Vliegen boven bebouwing (Open categorie A1)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Joopjr

New Member
Lid geworden
3 mrt 2021
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
33
Locatie
Limburg
Ik heb gelezen dat een drone in de open categorie (lichter dan 250 gram, met camera) mag vliegen boven bebouwing.

Ik vind echter in de wet "Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen":
Artikel 15. Afstand tot mensenmenigten, bebouwing, spoorlijnen of wegen
2. Het is verboden een VFR-vlucht uit te voeren met een RPA waarvan de totale massa ten hoogste 25 kg bedraagt, binnen een afstand horizontaal van mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, in gebruik zijnde autosnelwegen en autowegen, in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt, spoorlijnen, voertuigen en vaartuigen:

1° van 25 meter, indien het een RPA in de categorie helikopters (H) betreft;

Ik ben heel benieuwd waarom dit specifieke artikel niet van toepassing zou zijn op lichte drones, ik heb daar namelijk nog geen uitzondering op gevonden. Ik weet dat deze wettekst tegenstrijdig is met hetgeen wat in de wet "Regeling onbemande luchtvaartuigen" staat en ben benieuwd welke van deze twee wetten leidend is voor een dergelijke drone en waarom.
 
Laatst bewerkt:
Dit artikel is volgens mij door de regeling onbemande luchtvaartuigen komen te vervallen.
Het stukje over kunstwerken is er ook niet meer in opgenomen.
 
De Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen (ook wel bekend als ROABL) is niet meer van toepassing sinds 31-12-2020 (tenzij je nog een ROC-light of ROC vergunning hebt).

In de Open subcategorieën A1 en A2 is er geen sprake meer van een verbod op het vliegen boven bebouwing. Wel moet je in sommige gevallen enige afstand houden t.o.v. mensen op de grond.

Wat dit betekent in de praktijk, heb ik uitgelegd in dit verhaal: Dronevluchten boven bebouwing: eerst nadenken, dan doen | Dronewatch