Vliegbewijs Luxemburg

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Helemaal mee eens Wim. Ik zoek me nog een ongeluk naar een A2 te halen bewijs...moet dus in Nederland, voor de hoofdprijs. Iemand een goed alternatief "online"?
 
Voor alle duidelijkheid even melden, en voor alle respect voor wie dit Zweedse document heeft gevonden, maar dit is toch wel een beetje té licht voor een volwaardige A2 denk ik ...Heb deze nog niet behaald, dus heb geen referentie. Maar lijkt me als ik vergelijk met de A1/A3 in België een sterk vereenvoudigde versie. Over balans en Flight Envelope wordt er nauwelijks iets gezegd. Allemaal héél oppervlakkig. Maar goed alle 'beetjes' helpen zoals we zeggen in Vlaanderen...
Eerlijk gezegd is het zo te zien A1,2 en 3 in een. Ik kreeg voor de A2 enkel extra stof buiten A1/3 om qua meteo (had ik vrieger al op de zeevaartopleiding gehad, dus misschien denk ik er te licht over) batterijen en risico analyses. Het gaat er om dat de basis een beetje aanwezig is en dat mensen begrijpen wat bijv een bepaalde mist doet of bui. We hoeven geen meteorologen te worden of batterijen experts..
 
Ik heb me eind januari geregistreerd bij IAA (Ierland). Even in de wacht gestaan voor identiteit verificatie maar gisteren toch bericht gekregen dat dit goedgekeurd is. Direct on-line training gedaan en examen, kost een uurtje. Foutieve antwoorden kunnen aansluitend in een herexamen gecorrigeerd worden (goede antwoorden blijven behouden). Direct een Proof of successful training (=vliegbewijs) ontvangen. Kosten: 0 eur.
Op de site van de RDW staat:
Heeft u uw online kennistest in een ander EU land gehaald? Dan kunt u het vliegbewijs alleen aanvragen in het EU land waar u de opleiding heeft gevolgd. Dit vliegbewijs is geldig in de hele EU, ook in Nederland.

Vandaag me als exploitant aangemeld via de RDW, kosten 23 eur. Moet jaarlijks verlengd worden. Binnen 2 minuten het exploitantnummer ontvangen dat op de drone bevestigd moet worden.

Misschien heb ik geluk gehad maar de Ierland-route heeft voor mij (nog) gewerkt.
 
Wikl, even voor mijn begrip: heb je in Ierland de A1/A3 gedaan (proof of successful online training) of de A2 (UAS Remote Pilot Competency Certificate) wat eigenlijk het vliegbewijs is?
 
Wikl, even voor mijn begrip: heb je in Ierland de A1/A3 gedaan (proof of successful online training) of de A2 (UAS Remote Pilot Competency Certificate) wat eigenlijk het vliegbewijs is?
de A1/A3
 
Helder, dank. Via de Luxemburgse route was het klikken op een verificatiemailtje voldoende en kon ik meteen aan de slag.

Ook hierin wel weer bijzonder dat het ene land in Europa een kopie ID-bewijs vraagt en het andere land -voor hetzelfde in heel de EU geldige bewijs- dat niet doet.
 
Deze nieuwe regels voor drones zijn geïnitieerd door de EU. Bij de implementatie laat de EU steken vallen gezien de verschillen in de diverse landen. Ik ben benieuwd wanneer/of dit gecorrigeerd wordt. Daarnaast leveren de regels mooie eenmalige en peridieke inkomsten in de landen, in ieder geval in NL via de opleidingen/examens en de RDW.
 
Het A1/A3 vliegbewijs is een Europees vliegbewijs en derhalve rechtsgeldig in Nederland. Maakt niet uit waar gehaald. Persoonlijk heb ik het in Luxemburg gehaald en toen ook die in Oostenrijk bekeken. Vanuit mijn beroep en drone-ervaring kan ik zeggen dat beide goed zijn, gratis of tegen geringe vergoeding. Deze hoef je ook niet te registreren. Alleen een nummer voor je drone(s) aanvragen. Wil je echter A2 dan wordt een Nederlands vliegbewijs gevraagd, want "hun systemen kunnen buitenlandse vliegbewijzen nog niet registreren". Beetje flauwekul natuurlijk! Zal wel een stukje protectionisme zijn. Denk dat dit wel gaat veranderen, want in die trant geredeneerd moet elke buitenlandse vrachtwagenchauffeur eerst een Nederlandse opleiding volgen en examen en rijexamen doen alvorens hij/zij bij ons mag rijden! Kul natuurlijk!
De vraag is dan als de rdw de geldigheid niet kan controleren hoe een BOA Dat dan gaat doen
 
