Vliegbewijs Luxemburg

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ja, C1 mag in A1 worden gevlogen, maar ik heb geen C1 drone. C1 is niet voor de overgang van toepassing op legacy/oude drones, zoals de Mavic Pro.

Sterker nog: er bestaat nog helemaal geen enkele drone met C1 (of enige andere C# classificatie), en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven ook. Dus behalve de legacy regels is de hele discussie hier tot die tijd volledig academisch..
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog: er bestaat nog helemaal geen enkele drone met C1 (of enige andere C# classificatie), en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven ook. Dus behalve de legacy regels is de hele discussie hier tot die tijd volledig academisch..
Klopt helemaal maar het ging even over het nut van A2 als de C# drones er wel zijn en de mogelijkheden die je dan hebt met alleen A1-A3
Fijn weekend
 
Wat ik ervan begrijp, is dat je in NL je A2 kan halen (niet gratis, maar goedkoper dan heen en weer rijden naar Lux), en daarna je LUX A1/A3 kan importeren, zodat je NL A2 geldig wordt (gekoppeld aan je NL A1/A3)

Ja, C1 mag in A1 worden gevlogen, maar ik heb geen C1 drone. C1 is niet voor de overgang van toepassing op legacy/oude drones, zoals de Mavic Pro.

Legacy Drones tot 500g mogen tot 2023 in A1 (mits je A1/A3 hebt)
Legacy Drones tot 2kg mogen tot 2023 in in A2 (mits je A2 hebt)
Legacy Drones tot 25kg mogen tot 2023 in in A3 (mits je A1/A3 hebt)

De Mavic Pro is dus geen C1, dus mag niet in A1 gevlogen worden.

Vanaf 2023 mogen legacy drones boven 250g enkel in A3 (mits je A1/A3 hebt)

Verbeter me alsjeblieft als ik het fout heb.

Bekijk bijlage 2964
Vandaag mijn A2 gehaald bij DroneClass 99 euro met lessen en oefenvragen A1 -A3 inbegrepen met 1 fout geslaagd voor A2 omzetting lux naar nld is nu in behandeling.
Woensdag besteld en A1-3 doorgenomen en vragen geoefend gisteren A2 stof en vragen, vanmiddag de oefenexamens nog eens gedaan en aansluitend het A2 examen. Bijna in de tijd van op en neer naar Luxemburg.
 
Vandaag mijn A2 gehaald bij DroneClass 99 euro met lessen en oefenvragen A1 -A3 inbegrepen met 1 fout geslaagd voor A2 omzetting lux naar nld is nu in behandeling.
Woensdag besteld en A1-3 doorgenomen en vragen geoefend gisteren A2 stof en vragen, vanmiddag de oefenexamens nog eens gedaan en aansluitend het A2 examen. Bijna in de tijd van op en neer naar Luxemburg.
Om eerlijk te zijn wel van tevoren hun gratis demo meteo gedaan is de helft van de examenstof
 
Wilde net aan de luxemburgse beginnen, maar lees dus dat de regelgeving is:

Drone bewijs kan je alleen registreren in het land waar je ingezetene bent en de opleiding gehaald hebt. Voor Nederland geldt dan de hoofdprijs....typisch weer :(
Het is inmiddels mogelijk A1/A3 om te wisselen naar een Nederlandse versie bij RDW
 
Het Luxemburgse 'vliegbewijs' is Europees, dus je hoeft 'm helemaal niet om te wisselen.
Wil je echter (in Nederland) een A2-bewijs halen, dán kun je A1/A3 omwisselen voor een Nederlandse.

