toegestaan vlieggebied is, dan mag je boven het gebouw van de bedrijfseigenaar vliegen, mits je drone in subcat A1 zou vliegen.

Dat zou dan zijn toegestaan met een C0 en/of een C1 drone.

Dat hangt van een aantal zaken af. Waar ligt dat gebouw precies?

Ligt het in een CTR of andere no-flyzone, zoals te zien in GoDrone? Zo ja, dan kun je de dronevlucht niet uitvoeren in de Open categorie.

Ligt het gebouw pal naast een 80 km weg, autoweg, snelweg of spoorweg? Zo ja, dan kun je de dronevlucht mogelijk niet of niet goed uitvoeren in de Open categorie, aangezien je enige afstand moet houden van (spoor)wegen.

Met wat voor drone vlieg je? Als je met een lichtgewicht drone vliegt (<250 gram of met een C0 of C1-label) dan mag je over het gebouw vliegen, zolang je niet boven een menigte vliegt en rekening houdt met de privacy van mensen die eventueel in beeld komen.

De eigenaar van het gebouw heeft overigens niets te zeggen over de vraag of je wel of niet met een drone boven het gebouw mag vliegen. Je moet echt nagaan wat de geldende droneregels zeggen over de beoogde vlucht.