De vraag is dan als de rdw de geldigheid niet kan controleren hoe een BOA Dat dan gaat doen
Dat kunnen ze [nog] niet, kenmerkend aan dit soort discussies vind ik wel dat kennelijk niet iedereen zich er van bewust is dat we nog tot 1 jan 2023 in een overgangsperiode zitten. Daarna mag je klagen, voor nu totaal irrelevant.
 
Helemaal mee eens Wim. Ik zoek me nog een ongeluk naar een A2 te halen bewijs...moet dus in Nederland, voor de hoofdprijs. Iemand een goed alternatief "online"?
A2 is volgen mij nog niet gratis online te halen. Of je met je buitelandse A1-A3 kunt aansluiten op een Nederlands A2 is ook een probleem. De RDW kan namelijk nog niet de buitelandse A1 A3 certificeringen registreren. Met mijn Luxemburgse A1-A3 ga ik binnenkort A2 examen doen in Luxemburg. Zo los ik het voor nu even op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leont
Ook ik heb heb vandaag mijn A1-A3 via Eurocontrol in Luxemburg GRATIS behaald. Reken zeker op 4 uur studie met tussentijdse toetsen.
Totaal 3 voortoetsen en een eenvoudige eindexamentoets. Kennis van de Engels taal is vereist. Deze cursus voldoet naar mijn inzicht ruimschoots aan het kennis niveau wat in de EU van A1 A3 dronevliegers wordt verwacht. Het is een schande dat Nederlandse vliegscholen prijzen vragen van meer dan 99 euro met als argument dat de kwaliteit beter zou zijn. Dat durf ik te betwijfelen!

Heren / Dames Drone vliegers ... wil je een goede cursus waarbij alle aspecten van dronevliegen aan bod komen en eindigd in een officieel erkend EU certificaat. Volg dan de gratis online cursus bij Eurocontrol in Luxemburg. Inmiddels staat de A2 cursus in de startblokken. Voor dit examen zul je naar Luxemburg moeten reizen. (dus na corona). Ik heb me inmiddels ingeschreven.

Beste Allemaal, Vandaag heb ik in Luxemburg het A2 examen afgelegd en behaald met 83% juiste antwoorden. Omdat het DAC nog geen lesmateriaal heeft ontwikkeld heb ik gekozen om een losse cursus A2 cursus (ong. 85 euro) bij drone academy te volgen. Los van de cursus heb ik hier en daar het internet afgescand voor verduidelijking of verdieping van de leerstof.

En eerlijk is eerlijk ... ik had dit examen NOOIT kunnen halen zonder een A2 cursus (bij bv drone academy) te volgen. De gratis online A2 cursus die je kunt downloaden vanuit Zweden is leuk om te lezen (heb ik ook gedaan) maar inhoudelijk onvoldoende om een A2 te kunnen halen. Het is maar dat je het weet ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Beste Allemaal, Vandaag heb ik in Luxemburg het A2 examen afgelegd en behaald met 83% juiste antwoorden. Omdat het DAC nog geen lesmateriaal heeft ontwikkeld heb ik gekozen om een losse cursus A2 cursus (ong. 85 euro) bij drone academy te volgen. Los van de cursus heb ik hier en daar het internet afgescand voor verduidelijking of verdieping van de leerstof.

En eerlijk is eerlijk ... ik had dit examen NOOIT kunnen halen zonder een A2 cursus (bij bv drone academy) te volgen. De gratis online A2 cursus die je kunt downloaden vanuit Zweden is leuk om te lezen (heb ik ook gedaan) maar inhoudelijk onvoldoende om een A2 te kunnen halen. Het is maar dat je het weet ;-)
Voor €15 meer had je het gewoon in NL kunnen doen dus...
 