Ik vond de Luxemburgse variant leuk én goed te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leont
Het is inmiddels mogelijk A1/A3 om te wisselen naar een Nederlandse versie bij RDW
Registreren in nedErland is niet nodig, als je alleen A1-3 wilt is het Luxemburgse certificaat gewoon geldig, wil je ook A2 kun je het lux bij de rdw gratis laten omzetten maar alleen als je bewijs hebt dat je A2 hebt gehaald, alternatief op en neer naar Luxemburg en daar A2 examen doen maar zonder lesstof. Heb zelf vorige week A2 gehaald bij droneclass zie mijn bijdrage in dit forum van vrijdag j.l.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric71 en Foppe
Beetje een oud topic, ik heb dit zojuist gedaan en misschien is het nuttig om hier even neer te zetten wat de laatste stand van zaken is:
- Je kunt dus inderdaad als Nederlander in Luxemburg gratis je A1+A3 open vliegcertificaat halen. Legitimatie is niet eens nodig.
- De cursus (door Eurocontrol, een belangrijke instantie vwb het Europese vliegverkeer) is goed en leuk, ook veel nuttige weetjes voor de
beginnende droner.
- Het vraagt een uurtje of 4 van je tijd, je mag er een maand over doen. 3 Tussentijdse testjes en een kort eindexamen. Prima te doen met
een gemiddeld stel hersenen.
- Het luxemburgse certificaat is in Europa (plus Zwitserland/Liechtenstein/Noorwegen) geldig.
- Laten omzetten naar een NL bewijs door de RDW kan derhalve sinds kort ook niet meer. Vandaag de RDW gebeld omdat de link naar
dat formulier corrupt was en daar kreeg ik deze uitleg.
- Voor A2 in NL moet je een kopie van je buitenlandse A1+A3 mee uploaden.
 
Eric klopt precies met mijn reactie van 22 juli staat net boven die van jou
Misschien had je het topic niet tot het eind gelezen
Kleine aanvulling lux examen is in het Engels (of Frans), sinds kort is het mogelijk rdw certificaten zonder qr gratis te laten omzetten naar nieuw met qr
 
Jawel, maar ik wilde de laatste stand van zaken geven aangezien er nog een paar kleinigheden veranderd zijn (voor A2 kun je dus niet meer laten omzetten, je moet een bewijs meesturen). Of krijg je dan een compleet nieuw NL A1+A2+A3 bewijs?
 
Het buitenlandse bewijs A1/3 wordt als je een Nederlands A2 hebt gehaald en aanvraagt inderdaad gratis omgezet naar nederlands met de oorspronkelijke datum A1/3 examen, je krijgt dus inderdaad een compleet certificaat voor A1/3 en A2
 
Handig! Ik ga de cursus en examen eens doen, dat weet ik tenminste hoe en wat. Ook al is het niet nodig voor mijn drone.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ricie
Handig! Ik ga de cursus en examen eens doen, dat weet ik tenminste hoe en wat. Ook al is het niet nodig voor mijn drone.
Ik heb onlangs het ook gedaan, heb het ook niet nodig. Ondanks ik heel veel al wist toch nog het een en ander geleerd, dus altijd handig. Tevens mocht je eens controle krijgen van politie of boa en je kan je papieren tonen en dus aantonen dat je je er echt in verdiept hebt en weet wat je doet, wordt je miss net een stukje serieuzer genomen….ik ben blij dat ik het heb
 
  • Leuk
Waarderingen: P@trick en Ivy
het zojuist gehaald die van lux werkt nog steeds kost even wat tijd maar heb wel A1-A3 binnen!
 
Zojuist ook gedaan. Ongeveer 3 uur nodig en dan is het examen goed te doen!
 
Zojuist ook gedaan. Ongeveer 3 uur nodig en dan is het examen goed te doen!

Wat bedoel je met 3 uur? Examentijd of leertijd?
Lijkt me lees/leer tijd.
In zo weinig tijd red je het niet om alle lesstof van de Nederlandse opleidingen te lezen en te laten beklijven.
Het zal de meesten dan ook meer gaan om wat geld uit te sparen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het is ca. 3 a 4 uur in totaal.
Ik dacht 4 of 5 paragrafen met een afsluitende toets die je moet halen. Als afsluiting een klein eindexamen van amper 10 vragen. Let wel: alleen voor A1/A3, niet voor A2.

Ik schreef in mijn blog:
In Luxemburg heeft Eurocontrol de gehele cursus én de (deel)examens gratis online staan. In het Engels weliswaar, maar dat vond ik geen probleem. Het kostte me 3 à 4 uurtjes studie en nog dezelfde dag had ik het certificaat (als pdf in de mail) op zak! De cursus is leuk om te doen, mooi geïllustreerd en met video’tjes erbij. De korte examens zijn met meerkeuzevragen en je mag elk examen meerdere keren overdoen.
Tip: wil je dit ook doen, maak dan tijdens de studie wat aantekeningen, dan hoef je die deelexamens niet steeds weer opnieuw te doen!

Bron: Een drone aangeschaft!
 
Laatst bewerkt: