Vliegbewijs voor drone >2 kg in Duitsland?

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door wdejager, 13 sep 2018.

1. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    265
    Ik heb me een beetje zitten verdiepen in de Duitse regelgeving. Voor drones tot 2 kg is het allemaal niet zo moeilijk, dan moet je alleen een brandplaatje met naam en adres op je drone plakken en heb je te maken met de reguliere operationele beperkingen (niet hoger dan 100 meter vliegen, 100 meter afstand aanhouden van bebouwing, wegen, mensenmenigten).

Maar bij het vliegen met een drone die meer weegt dan 2 kg (tot 5 kg) is volgens de Drohnen-Verordnung een Flugerlaubnis nodig. Volgens mij is dat een soort ROC-light. Wie heeft hier ervaring mee? Waar kun je dit Erlaubnis behalen? Is het mogelijk om je RPA-L of ROC-light om te laten zetten in een Duitse variant? Ik denk van niet, maar wie weet is het iemand gelukt...

2. peSHIr

peSHIr Member

Lid geworden:
    23 jul 2018
    Leuk Bevonden:
    21
    En niet te vergeten: verplichte aansprakelijkheidsverzekering die schade van/door je drone dekt, en allerlei no fly zones (AirMap bijvoorbeeld, dingen als stedelijk gebied en corridors rond (spoor)wegen staan daar op, maar ook natuurgebieden) en NOTAMs checken, ja.

Zelf totaal geen ervaring mee (heb zelf geen RPA-L of ROC-light), maar misschien zit hier iets nuttigs tussen?

https://www.drohne-quadrocopter.de/wissenswertes/quadrocopter-drohne-flugerlaubnis-und-genehmigung/
    Drohnen-Verordnung und Drohnen-Gesetze
    Aufstiegsgenehmigung für eine Drohne - Drohnen-VO 2018
    Neue Drohnengesetze 2017: Das müssen Hobbyflieger ab sofort wissen

Zelf niet alle vier heel duidelijk naast elkaar gelegd of ze het met elkaar eens zijn enzo, en of er voor je vraag specifiek nuttige info bij staat. Genoemde link 'Landesluftfahrtbehörden' in eerste artikel geeft al een 404, helaas. Er lijken overheidsinstellingen per Bundesland te zijn, dus mogelijk ben je hiermee per Bundesland de pineut (met geregel, kleine verschillen in wat wel/niet zou mogen en kosten).

Veel succes met daadwerkelijk uitzoeken!

#2 peSHIr, 13 sep 2018
    Laatst bewerkt: 13 sep 2018
    Mkooyman en Dennis Mengerink vinden dit leuk.
  3. Dennis Mengerink

Dennis Mengerink Active Member

Lid geworden:
    3 feb 2018
    Leuk Bevonden:
    67
    Dag heren, vorig jaar mijn 'Kenntnis' behaald. Geldt inderdaad vanaf 2 kilogram. Van 250gr. tot 2 kg moet de drone echter voorzien zijn van een brandplaatje.
    De test heb ik online afgenomen bij
    https://kenntnisnachweisonline.dmfv.aero
    Uiteraard is het nadeel dat het alleen in het Duits is en geen Engels.
    De test stelt niet veel voor, vrijwel iedereen kan het halen. Heb je iets fout, doe je het gewoon weer over. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je het niet haalt, behalve als je echt geen woord Duits spreekt. Destijds telefonisch contact gehad met de uitgevers van het pasje, volgens hen is het pasje niet te koppelen en is puur voor recreatieve doeleinden!!!

Helaas is mijn Typhoon 2040 gram, dus heb het papiertje toch maar gehaald voor het geval dat.

Verder heeft peSHlr al een goede opsomming gemaakt van duidelijke sites met info.

Kenntnisnachweis.jpg

peSHIr vindt dit leuk.
  4. peSHIr

peSHIr Member

Lid geworden:
    23 jul 2018
    Leuk Bevonden:
    21
    Direct hier even geregistreerd en eerst paar vragen beantwoord (de rest doe ik vanavond thuis wel even). Dit lijkt inderdaad een online behaalbaar bewijsje (eigenlijk een online cursus zelfs..) voor recreatief gebruik van modelvliegtuigen, waar ook drones/multicopters onder vallen. Lijkt niets met commercieel gebruik te maken te hebben. Hij lijkt me, mede met toekomstige vakanties in Duitsland, toch wel handig om te hebben. Zou willen dat we zoiets Europees of zelfs maar in Nederland hadden. Ziet er (zoals vaak in Duitsland) grondig en verzorgd uit, moet ik zeggen.

Bedankt voor de info!

5. Dennis Mengerink

Lid geworden:
    3 feb 2018
    Leuk Bevonden:
    67
    Net wat je zegt, wel handig om bij je te hebben. Dan laat je wel zien dat je moeite hebt gedaan om volgens de regels/wet te vliegen.
    Kleine moeite, groot plezier zeg ik maar.

6. Happy Dronepilot

Lid geworden:
    7 jun 2018
    Leuk Bevonden:
    12
    Wat waren de kosten hiervoor? Vraag me ook af of u meer kunt vertellen over een zakelijke licentie voor dronevliegen in Duitsland.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app

7. peSHIr

peSHIr Member

Lid geworden:
    23 jul 2018
    Leuk Bevonden:
    21
    Een van eerste pagina's na aanmaken van het benodigde inlog-account zegt op dit moment het volgende:

Ik heb geen enkele informatie over zakelijke regels, opleidingen of vergunningen in Duitsland.

8. Happy Dronepilot

Lid geworden:
    7 jun 2018
    Leuk Bevonden:
    12
    Bedankt voor uw snelle antwoord.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app

9. Dennis Mengerink

Lid geworden:
    3 feb 2018
    Leuk Bevonden:
    67
    Helaas heb ik niet verdiept in de commerciele kant, ik ben een recreatieve vlieger.

10. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    265
    Dank Dennis voor de tip! Dit lijkt me een prima route voor drones > 2 kg.

Deel Deze Pagina