Voor €15 meer had je het gewoon in NL kunnen doen dus...
Ik heb flink bespaard op de totale kosten (A1-A3 was kosteloos) omdat ik ook voor andere redenen in Luxemburg moest zijn en slim kon combineren. Verder zal het DAC in samenwerking met Eurocontrol deze zomer (2021) met een theoretische opleiding voor de A2 komen. Dit werd namelijk bij aanvang van het examen verteld. Als deze opleiding ook door Eurocontrol zal worden gesponsord, net zoals A1-A3 op dit moment verwacht ik dat de aanbieders van gratis opleiders in Europa snel zal gaan groeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leont
Vraag; bij het registreren van een account bij Eurocontrol wordt gevraagd om een bedrijfsnaam in te vullen? Waarom is dit? Komt dit terug op het vliegbewijs? Ik vlieg particulier en voor de hobby en dat heeft niks met het bedrijf te maken.
 
Beste Allemaal, Vandaag heb ik in Luxemburg het A2 examen afgelegd en behaald met 83% juiste antwoorden. Omdat het DAC nog geen lesmateriaal heeft ontwikkeld heb ik gekozen om een losse cursus A2 cursus (ong. 85 euro) bij drone academy te volgen. Los van de cursus heb ik hier en daar het internet afgescand voor verduidelijking of verdieping van de leerstof.

En eerlijk is eerlijk ... ik had dit examen NOOIT kunnen halen zonder een A2 cursus (bij bv drone academy) te volgen. De gratis online A2 cursus die je kunt downloaden vanuit Zweden is leuk om te lezen (heb ik ook gedaan) maar inhoudelijk onvoldoende om een A2 te kunnen halen. Het is maar dat je het weet ;-)
Hoi Martin proficiat, waar zat het grootste probleem in de theorie die je miste? Ik maak me vooral zorgen over hoe diep de meteo vragen gaan
Veel plezier met je A2, goed dat je met die covid shit hebt kunnen reizen
Fijn weekend en groetjes Leon
 
waar zat het grootste probleem in de theorie die je miste? Ik maak me vooral zorgen over hoe diep de meteo vragen gaan
Even een losse gedachte; is het misschien een idee als we samen, of een paar van ons, wat theorie bij elkaar schrijven dat de complete (A2) stof omvat?
ik wil wel wat over meteo op papier zetten bijvoorbeeld, evt aangevuld door anderen. Als er iemand is die bijvoorbeeld een leuk stukje over batterijen kan schrijven, etc...
Gewoon een idee.
 
Even een losse gedachte; is het misschien een idee als we samen, of een paar van ons, wat theorie bij elkaar schrijven dat de complete (A2) stof omvat?
ik wil wel wat over meteo op papier zetten bijvoorbeeld, evt aangevuld door anderen. Als er iemand is die bijvoorbeeld een leuk stukje over batterijen kan schrijven, etc...
Gewoon een idee.
Zelf geen ervaring met A2 examen, ik zou wel iets over batterijen en andere technische zaken of bv medische zaken kunnen beschrijven maar geen idee hoe je dit kunt toetsen. Hoe wil je dit organiseren? Losse berichtjes hier lijkt me geen goed idee.
 
Dit is wel degelijk de inhoudstafel van de Belgische cursus. En ja, de vragen komen hier dan uit. Hét probleem is de invulling. En ik kan je verzekeren dat het geen makkie is om zonder training bij een Belgische droneschool een A2 te halen. Heb er veel zien falen. Zelfs mét een hele goeie training.
 
Dit is wel degelijk de inhoudstafel van de Belgische cursus. En ja, de vragen komen hier dan uit. Hét probleem is de invulling. En ik kan je verzekeren dat het geen makkie is om zonder training bij een Belgische droneschool een A2 te halen. Heb er veel zien falen. Zelfs mét een hele goeie training.
Hoi Empiedrone, ik heb A1/3 via Luxemburg DAC gehaald met 1 fout, zodoende zou ik A2 ook via Luxemburg moeten doen, ik twijfel hier nog over maar ben in ieder geval niet van plan om hier 200 euro plus nog eens 20 voor de certificaten bij de RDW. Vraag was eigenlijk bedoeld om erachter te komen of de vragen in Luxemburg uit dezelfde reeks komen, weliswaar in het Engels (of Frans) veel onderwerpen spreken me aan. Martin_hier heeft afgelopen week lux A2 gedaan en gehaald met 83% na een Nederlandse cursus. Stel dat ik vanuit zuid-Limburg naar Hoofddorp moet rijden is Luxemburg ook nog dichterbij.